Schematy malowania pojazdów komunikacji miejskiej były dotąd projektowane z myślą o konkretnych modelach autobusów i tramwajów - a tych w gdańskiej flocie jest w sumie ponad dwadzieścia.
Teraz schematy barw zostaną ujednolicone. Nie będzie rewolucji. Dominujące kolory wciąż nawiązywać będą do herbu Gdańska - to z jego tarczy zaczerpnięto czerwień, biel z kolei nawiązuje do herbowych, równoramiennych krzyży.
Odcień czerwieni nie zmieni się, ale zamiast kremowej bieli pojazdy zdobić będzie teraz biel nieco jaśniejsza - perłowa. Dokładnie taka, jaką od 2015 roku nosi charakterystyczny tramwaj typu N8C o numerze bocznym 1161, którego patronem jest Günter Grass.
W malowaniu na nowych zasadach przesuną się również akcenty w proporcjach barw - nacisk położony zostanie na biel. By się o tym przekonać, wystarczy porównać przód i tył pierwszego, lakierowanego według nowego wzorca tramwaju N8C o numerze bocznym 1154, z dawnym malowaniem dla tego modelu.
Zauważyć można także, że w przestrzeniach między oknami tramwaju pojawiła się dodatkowo kontrastująca czerń.
- Celem nowego wzorca malowania jest nadanie lekkości i elegancji sylwetkom pojazdów, rozjaśnienia ich dzięki zastosowaniu perłowej bieli - tłumaczy Sebastian Zomkowski dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Mimo, że nowy odcień będzie jaśniejszy, zabrudzenia karoserii nie będą przez to bardziej widoczne, co pokazała praktyka z eksploatacji kilku pojazdów, w których już wcześniej zastosowaliśmy ten odcień.
Sebastian Zomkowski podkreśla, że modyfikacja będzie przeprowadzana stopniowo i nie będzie generować żadnych dodatkowych kosztów. Stosowana będzie oczywiście w przypadku pojazdów fabrycznie nowych (kupowanych w przyszłości), a tramwaje i autobusy, które wożą pasażerów po mieście będą malowane w nowy sposób przy okazji bieżących remontów i modernizacji.
Pierwszy wspomniany egzemplarz w “nowej szacie” - tramwaj N8C (tzw. Dortmund) o numerze bocznym 1154 - to pojazd, który przeszedł modernizację w ramach programu kompleksowego remontu 62 wagonów tego typu realizowanego przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Jest to 28 z kolei Dortmund, który wyjechał z warsztatu modernizacyjnego we wrzeszczańskiej zajezdni, w przyszłym tygodniu na tory wyjedzie 29 egzemplarz (o numerze bocznym 1143), również już z nowym malowaniem.
Ujednolicone schematy malowania są częścią przygotowywanej obecnie “Księgi zasad grafiki taborowej i estetyki wizualnej pojazdów w sieci ZTM w Gdańsku”. W księdze w sposób jednoznaczny określone zostanie np. rozmieszczenie piktogramów w pojazdach, m.in. wskazujących miejsca przeznaczone dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się lub lokalizację ładowarki USB, czy defibrylatora. Dokument zawierać będzie także wzory tapicerki na siedzenia dla pasażerów, wśród których specjalnie wyróżnione zostaną miejsca dla osób o ograniczonej mobilności. Wzory zawierać będą motyw herbu Gdańska (GAiT stopniowo wprowadza już “gdańską tapicerkę” do pojazdów od 2019 roku).
Ustalone jednoznacznie miejsce w pojazdach mają mieć także ramki A4 (kasetony) zawierające wyciąg z taryfy przewozowej i przepisów obowiązujących w komunikacji miejskiej. Prace nad księgą dobiegają końca.