Park & Ride, czyli zaparkuj auto przy stadionie i jedź bezpłatnie autobusem
W piątek 30 czerwca 2023 roku w siedzibie PKM SA spotkali się samorządowcy i eksperci: Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego, Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Grzegorz Mocarski, prezes PKM, Maciej Lignowski, prezes PKP SKM w Trójmieście, prof. Piotr Lorens, architekt Miasta Gdańska i prof. Marcin Wołek z Uniwersytetu Gdańskiego. Debatę poprowadził Michał Jamroż z Gazety Wyborczej.
Czym będzie PKM Południe?
Projekt PKM Południe na trasie Gdańsk Śródmieście - Gdańsk Kowale, zakłada budowę sześciu nowych przystanków kolejowych: Trakt Św. Wojciecha (WARIANT 1 - korytarz czerwony), Trakt Św. Wojciecha (WARIANT 2 - korytarz błękitny), Madalińskiego, Łostowice - Świętokrzyska, Niepołomicka, Wielkopolska, Świętokrzyska - Węzeł Kowale. W Kowalach ma powstać duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i wielopoziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut.
Nowy odcinek PKM Południe umożliwi mieszkańcom Gdańska szybkie i wygodne podróżowanie między przystankiem SKM Gdańsk Śródmieście a węzłem przesiadkowym w Kowalach. Dojazd pociągiem z Kowal do Gdańska Głównego w godzinach szczytu zajmie zaledwie 14 minut, czyli trzykrotnie mniej niż samochodem (ok. 45 min.). Z symulacji wynika, że 8 pociągów będzie w stanie przewieźć tylu pasażerów, co ponad 5 tys. aut. Nowa linia kolejowa PKM Południe wpłynie na poprawę mobilności mieszkańców południowych dzielnic Gdańska i okolicznych gmin.
Zmiany w komunikacji miejskiej w okresie wakacji. Na trasę wyruszyły trzy linie sezonowe
Grzegorz Mocarski: - Nowa linia to duży potencjał pasażerów
- Już na jesieni ubiegłego roku udało nam się dzięki prowadzonej dokumentacji pokazać, że taka trasa kolejowa jest możliwa do zrealizowania - powiedział Grzegorz Mocarski, prezes PKM. - Mam na myśli przede wszystkim odcinek numer jeden i numer dwa, czyli w relacji Gdańsk Śródmieście - węzeł Kowale. Dzisiaj wiemy jedno: jest miejsce, żeby taka linia kolejowa powstała, wiemy że możemy tam zlokalizować sześć przystanków kolejowych. To jest duży potencjał pasażerów, to minimum około 30 tysięcy pasażerów na dobę. To wynik niespotykany w kraju, jeśli chodzi o ruch kolejowy.
Prezes PKM dodał, że Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe planowanej inwestycji jest w fazie końcowej. Podziękował też radnym miasta Gdańska za przegłosowanie uchwały dotyczącej wejścia kapitałowego miasta w ten projekt, także jednostkom gminy miasta Gdańska, SKM i PKP SA, PKP PLK.
Wokół nowej linii kolejowej szybko powstają osiedla
Redaktor Jamroż podkreślił że PKM Południe to już druga inwestycja realizowana przez samorząd województwa.
- Zbudowaliście pierwszą samorządową linię kolejową w Polsce - mówił Michał Jamroż. - Macie szansę zbudować kolejną, jakie wnioski nasuwają się po pierwszej inwestycji?
- Jesteśmy z marszałkiem Strukiem zdeterminowani, aby to przedsięwzięcie zrealizować - powiedział Leszek Bonna. - Na przykładzie PKM zauważyliśmy po jej powstaniu niebywały wzrost potoku podróżnych. Niestety właściciele spółek przewozowych, które realizują nasze zlecenie, nie kupują nowego taboru. Z tego powodu samorząd województwa zdecydował się na zakup w najbliższych latach 35 pociągów, żeby poprawić komfort podróżowania mieszkańców. Rozwój kolei generuje wzrost osiedleńczy wzdłuż linii kolejowej, szybko powstają tam nowe osiedla, miejska infrastruktura. Jako samorząd regionalny musimy rozmawiać o większym zaangażowaniu samorządów zlokalizowanych wzdłuż naszej inwestycji, bo to one są głównymi beneficjentami tego przedsięwzięcia poprzez udział w podatku od nieruchomości i podatku PIT.
W 6 minut z ul. Havla do Śródmieścia
Piotr Grzelak podkreślił, że linia Gdańsk Południe nie jest drugą linią PKM w Gdańsku.
