
Od 2013 roku do DCT Gdańsk regularnie przypływają największe na świecie statki kontenerowe. Tym razem w drodze do naszego kraju w swoim dziewiczym rejsie jest gigantyczny MSC Gülsün. To największy na świecie statek kontenerowy. Do Europy wyruszył 8 lipca z chińskiego Tianjin. Pierwszym europejskim portem, który odwiedził był Algeciras w Hiszpanii. W czwartek 22 sierpnia przeszedł Cieśniny Duńskie.
MSC Gülsün jest pierwszą jednostką z nowej serii 23 000+ TEU. Inwestor chce mieć do 2020 r. 11 kontenerowców tej klasy. MSC Gülsün zbudowany został w stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) w Korei Południowej, ale jego siostrzane jednostki budowane są też przez Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME).
Zobacz wideo:
Jak zapewnia armator - na swojej stronie internetowej - MSC Gülsün to jednostka bardzo nowoczesna i ekologiczna. Im więcej kontenerów przewiezionych zostaje jednorazowo, tym mniej jest szkodliwego dla środowiska transportu. Kształt dziobu kontenerowca został zaprojektowany tak, żeby zwiększyć efektywności energetyczną jednostki poprzez zmniejszenie oporu kadłuba. Efektem jest mniejsze zużycie paliwa. Statek jest również wyposażony w hybrydowy system oczyszczania spalin i ma możliwość przejścia na paliwo o niskiej zawartości siarki lub przystosowania w przyszłości napędu do skroplonego gazu ziemnego (LNG).

Kontenerowiec ma około 400 metrów długośc (czyli tyle ile łącznie 4 boiska piłkarskie) i ponad 60 metrów szerokości. Jest wyposażony w ponad 2000 kontenerów chłodniczych, co przyspiesza i ułatwia przewóz na trasie między Azją a Europą żywności, napojów, środków farmaceutycznych i innych wymagających chłodzenia artykułów.
Zadbano też o bezpieczeństwo. Kontenerowiec gigant jest wyposażony w podwójną ochronę kadłuba wokół silnika, a także specjalny program oceny stanu kadłuba 3D. Zainstalowano na nim nowoczesny „dwuwieżowy” system przeciwpożarowy z pompami o dużej wydajności.

Właściciel statku podkreśla też inne walory jednostki. MSC Gülsün - i inne kontenerowce tej serii - zaprojektowany jest tak, żeby sprostać kolejnym krokom w cyfrowej wysyłce. Umożliwiając szybką transmisję danych do brzegu i połączenia dla inteligentnych kontenerów, wysyłka staje się bardziej przejrzysta, bezpieczna i niezawodna.