Pierwszy etap inwestycji obejmować będzie trzy elementy: otwarcie skrzyżowania ul. Podwale Przedmiejskie z ul. Chmielną, przebudowę ul. Chmielna na odcinku od ul. Pszennej do ul. Spichrzowej oraz przebudowę sieci wodociągowo- kanalizacyjna w ul. Chmielnej.
- Przebudowa Podwala Przedmiejskiego jest kolejnym projektem, który wspiera zrównoważony transport - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej. - Pojawią się tutaj ułatwienia dla pieszych, korzystających z komunikacji miejskiej oraz rowerzystów. Jeszcze tej jesieni będziemy mogli przejść pierwszym z czterech przejść naziemnych zlokalizowanych przy Podwalu Podmiejskim. Dzięki realizowanemu projektowi unijnemu pojawi się tutaj trasa rowerowa.
Oferty na przebudowę Podwala Przedmiejskiego poznaliśmy w pierwszej połowie lutego. O realizację zadania ubiegały się dwie firmy: Firma Budowlano-Drogowa MTM SA., która wyceniła prace na blisko 16 mln złotych oraz spółka Budimex SA, która zaproponowała kwotę ok. 17,4 mln złotych. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska 7 marca ogłosiła, wynik przetargu, który wygrała firma MTM z Gdyni.
- Umowę z firmą, którą wyłoniliśmy w trakcie przetargu będziemy mogli podpisać w ciągu dwóch tygodni, jeżeli nie pojawią się żadne odwołania - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Prace pierwszego etapu finansowane są z dwóch źródeł; ze środków Gdańskiej Infrastruktury Wodociagowo-Kanalizacyjnej, która odpowiadać będzie za przebudowę sieci wod-kan oraz ze środków miejskich. Łączny koszt inwestycji to blisko 16 mln zł, z czego ponad 12 mln to środki miejskie, w tym ok 60 % pochodzi z finansowania unijnego projektu. Pozostałe środki czyli ok. 4 mln. zł pochodzą z GIWK-u.
- Dzięki zabezpieczeniu środków przeznaczonych na finansowanie całego zadania polegającego na przebudowie Podwala Przedmiejskiego, mogliśmy uzupełnić brakujące środki w pierwszym etapie realizacji zadania. Takiego samego zwiększenia dokonał w swojej części inwestycji GIWK - tłumaczy Marcin Dawidowski dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
Przypomnijmy, że zadanie zawiera w sobie, również projekt europejski „Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska”. W ramach tego projektu wzdłuż ulicy Podwale Przedmiejskie powstanie trasa rowerowa, oraz naziemne skrzyżowania dla pieszych i rowerzystów.
Ulica Podwale Przedmiejskie stanowi trasę przelotową, na całej swojej długości nie posiada skrzyżowań (z wyjątkiem ulic Pszennej i Szopy, biegnących pod wiaduktem). Nie posiada także naziemnych przejść dla pieszych - komunikację i dojście do znajdujących się pomiędzy jezdniami przystanków tramwajowych zapewniają przejścia podziemne. Sytuacja zmieni się po zakończeniu realizacji prac na Podwalu Przedmiejskim. Inwestycja ma nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców, ale także „przywrócić” Śródmieście pieszym.
Prace na odcinku ul. Chmielnej mają zakończyć się jesienią 2018 r. W imieniu Gminy Miasta Gdańska inwestycję koordynuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Szczegółowe informacje o realizacji zadania - zobacz TUTAJ.
Więcej informacji o zadaniu "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska” - czytaj TUTAJ.