Ponad ćwierć wieku tradycji
Konkurs „Modernizacja roku & Budowa XXI w.” odbywa się od 28 lat. Laureatów konkursu wybierają jurorzy, którzy przez kilka miesięcy w roku podróżują po całym kraju, oglądają zgłoszone inwestycje, spotykają się z inwestorami, wykonawcami i projektantami. Na końcu oceniają finalistów i przyznają im należne laury. Wszystko po to, by pokazywać najciekawsze realizacje polskich budowlańców w zakresie modernizacji, remontów, renowacji i adaptacji.
Przez ponad 20 lat oceniano jedynie modernizacje, jednak w 2019 roku idę i zakres konkursu rozszerzono o obiekty nowe.
Jak co roku, laureatów 28 edycji konkursu poznamy podczas uroczystej gali, która dobędzie się 27 września na Zamku Królewskim w Warszawie.
Jednak poza werdyktem jurorów, bardzo ważny jest także plebiscyt internetowy dla wszystkich zainteresowanych osób, ponieważ oceniane inwestycje mają służyć przecież mieszkańcom.
Głosować można na stronie konkursu na 93 finalistów, wśród których znalazła się w tym roku budowa linii tramwajowej Nowa Warszawska w Gdańsku. Głos można oddać do 27 września, do godziny 14:00. Zgodnie z regulaminem, każdy uczestnik i każda uczestniczka plebiscytu może zagłosować raz na dobę.
W momencie pisania artykułu, gdańska inwestycja była wysoko oceniana przez internautów i znajdowała się na 4. miejscu z oddanymi na nią 3828 głosami.
Trwa budowa nowych przejść naziemnych dla pieszych. Powinny być gotowe do końca roku
2 km torów w 2 lata
Linię Nowa Warszawska oddano w marcu 2023 roku po dwóch latach prac i przed zaplanowanym terminem, o czym pisaliśmy w artykule „Na Nowej Warszawskiej od dzisiaj tramwaje kursują regularnie”.
W ramach inwestycji powstała 2-kilometrowa nowa linia tramwajowa wraz z chodnikiem i drogą dla rowerów. Zakres inwestycji obejmował również przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię. Na trasie zamontowano ponad 110 słupów trakcyjnych. Na skrzyżowaniu Nowej Warszawskiej, Łódzkiej z al. Havla utworzono nowy przystanek tramwajowy. Samo skrzyżowanie zyskało nietypowe rozwiązanie – zdecydowano się na budowę trzech torów. Dzięki temu pojazdy nie będą stały w tramwajowym korku. W ramach zadania przebudowano przystanek tramwajowy „Przemyska”, z którego będą korzystać także autobusy.
Budowa Nowej Warszawskiej została zrealizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IV A (GPKM IVA), który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko2014 – 2020.