
Ile rowerów strawił pożar?
Na początku lutego 2025 r. w pożarze hali na Przeróbce spłonęło prawie 1500 rowerów MEVO (1300 “elektrycznych” i 162 klasycznych) oraz 1000 baterii.
Czytaj także: MEVO po pożarze. Brakuje 800 "elektryków" do pełnej floty
Cały spalony sprzęt należał do hiszpańskiej firmy CityBike Global, która świadczy metropolii (Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot) usługę operowania systemem MEVO.
Obecnie, na podstawie podpisanej na sześć lat (2023 - 2029) umowy z metropolią, operator jest zobowiązany do zapewnienia 4099 sprawnych rowerów każdego dnia w sezonie letnim, który trwa od 1 marca do końca listopada. Połowę tej liczby udostępniać musi mieszkańcom od grudnia do końca lutego.
Na razie 70 proc. rowerów
Tegoroczny sezon letni już trwa, ale operator nie jest jeszcze w stanie zapewnić 100 proc. floty. Pożar (w wyniku którego stracił część rowerów) w zapisach umowy traktowany jest jako “siła wyższa”. W związku z tym władze metropolii podpisały z operatorem aneks, w którym zgadzają się na funkcjonowanie systemu przez pięć miesięcy (od 1 marca do 31 lipca 2025) w wymiarze zmniejszonym w sumie do 70 proc.:
- po ulicach jeździ 2169 zamiast 3099 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym,
- oraz 700 zamiast 1 tys. rowerów klasycznych.
- Przez ostatnie tygodnie po pożarze na Przeróbce, Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot (który reprezentuje gminy projektu MEVO - red.) wspólnie z operatorem szukali rozwiązań, by system mógł jak najszybciej w pełni działać i dziś chcemy przekazać informacje na ten temat - powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, podczas konferencji prasowej w czwartek, 13 marca. - Na podstawie podpisanego aneksu, flota będzie działać w ograniczonym zakresie do końca lipca. Dajemy czas operatorowi, żeby rowery mogły być wyprodukowane i dostarczone.

Nowe stacje i dodatkowe rowery w gminach
Dodatkowo w ramach zapisów przewidzianych w umowie z CBG (tzw. prawo opcji), gminy uczestniczące w projekcie zdecydowały się na powiększenie floty o 1200 nowych rowerów (900 "elektryków" i 300 klasycznych) i ustawienie dodatkowych 78 stacji. Najwięcej pojazdów przybędzie w Gdańsku - będzie to 800 nowych rowerów, w tym 600 “elektryków” i 200 tradycyjnych.
- Po dostarczeniu nowych pojazdów, w samym Gdańsku będziemy mieć do dyspozycji 3 tysiące rowerów. Powstanie też 50 nowych stacji rowerowych, o co apelowali mieszkańcy. To będzie duży wzrost, ponieważ dotąd mieliśmy ich 380 - poinformowała prezydent Gdańska.
Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni poinformował, że Gdynia postanowiła zwiększyć ilość rowerów w systemie o 250 egzemplarzy (190 “elektryków i 60 tradycyjnych).

Poza Gdańskiem i Gdynią, nowe rowery pojawią się także w Redzie, Rumi, Władysławowie, Kosakowie oraz w mieście Pruszcz Gdański. Kilkadziesiąt nowych stacji powstanie w Gdańsku, mieście Pruszcz Gdański i Rumi.
Ile zarobiło MEVO w 2024 roku?
Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS, przyznał, że o zamówieniu większej liczby rowerów myślano już wiele miesięcy temu.
- Rozważaliśmy to, ponieważ użytkownicy przesyłali bardzo wiele zgłoszeń, że chcieliby mieć więcej rowerów w swojej okolicy i więcej stacji. Umowa zawarta z operatorem daje nam możliwość zwiększenia floty o 30 proc. bez dodatkowego przetargu (tzw. prawo opcji - red.). Pierwszą myślą po pożarze było więc, że skoro i tak o tym rozmawialiśmy, a mieszkańcy tego potrzebują, to warto. Rowery będą jeszcze dostępniejsze, a przy zwiększonym zamówieniu operator wynegocjuje lepsze ceny zakupu - tłumaczył Michał Glaser.
Za rozszerzenie floty gminy zapłacą z planowanej nadwyżki budżetowej wypracowanej przez MEVO w 2024 roku. Wyniosła ona 5 mln złotych.
Po dostarczeniu wszystkich rowerów, na ulicach metropolii w sezonie letnim dostępnych będzie 5,3 tys. rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i klasycznych, które będzie można wypożyczyć na 829 stacjach.
ZAPIS KONFERENCJI PRASOWEJ
Czytaj także: MEVO nigdy nie śpi
MEVO w liczbach
Od momentu uruchomienia MEVO (16 listopada 2023 r.) w systemie zarejestrowanych jest ponad 314 tys. użytkowników, którzy odbyli 3,3 mln podróży. Łącznie przejechali prawie 11 mln km, czyli tyle, ile potrzeba do okrążenia ziemi 264 razy.
Aktualnie system funkcjonuje w 16 gminach metropolii. MEVO jest dostępne w Gdańsku, Gdyni, Kartuzach, Kolbudach, Kosakowie, Pruszczu Gdańskim, Pucku, Redzie, Rumi, Sierakowicach, Somoninie, Sopocie, Stężycy, Tczewie, Władysławowie i Żukowie.
Przypomnijmy, że w sierpniu br. do projektu MEVO dołączy 17 gmina - Pruszcz Gdański z 70 rowerami i 15 stacjami.