Mevo 2.0. Przed nami 3 tygodnie testów: sprawdzą rowery, system IT i aplikację. Start w środę

Nowe Mevo coraz bliżej! Testy wewnętrzne całego systemu zaczną się w środę, 16 sierpnia i potrwają 21 dni. Pozwoli to na sprawdzenie, czy zgodnie z oczekiwaniami działają: aplikacja mobilna, system IT oraz Centrum Obsługi Użytkowników. I rzecz podstawowa: jak spisują się same rowery - a tych w testach wewnętrznych będzie 75 ze wspomaganiem elektrycznym i 25 bez wspomagania. Jeśli testy wypadną pomyślnie, rozpocznie się rozruch 2 tysięcy rowerów dla 80 000 użytkowników.
09.08.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia kilkadziesiąt rowerów stojących jeden obok drugiego, w dużej hali
Kolor może się podobać: czerwony, wpadający w malinowy. Wszystkie rowery Mevo 2.0 mają być tak pomalowane, zarówno te ze wspomaganiem elektrycznym, jak i bez wspomagania - w sumie 4 tysiące egzemplarzy. Nz. partia elektryków, które od środy, 16 sierpnia, będą uczestniczyć w pierwszych testach rozruchowych
fot. GOM

Dostawy rowerów - jakie i kiedy

Do Gdańska przyjechało już 100 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Większość z nich (75 sztuk) będzie uczestniczyć w wewnętrznym rozruchu systemu, podobnie jak 25 rowerów bez wspomagania elektrycznego. Na łączną liczbę 100 rowerów testowych, wszystkie są już gotowe do rozruchu. 

Zgodnie z umową, kolejne 1400 “elektryków” ma się znaleźć w Gdańsku do połowy września. Później przyjedzie jeszcze 1500 tego typu rowerów. W sumie, w ramach Mevo 2.0, funkcjonować będzie 3000 “elektryków”.

Dodatkowo mieszkańcy będą mieli do dyspozycji 1050 rowerów bez wspomagania elektrycznego - wszystkie są już we Wrzeszczu, w głównym magazynie operatora systemu, firmy City Bike Global. 

W sumie, w ramach Mevo 2.0, do dyspozycji mieszkańców Gdańska i 15 sąsiednich gmin będzie 4050 rowerów.

Wadliwe rowery. Czy Mevo 2.0 ruszy w tym roku? Tak, ale na pewno już po wakacjach

Co wiemy o tych rowerach?

Wszystkie rowery ze wspomaganiem elektrycznym wyprodukowała firma Segaway.
Model "elektryka" od Segawaya, sprawdzony od lat w systemach roweru publicznego w wielu miastach Europy i Stanów Zjednoczonych, ma o połowę większą pojemność akumulatora niż jego poprzednik, dzięki czemu na jednym ładowaniu będzie można przejechać trasę do 150 km ( pojemność baterii to 1033 Wh). Rozwija prędkość do 25 km/h, a jego 26- calowe koła mają pełne obręcze z lekkich stopów i są odporne na uszkodzenia. Rower ma regulowane siodełko, opony bezdętkowe, niewymagające uzupełniania powietrzem, hamulce zaś - bębnowe. Jego rama jest bardzo solidna, masywna, a waga wynosi 40 kg.

Aplikacja mobilna i system IT 

Aktualnie trwają prace nad dopracowaniem systemu i aplikacji do obsługi wypożyczeń rowerów i zarządzania systemem oraz nadzorowania jego działania w gminach, biorących udział w projekcie. 

  • Powstał i został przetestowany system do raportowania liczby wypożyczeń oraz zwrotu rowerów, zakupionych abonamentów, a także przejechanych kilometrów. 
  • Została przygotowana aplikacja mobilna do operowania systemem, a obecnie jest tłumaczona na język polski. Umożliwi ona m.in. inteligentne wyznaczanie tras w celu relokacji rowerów i usprawni logistykę działań operacyjnych, podejmowanych przez pracowników Operatora. 
Kilkadziesiąt rowerów w hali, stoją jeden obok drugiego, zdjęcie pokazuje je od produ
Pierwsze 100 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym znajduje się już w magazynie operatora we Wrzeszczu. Tego typu rowerów w systemie będzie 3 tysiące. Do tego trzeba doliczyć 1050 rowerów bez wspomagania elektrycznego. W sumie daje to 4050 jednośladów Mevo 2.0
fot. GOM

Testy wewnętrzne - jak długo

Wewnętrzny rozruch testowy rozpocznie się 16 sierpnia i potrwa 21 dni. W jego trakcie sprawdzone zostaną wszystkie elementy funkcjonowania systemu. Zweryfikowane zostanie działanie nowej aplikacji mobilnej, systemu do raportowania, GPS oraz Centrum Obsługi Użytkowników. 

Sprawdzana będzie także wytrzymałość baterii “elektryków”. Rowery ze wspomaganiem powinny przejechać dystans minimum 100 km na w pełni naładowanej baterii. W rozruchu wewnętrznym wezmą udział pracownicy Metropolii, przedstawiciele gmin uczestniczących w projekcie oraz specjaliści weryfikujący techniczne elementy działania systemu. 

Sztokholm zerwał umowę z wykonawcą Mevo 2.0. Co z rowerem publicznym w metropolii?

Od kiedy Mevo 2.0 dla wszystkich? 

Po zakończeniu trwania testów wewnętrznych, gdy ich przebieg będzie odbywał się bez zarzutów w 16 gminach Metropolii, we wrześniu rozpoczęte zostaną testy zewnętrzne. W trakcie ich trwania, możliwa będzie rejestracja 80 000 użytkowników. Podczas tego etapu, mieszkańcom udostępnione zostanie 50% floty rowerowej:

  • 1500 ze wspomaganiem elektrycznym (tzw. elektryki)
  • 500 bez wspomaganie elektrycznego (tzw. klasyki)

W trybie testowym, użytkownik będzie mógł skorzystać z abonamentu miesięcznego po wniesieniu opłaty manipulacyjnej w symbolicznej wysokości 1 gr. W tym czasie rowery bezpłatnie będzie można pozostawiać na istniejących stacjach MEVO. Pozostawienie roweru poza stacją wiązać się będzie z dodatkową opłatą w kwocie 10 zł. 

Gdy wszystkie elementy systemu będą funkcjonowały w sposób należyty, na ulice Metropolii wyruszy cała flota rowerów.

Wiślana Trasa Rowerowa - z Gdańska do Tczewa wkrótce w najwyższym komforcie

TV

Finał świątecznej akcji „Każdy może pomóc”. Wymarzone prezenty jadą do dzieci i seniorów