Czas zająć się "zapomnianym" obszarem
Zaczęło się od rozmów, przed kilkoma miesiącami, z radnymi dzielnic Olszynki oraz Oruni - Św. Wojciecha - Lipiec. Radni rozmawiali z Architektem Miasta Gdańska o potrzebie pochylenia się nad konkretnymi, "problematycznymi" terenami w ich dzielnicy, wizji ich rozwoju, zmiany na lepsze. Padła propozycja opracowania masterplanu dla wspólnego obszaru obejmującego te dzielnice, nazwanego Żuławami Gdańskimi. Zdecydowano, że opracowanie to obejmie także fragment dzielnicy Rudniki. W środę, 15 listopada, odbyło się więc pierwsze spotkanie inaugurujące Gdańskie Warsztaty Planistyczne poświęcone wypracowaniu masterplanu - w Szkole Podstawowej nr 16 w dzielnicy Orunia. Drugie spotkanie w tej sprawie odbędzie się tydzień później - 22 listopada o godz. 17.00, w Szkole Podstawowej nr 59 przy ul. Modrej 2 na Olszynce.
Na Oruni znajdują się tereny blisko rzeki Motławy, opuszczone przez mieszkańców ponad 20 lat temu, kiedy wielka woda zalała ten rejon miasta. To m.in. obszar ul. Kolonia Zaranie. Aktywiści widzą tutaj duży potencjał rekreacyjno - sportowy. Olszynka to z kolei jedna z najbardziej rolniczych dzielnic Gdańska. Jednak zrealizowane w ostatnich latach duże inwestycje drogowe w tej okolicy, w tym obwodnica południowa i Trasa Sucharskiego, sprawiły, że części rolników zrobiło się tu zbyt "ciasno". Potrzebują m.in. wewnętrznego, wygodnego połączenia drogowego.
Co to jest masterplan?
Pod nazwą masterplan kryje się projekt rozwoju przestrzenno-społecznego miasta, w którym znajdą się rekomendacje dla poszczególnych polityk: planistycznej, inwestycyjnej, ale też polityki gospodarowania nieruchomościami komunalnymi. Pierwszym etapem budowania takiego planu są konsultacje społeczne.
W ramach tych konsultacji odbędą się warsztaty planistyczne, w których uczestniczyć będą mieszkańcy reprezentujący różne grupy społeczne i ich potrzeby. Wśród dyskutujących będą więc osoby młodsze i starsze, zatrudnione na etacie i prowadzące własną działalność, kobiety i mężczyźni, przedsiębiorcy i aktywiści, itd.
Pilotażowy projekt dla Piecek - Migowa. To będzie masterplan dla dzielnicy
Najpierw wizja, potem inwestycje
Podczas środowego spotkania Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, podkreślił na wstępie, że masterplan ma wskazywać kierunki rozwoju w najbliższych latach.
- Dzisiaj chcemy spojrzeć na obszar, nazywany Gdańskimi Żuławami, w sposób strategiczny - zastanowić się w jakim kierunku chcemy, by ten teren się rozwijał. Ważne są drogi, mieszkania komunalne, ale wyobraźmy sobie, jak mogą wyglądać Żuławy za kilkanaście lat - zachęcał Piotr Grzelak. - Działamy w mieście w perspektywach unijnych - w ramach tzw. siedmiolatek (7 lat trwa perspektywa UE - dop.red.) jesteśmy w stanie zrealizować inwestycje, przeprowadzić proces zmiany infrastrukturalnej. Jednak by było to możliwe, musimy mieć wcześniej gotową dokumentację projektową i pozwolenie na budowę. Pytanie, czy w przypadku tego obszaru zależy Państwu, by powstała tu jakakolwiek dokumentacja z jakąkolwiek inwestycją, czy też powinna być to kompleksowa zmiana, wcześniej wspólnie przedyskutowana, która później wyrazi się w konkretnych projektach, wynikających właśnie ze wspólnej wizji - dodał.
Architekt Miasta Gdańska, prof. Piotr Lorens, który jest organizatorem procedury opracowania masterplanu dla Gdańskich Żuław podkreślał, że dzięki rozpoczynającym się właśnie konsultacjom, znana będzie diagnoza potrzeb, wyzwań i oczekiwań lokalnej społeczności co do kształtowania tej gdańskiej przestrzeni.
ZOBACZ DZIELNICĘ ORUNIA - ŚW. WOJCIECH - LIPCE Z LOTU PTAKA
Jakie inwestycje w planach?
Jako, że pierwsze z dwóch zaplanowanych spotkań inauguracyjnych odbyło się w dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce, rozmawiano głównie o tej dzielnicy. Przedstawiciele Urzędu Miejskiego opowiadali m.in. o dokumentach planistycznych, które już obowiązują lub są opracowywane, a także o planowanych, większych inwestycjach infrastrukturalnych. Wspomniano m.in. o tzw. Nowej Sandomierskiej, która ma być przedłużeniem ul. Nowej Małomiejskiej - wyprowadzającej ruch z dzielnicy na Trasę Sucharskiego. Mówiono także o planowanej nowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - w ramach tej inwestycji zbudowany zostanie przejazd bezkolizyjny nad torami kolejowymi. Zwracano też uwagę na to, że w najbliższych latach ruch kolejowy w Gdańsku zapewne będzie wzrastał w związku z rozwijającym się portem morskim i planowaną budową centralnego portu morskiego - przełoży się to na większą liczbę pociągów przejeżdżających przez tę dzielnicę. Dlatego trzeba zaplanować budowę bezkolizyjnych przejazdów. Przypomniano też, że trwa proces rewitalizacji w tej dzielnicy, a jej efekty widać m.in. na ul. Gościnnej i w jej okolicach.
Orunia przed nowym etapem rewitalizacji dzielnicy
Na co zwracali uwagę mieszkańcy?
Rośnie zainteresowanie Orunią wśród deweloperów
Po spotkaniach inauguracyjnych - warsztaty planistyczne