Organizatorem akcji #MetropoliaGłosuje był Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS). Chodziło w niej o zachęcenie mieszkańców regionu do obywatelskich postaw, do głosowania w wyborach prezydenckich. Specjalny klip promujący akcję nagrali prezydenci Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, Gdyni Wojciech Szczurek i Sopotu Jacek Karnowski. Były też kolejne spoty z udziałem innych pomorskich samorządowców. Rumia, Wejherowo, Puck... w wielu gminach wspólnie zachęcano mieszkańców do głosowania.
Do rywalizacji zgłosiło się 48 miast i gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Rywalizowały one ze sobą w trzech kategoriach:
- gminy do 10 tys. mieszkańców
- gminy od 10 do 30 tys. mieszkańców
- oraz gminy powyżej 30 tys. mieszkańców
W każdej kategorii zwycięzcą zostać miała ta gmina, która osiągnie w wyborach najwyższą frekwencję. Rywalizacja trwała do końca, a decydowała średnia frekwencja z dwóch wyborczych tur. Nie zabrakło niespodzianek i zmian w klasyfikacji końcowej.
W kategorii gmin do 10 tys. mieszkańców zwyciężyła Krynica Morska z końcową frekwencją 86,07%, o włos wyprzedzając lidera z I tury – Jastarnię, gdzie średnia frekwencja wyniosła 85,83%. Z kolei zwycięzcą w kategorii gmin od 10 do 30 tys. zostało Władysławowo (81,12%). Niewiele zabrakło gminie Kosakowo (77,74%). Wśród gmin powyżej 30 tysięcy mieszkańców walka toczyła się do samego końca. Ostatecznie wygrał Sopot (75,95%), wyprzedzając Gdynię (73,59%) na podium znalazł się też Gdańsk (73,22%). Zwycięzcy otrzymają po 30 tysięcy złotych.
Zobacz wyniki rywalizacji:
Dzięki zaangażowaniu samorządów średnia frekwencja w OMGGS wyniosła rekordowe 67,24%. W II turze zagłosowało 69,69% mieszkańców metropolii. Podobne akcje prowadziły w czasie wyborów też metropolie poznańska, górnośląsko-zagłębiowska i wrocławska.
ZOBACZ, JAK BYŁO PRZED I TURĄ: