• Start
  • Wiadomości
  • Masterplan dla Żuław Gdańskich: możliwe kierunki rozwoju

Masterplan dla Żuław Gdańskich. W którym kierunku rozwijać tę część Gdańska?

Żuławy Gdańskie obejmują swoim obszarem część Olszynki, Oruni, a także Rudnik. To w większości zielone tereny Gdańska, leżące w pobliżu rzeki Motława. Jaki potencjał mają? Czy potrzebują inwestycji, a jeśli tak - to jakich? Na te pytania odpowiedzieć ma masterplan. Właśnie rozpoczęły się przygotowania do opracowania tego dokumentu.
16.11.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu grupa kilkudziesięciu osób, siedzą w sali gimnastycznej szkoły, na krzesłach, patrzą przed siebie
W spotkaniu inauguracyjnym na Oruni, poświęconym masterplanowi, uczestniczył m.in. zastępca prezydent Gdańska Piotr Grzelak, Architekt Miasta Gdańska Piotr Lorens, a także mieszkańcy i radni dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce, na czele z przewodniczącą zarządu dzielnicy Agnieszką Bartków
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Czas zająć się "zapomnianym" obszarem

Zaczęło się od rozmów, przed kilkoma miesiącami, z radnymi dzielnic Olszynki oraz Oruni - Św. Wojciecha - Lipiec. Radni rozmawiali z Architektem Miasta Gdańska o potrzebie pochylenia się nad konkretnymi, "problematycznymi" terenami w ich dzielnicy, wizji ich rozwoju, zmiany na lepsze. Padła propozycja opracowania masterplanu dla wspólnego obszaru obejmującego te dzielnice, nazwanego Żuławami Gdańskimi. Zdecydowano, że opracowanie to obejmie także fragment dzielnicy Rudniki. W środę, 15 listopada, odbyło się więc pierwsze spotkanie inaugurujące Gdańskie Warsztaty Planistyczne poświęcone wypracowaniu masterplanu - w Szkole Podstawowej nr 16 w dzielnicy Orunia. Drugie spotkanie w tej sprawie odbędzie się tydzień później - 22 listopada o godz. 17.00, w Szkole Podstawowej nr 59 przy ul. Modrej 2 na Olszynce.
Na Oruni znajdują się tereny blisko rzeki Motławy, opuszczone przez mieszkańców ponad 20 lat temu, kiedy wielka woda zalała ten rejon miasta. To m.in. obszar ul. Kolonia Zaranie. Aktywiści widzą tutaj duży potencjał rekreacyjno - sportowy. Olszynka to z kolei jedna z najbardziej rolniczych dzielnic Gdańska. Jednak zrealizowane w ostatnich latach duże inwestycje drogowe w tej okolicy, w tym obwodnica południowa i Trasa Sucharskiego, sprawiły, że części rolników zrobiło się tu zbyt "ciasno". Potrzebują m.in. wewnętrznego, wygodnego połączenia drogowego.

Co to jest masterplan?

Pod nazwą masterplan kryje się projekt rozwoju przestrzenno-społecznego miasta, w którym znajdą się rekomendacje dla poszczególnych polityk: planistycznej, inwestycyjnej, ale też polityki gospodarowania nieruchomościami komunalnymi. Pierwszym etapem budowania takiego planu są konsultacje społeczne.
W ramach tych konsultacji odbędą się warsztaty planistyczne, w których uczestniczyć będą mieszkańcy reprezentujący różne grupy społeczne i ich potrzeby. Wśród dyskutujących będą więc osoby młodsze i starsze, zatrudnione na etacie i prowadzące własną działalność, kobiety i mężczyźni, przedsiębiorcy i aktywiści, itd.