- Nie mówimy o dodatkowej linii kolejowej, a o wydłużeniu istniejącej kolei SKM do Wejherowa, co jest kluczowe z punktu widzenia komunikacyjnego - powiedział prezydent Grzelak. - Bo tak naprawdę mieszkańcy Gdańska Południe w ciągu sześciu minut dostaną się z ulicy Havla do Śródmieścia i nie będą musieli wysiadać, będą mogli dalej jechać w kierunku Wejherowa. To jest niezwykle istotna zmiana komunikacyjna dla Gdańska Południe, który jak wiemy, mierzy się z wyzwaniami komunikacyjnymi.
Dziesięć lat temu ruszyła budowa PKM. Zdjęcia “przed” i “po” mówią wszystko
Prezydent Grzelak przypomniał, że kilka dni temu została podpisana umowa na budowę ulicy Nowej Świętokrzyskiej, ale to nie zmieni znacząco sytuacji komunikacyjnej dla Gdańska Południe. Może to zmienić kolej, kolej realizowana przez Pomorską Kolej Metropolitalną.
- Miasto Gdańsk angażuje się w ten projekt - dodał Piotr Grzelak. - Na ostatniej sesji radni podjęli decyzję o 28 milionach złotych wsparcia finansowego na dokumentację projektową, żebyśmy byli też gotowi na środki zewnętrze, z funduszy europejskich. Mamy najlepszy projekt kolejowy w Polsce, robimy wszystko żeby to wykorzystać.
Obejrzyj całą debatę:
Piotr Lorens: - Rozwój zorientowany na transport publiczny
- “Pierwsza PKM” miała cel regionalny, powiązanie z lotniskiem i obsługa przystanków po drodze - dodał profesor Lorens. - W przypadku PKM Gdańsk Południe mamy do czynienia z wykorzystaniem zasady, która od kilku dekad funkcjonuje w urbanistyce światowej - to rozwój zorientowany na transport publiczny. Ta zasada sprowadza się po prostu do tego, że im bliżej stacji kolejowej, tym gęstsza struktura zabudowy, tym więcej miejsc pracy. Chodzi o to, żeby zmaksymalizować dostępność pieszą. Ta zasada jest w tej chwili testowana. Koleżanki i koledzy z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska pracują nad koncepcją zagospodarowania przystanków pod względem planistycznym, konserwatorskim, przy okazji też w kontekście generowania nowych możliwości, kształtowania centrów lokalnych, żeby też przyciągać inwestorów.
PKM Południe od Gdańska-Śródmieście do Kolbud. 28 mln na dokumentację projektową
Z kolei Marcin Wołek podkreślił, jak istotny jest sposób zagospodarowania terenu przy kolei miejskiej.
- To podejście, które tu widzimy to novum, jeśli chodzi o planowanie infrastruktury kolejowej w Polsce - uważa Marcin Wołek. - Do tej pory mieliśmy do czynienia z projektami wielkoskalowymi tzw “dużej kolei”. Z reguły prace projektowe i inwestycyjne często realizowane były pod presją czasu, kwestią rozliczenia się ze środków europejskich. Bywało, że brakowało czasu na kompleksowe przygotowanie i analizy. Im więcej czasu i środków zaangażujemy w przygotowanie takich projektów, unikniemy więcej błędów których nie jesteśmy w stanie skorygować. Z projektu, o którym mówimy, będą korzystać nasze wnuki i prawnuki, sieć kolejową buduje się na 100 i 150 lat.
Finał konkursu. Jak studenci trzech uczelni wyobrażają sobie przyszłą linię PKM Południe?
Maciej Lignowski nie ma wątpliwości, że wydłużenie linii SKM do południowych dzielnic Gdańska sprawi, że podróżnych będzie więcej.
- Rozwój linii kolejowej w Gdańsku na górny, południowy taras spowoduje, że potok podróżnych wzrośnie - uważa prezes PKP SKM. - Dzisiaj patrząc na statystyki, w ciągu dnia wozimy średnio ok. 140 tys osób. Jeśli mamy sytuację, że na górnym tarasie Gdańska mieszka kilkadziesiąt tysięcy osób i, a tak wynika z badań, znaczna część będzie chciała skorzystać z przewoźnika, który będzie operował na tym terenie, to na pewno te przewozy będą jednymi z największych w kraju, a może największymi. SKM jako lokalny operator przewozi czwartą liczbę podróżnych w kraju. W zeszłym roku to było 43,5 milionów podróżnych. Rozwój systemu kolei miejskiej ma sens i powinien być wspierany.