Przystań jachtowa Górki Zachodnie służy jako całoroczne miejsce postoju rekreacyjnych jednostek pływających i umożliwia ich właścicielom oraz armatorom możliwość korzystania z zaplecza sanitarnego, socjalnego oraz serwisowego. Na terenie przystani działalność statutową prowadzi Jachtklub Stoczni Gdańskiej - jako organizacja pożytku publicznego. Przystań jachtowa jest wykorzystywana także jako miejsce organizowania regat oraz szkolenia dzieci i młodzieży.
Port jachtowy przy ul. Przełom powstawał w latach 1967/69. Choć cieszy się niesłabnącą popularnością wśród żeglarzy, to jego infrastruktura i estetyka wymagały już poważnych zmian. Długo wyczekiwana metamorfoza nastąpi w ciągu najbliższego roku.
Przebudowę portu podzielono na dwa etapy. W tym tygodniu, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska podpisała umowę z wykonawcą, wybranym w wyniku przetargu, na realizację pierwszej części zadania. Prace ruszą za około tydzień.
Po ich zakończeniu, na terenie portu będzie mogło cumować ponad 180 jednostek pływających, czyli o 50 proc. więcej niż obecnie. W ramach projektu powstanie niezbędna infrastruktura portu jachtowego, na którą składać się będą żelbetowe pomosty, nabrzeża oraz falochron pływający. Przebudowane zostaną także sieci wodociągowe, kanalizacyjne i deszczowe.
W zakresie inwestycji znalazło się także przebudowanie nabrzeży „W”, „S” (obejmujące m.in. wykonanie ścian oporowych - przeciwpowodziowych będących częścią nabrzeży), przebudowę nabrzeża (pomostu) „N” i pirsu „E”. Poza tym pomosty zostaną wyposażone w pachoły cumownicze, drabinki wyłazowe, odbojnice, stojaki na koło ratunkowe i postumenty oświetleniowe.
Przetarg na realizację tej inwestycji wygrała spółka NDI SA z Sopotu, która wyceniła swoje prace dokładnie na 18 567 254,81 złotych.
- Cieszymy się z możliwości realizacji tego przedsięwzięcia. W naszej grupie to kolejny taki projekt hydrotechniczny w obszarze portu jachtowego, po bardzo podobnym projekcie w Krynicy Morskiej i Pucku. Mamy nadzieję szybko przystąpić do realizacji robót - nie ukrywa Małgorzata Winiarek- Gajewska, prezes Grupy NDI S.A. - Na pewno będziemy korzystać z naszych dotychczasowych doświadczeń we współpracy z Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska. Mam nadzieję, że prace przebiegać będą bez zakłóceń.
Most Siennicki będzie przebudowany. Zgłosiło się dziewięć firm na opracowanie projektu
Za tydzień rozpoczęcie prac
Ewa Zielińska, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, podkreśla, że wykonawca będzie mógł rozpocząć przygotowania do inwestycji w tym miejscu już za kilka dni, od 21 września.
- Tego dnia przekażemy wykonawcy plac budowy. Przewidujemy, że prace będą prowadzone przez 12 miesięcy. Co zmieni się w tym miejscu? Zmieni się dużo i... niewiele. Zmieni się dużo, ponieważ przebudowane zostaną konstrukcje nabrzeży. Powstaną nowe pomosty pływające i falochron chroniący cumujące jednostki przed falowaniem. Wszystko to będzie w nowym, dobrym kształcie i jakości - zaznacza wicedyrektor Ewa Zielińska. - W pierwszym etapie rozbudowy powstanie w sumie 180 miejsc do cumowania dla jednostek pływających. W drugim, planowanym jeszcze etapie, wybudowane zostaną z kolei miejsca umożliwiające cumowanie blisko 60 jednostek, także dużych o długości co najmniej 18 metrów.