Pilotażowy projekt dla Piecek - Migowa. To będzie masterplan dla dzielnicy

na zdjęciu duży telebim na którym widać napisy, obok stoi szczupła dojrzała kobieta, mówi do mikrofonu, przed nią siedzi kilkanaście osób na krzesłach
Zanim określone zostaną konkretne inwestycje czy projekty społeczne, postawić trzeba... diagnozę dla dzielnicy
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Najpierw wizja, potem inwestycje

Podczas środowego spotkania Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, podkreślił na wstępie, że masterplan ma wskazywać kierunki rozwoju w najbliższych latach.
- Dzisiaj chcemy spojrzeć na obszar, nazywany Gdańskimi Żuławami, w sposób strategiczny - zastanowić się w jakim kierunku chcemy, by ten teren się rozwijał. Ważne są drogi, mieszkania komunalne, ale wyobraźmy sobie, jak mogą wyglądać Żuławy za kilkanaście lat - zachęcał Piotr Grzelak. - Działamy w mieście w perspektywach unijnych - w ramach tzw. siedmiolatek (7 lat trwa perspektywa UE - dop.red.) jesteśmy w stanie zrealizować inwestycje, przeprowadzić proces zmiany infrastrukturalnej. Jednak by było to możliwe, musimy mieć wcześniej gotową dokumentację projektową i pozwolenie na budowę. Pytanie, czy w przypadku tego obszaru zależy Państwu, by powstała tu jakakolwiek dokumentacja z jakąkolwiek inwestycją, czy też powinna być to kompleksowa zmiana, wcześniej wspólnie przedyskutowana, która później wyrazi się w konkretnych projektach, wynikających właśnie ze wspólnej wizji - dodał.
Architekt Miasta Gdańska, prof. Piotr Lorens, który jest organizatorem procedury opracowania masterplanu dla Gdańskich Żuław podkreślał, że dzięki rozpoczynającym się właśnie konsultacjom, znana będzie diagnoza potrzeb, wyzwań i oczekiwań lokalnej społeczności co do kształtowania tej gdańskiej przestrzeni.

ZOBACZ DZIELNICĘ ORUNIA - ŚW. WOJCIECH - LIPCE Z LOTU PTAKA

Jakie inwestycje w planach?

Jako, że pierwsze z dwóch zaplanowanych spotkań inauguracyjnych odbyło się w dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce, rozmawiano głównie o tej dzielnicy. Przedstawiciele Urzędu Miejskiego opowiadali m.in. o dokumentach planistycznych, które już obowiązują lub są opracowywane, a także o planowanych, większych inwestycjach infrastrukturalnych. Wspomniano m.in. o tzw. Nowej Sandomierskiej, która ma być przedłużeniem ul. Nowej Małomiejskiej - wyprowadzającej ruch z dzielnicy na Trasę Sucharskiego. Mówiono także o planowanej nowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - w ramach tej inwestycji zbudowany zostanie przejazd bezkolizyjny nad torami kolejowymi. Zwracano też uwagę na to, że w najbliższych latach ruch kolejowy w Gdańsku zapewne będzie wzrastał w związku z rozwijającym się portem morskim i planowaną budową centralnego portu morskiego - przełoży się to na większą liczbę pociągów przejeżdżających przez tę dzielnicę. Dlatego trzeba zaplanować budowę bezkolizyjnych przejazdów. Przypomniano też, że trwa proces rewitalizacji w tej dzielnicy, a jej efekty widać m.in. na ul. Gościnnej i w jej okolicach.

Orunia przed nowym etapem rewitalizacji dzielnicy

Na co zwracali uwagę mieszkańcy?

Na środowym spotkaniu pojawiła się, poza oruniakami, grupa mieszkańców Olszynki. Jeden z nich zwracał uwagę na brak bezkolizyjnych przejazdów kolejowych także w tej dzielnicy co przekłada się m.in. na problemy z przyjazdem straży pożarnej czy karetki. Mówił też o tym, że rolnicy w tej części miasta mają problem, by bezpiecznie i wygodnie dojechać do swoich pól uprawnych - jest potrzeba, by wybudować nieduże odcinki dróg w konkretnym miejscu.
W odpowiedzi usłyszał, że dotąd nie było w planach budowy danej ulicy, ale właśnie po to są konsultacje do masterplanu, by poznać te potrzeby i ustalić priorytety.
W trakcie spotkania rolnicy z Olszynki kilkukrotnie nawiązywali do problemu z dojazdem do terenów rolniczych. Architekt Miasta Gdańska zapewniał, że na Olszynce Miasto nie chce przypadkowych inwestycji, które zepsują tą dzielnicę. Ma to być nadal głównie dzielnica rolnicza. 
Mieszkanka Oruni mówiła z kolei o potrzebie uzupełniania pierzei. Stwierdziła, że w dzielnicy jest "mnóstwo wyrw, brakuje plomb" pomiędzy budynkami.
- Uważam, że to ważny krok w kierunku inwestycji mieszkaniowych, przyciągania nowych mieszkańców. Budujmy najpierw tam, gdzie jest już infrastruktura drogowa, a nie tam gdzie nie ma obecnie dróg - zaapelowała.
 