W ramach tego projektu nie przewidziano natomiast modernizacji znajdujących się na terenie tej przystani hangarów, w których m.in. naprawiane są żaglówki. Niewiele robót prowadzonych bowiem będzie w tym etapie na lądzie. Projekt inwestycji zakłada jedynie wymianę uzbrojenia terenu - do pomostów, miejsc cumowania, doprowadzone zostaną media, czyli energia, woda i odbiór ścieków. Mało atrakcyjna obecnie droga dojazdowa prowadząca do przystani zostanie przebudowana i zmodernizowana także w drugim etapie realizacji projektu.
Co będzie największym wyzwaniem w trakcie tej rozpoczynającej się inwestycji?
- Na początku trzeba będzie poprzestawiać te wszystkie zacumowane jednostki pływające - trzeba je usunąć z akwenu, by móc prowadzić prace na wodzie. Część z nich zmieści się na lądzie, na terenie tego portu, ale nie wszystkie. Z tym będzie musiał zmierzyć się wykonawca, we współpracy z Gdańskim Ośrodkiem Sportu. My także będziemy wspierać i monitorować tę kwestię - informuje Ewa Zielińska. - Same roboty nie są trudne, ale kosztowne, ponieważ trzeba będzie wbudować tutaj sporo stali.
Turystyka wodna w Gdańsku wciąż się rozwija
Przebudowa i modernizacja portu jachtowego przy ul. Przełom 9 to kolejny projekt, który wpisuje się w wojewódzki program ożywienia i rozwoju turystki wodnej obejmujący, m.in. nasze miasto.
- Niedawno oddaliśmy do użytkowania przystań przy ul. Nadwiślańskiej w Sobieszewie. Obecnie realizujemy też cały pakiet projektów obejmujących budowę przystani kajakowych w różnych lokalizacjach miasta, a w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego rozbudowujemy marinę na Szafarni, na rzece Motława - wylicza Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydent Gdańska ds. inwestycji. - No a teraz, dzięki współpracy z inwestorem, zrealizujemy rozbudowę tego portu jachtowego.
Leszek Paszkowski, dyrektor Gdańskiego Ośrodka Sportu, który zarządza przystanią przy ul. Przełom, podkreśla, że Górki Zachodnie to "mekka dla żeglarzy".
- Tutaj znajduje się najwięcej marin i cumuje najwięcej jachtów. Dlatego cieszy nas, i zapewne też żeglarzy, że to miejsce zostanie odświeżone w pewnej części. Przypomnę, że jest to już piąta marina, którą administruje Gdański Ośrodek Sportu - mówi dyrektor Paszkowski.
Gdański Ośrodek Sportu zarządza obecnie mariną w Szafarni (72 miejsca do cumowania), przy ul. Tamka (17 miejsc do cumowania i 10 miejsc dla skuterów wodnych), przy ul. Sienna Grobla (32 miejsca) i Żabi Kruk (27 miejsc). W przystani przy ul. Przełom znajduje się natomiast, obecnie, 120 takich miejsc. Dzisiaj miasto Gdańsk dysponuje więc łącznie 278 miejscami postojowymi dla jednostek pływających. Ta liczba jeszcze wzrośnie, ponieważ lada dzień udostępniona zostanie żeglarzom przystań przy ul. Nadwiślańskiej.
Dyrektor Paszkowski nie ukrywa, że mimo rosnącej liczby miejsc do cumowania, rośnie jeszcze szybciej zapotrzebowanie na miejsca dla dużych jednostek pływających, liczących nawet kilkadziesiąt metrów długości.
- Brakuje też miejsc dla składowania jachtów na okres zimowy. To też jest dla nas wyzwanie, z którym trzeba będzie się zmierzyć - zaznacza dyrektor Leszek Paszkowski.
Przedsięwzięcie zostało ujęte do realizacji w ramach programu strategicznego Województwa Pomorskiego pn. „Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej”. Ponadto budowa przystani żeglarskiej będzie współfinansowana ze środków unijnych, w ramach Osi Priorytetowej 8 Konwersja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla działania nr 8.4. Wsparcie walorów atrakcyjności dziedzictwa przyrodniczego.