ZOBACZ DZIELNICĘ OLSZYNKA Z LOTU PTAKA

Rośnie zainteresowanie Orunią wśród deweloperów 

Prof. Piotr Lorens przyznał, że na zaplanowanych warsztatach dobrze będzie "wskazać palcem", w których miejscach takie nieruchomości powinny powstać.
- Orunia jest świetnie skomunikowana, a nie jest to w pełni wykorzystane. Jest tu duży potencjał, także by w kilka, kilkanaście minut dostać się do śródmieścia - zaznaczył. - Tymi terenami zaczynają się interesować deweloperzy. To jest duża zmiana, bo wcześniej takiego zainteresowania nie było. "Dobry czas" dla Oruni i Olszynki nadejdzie, i to w najbliższych kilku latach, ale trzeba pamiętać, że są tu pewne ograniczenia związane m.in. z wysokim stanem wód - dodał prof. Lorens. 
Inna z mieszkanek dopytywała, czy w związku z tym na Oruni powstanie "kolejny Gdańsk Południe"? - nawiązała w ten sposób do mnogości, dość zróżnicowanych inwestycji deweloperskich w tamtej części miasta. 
- Nie chcemy tutaj takiej sytuacji, dlatego chcemy już teraz dokładnie określić, gdzie będzie można budować, do jakiej wysokości - ustalić wszystko, co istotne zanim pojawią się tam deweloperzy - podkreślił prof. Piotr Lorens.
Wiceprezydent Piotr Grzelak zwrócił natomiast uwagę, iż oblicze części Oruni na pewno zmieni się, na plus, dzięki przygotowywanej inwestycji PKM Południe.
- W ramach tej inwestycji chcemy, żeby także spółki miejskie weszły w te tereny i tam inwestowały, by przebudować otoczenie, wypełniać wspomniane plomby zabudową mieszkaniową i usługową - przyznał.
Przedstawiciele miejskiej jednostki Gdańskie Nieruchomości mówili z kolei o tym, iż "już pracują nad tym terenem". W ostatnich miesiącach m.in. wskazano budynki komunalne, które objęte zostaną programem "Elena", zakładającym kompleksową termomodernizację. Wskazano aż 86 adresów.
Były też i inne kwestie. Jedna z osób zwróciła uwagę na to, że seniorzy nie mają miejsca, w którym mogą się spotkać. Zaproponowano, by którąś z działek miejskich przeznaczyć na usługi społeczne. Jedna z mieszkanek mówiła o problematycznych działkach ogrodniczych w tej dzielnicy, znajdujących się w atrakcyjnej lokalizacji, na których ludzie mieszkają na stałe, co powoduje wiele problemów związanych m.in. z zanieczyszczaniem środowiska.
- Te działki ograniczają dostępność i możliwość przemieszczania się także po Olszynce - argumentowała jedna z kobiet.
Padło też hasło, by koniecznie pochylić się nad bocznymi ulicami, nie tylko głównymi, by dostosować je do potrzeb przede wszystkich pieszych mieszkańców.
 

Po spotkaniach inauguracyjnych - warsztaty planistyczne

W grudniu 2023 i styczniu 2024 planowane jest przeprowadzenie trzech warsztatów planistycznych, na które obowiązują zapisy. Chęć udziału w warsztatach można zgłosić poprzez formularz dostępny TUTAJ lub podczas spotkania inauguracyjnego na Olszynce. 
 
Cykl warsztatów organizowany jest we współpracy m.in. z Radą Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce, Radą Dzielnicy Olszynka i Radą Dzielnicy Rudniki.

 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo