Uczniowie gdańskich szkół udowodnili, że słowo "demokracja" nie oznacza dla nich tylko abstrakcyjnej idei.
Zasady konkursu dzieliły prace na trzy kategorie: komiks, prezentacja multimedialna lub film (dokumentujący przedsięwzięcia edukacyjne związane z demokracją, realizowane w danej szkole). Jak poszło uczniom? Zwycięskie projekty.prezentujemy poniżej.
Uroczysta gala konkursu odbyła się w gmachu Szkoły Podstawowej nr 58. Były nagrody, pochwały, podziękowania, a na koniec – występ artystyczny.
W wydarzeniu uczestniczył m.in. zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Kowalczuk, który przyznał, że demokracja to czasem tylko "podniesienie ręki".
- Kluczowe jest to, że młodzi ludzie mówią o demokracji swoim językiem i potrafią zademonstrować to, co robią – podkreślał wiceprezydent Kowalczuk. - Musimy pozwalać młodym ludziom mówić ich językiem, dawać im szansę, aby ważnych sprawach, które ich dotyczą - ich głos był ważny. Samorządność uczniowska to kuźnia tego, co się wydarzy później w dorosłym życiu - w samorządzie, a także w tej małej ojczyźnie, czyli mieście. I nie tylko.
Dyrektor SP nr 58, Małgorzata Perzyna, która koordynowała przebieg konkursu, przyznaje, że zainteresowanie tematem było bardzo duże.
- Zaznaczyć jednak trzeba, że to bardzo trudny temat – podkreślała dyrektor Perzyna. - Nie każdy ma umiejętność postrzegania go w dosłownym sensie. Wiele przygotowanych prac potwierdziło jednak, że demokracja jest elementem edukacji, który każdego dnia wybrzmiewa w gdańskiej szkole. To jest najcenniejsze i najważniejsze. Głos każdego dziecka czy młodego człowieka liczy się w kształceniu jego postaw na przyszłość.
Prace gdańskich uczniów oceniała międzynarodowa komisja konkursowa.
- Dzieci rozumieją demokrację po swojemu, coś dodają od siebie – oceniał Onno Hansen-Staszyński, z pochodzenia Holender, jeden z członków jury. - To nie tylko hasła, one mają dla nich znaczenie. Widać, że oni to czują. To ciekawe, bo próbowali odpowiedzieć na pytanie: czym demokracja jest dla każdego z nich, a nie tylko dla społeczeństwa. Co się dzieje, jeżeli jest głosowanie? Albo - gdy ktoś wygra? Dla nas to bardzo miłe, że dzieci myślały nad tym.
- W pracach było widać znaczenie tego, jak mieszka się razem w swojej dzielnicy – zaznaczała z kolei Beata Staszyńska-Hansen. - To, jak moje zachowanie, moje decyzje wpływają na codzienne życie. Nam zależy na tym, aby demokracja nie istniała jedynie od wyborów do wyborów. Ważny jest "dzień codzienny". Demokracja to przede wszystkim odpowiedzialność za drugą osobę, za siebie, i za wspólne decyzje
Kogo w tym roku jury ocenio najwyżej?
Kategoria - "Komiks":
I miejsce trafiło do Nikoli Mazurkiewicz i Wiktorii Mazurkiewicz ze Szkoły Podstawowej nr 58
II miejsce – Kacper Lieder ze Szkoły Podstawowej nr 61
II miejsce (ex aequo) – Julia Szot i Nikola Kleban z Zespołu Szkół Sportowych i Ogólnokształcących
III miejsce – Alicja Szczwińska i Sofia Mihulova ze Szkoły Podstawowej nr 57
Kategoria - "Prezentacja multimedialna":
I miejsce – Iga Czubak i Aleksandra Rawa ze Szkoły Podstawowej nr 85
II miejsce - Oliwia Olszewska ze Szkoły Podstawowej nr 61
III miejsce – Zuzanna Kreft i Wiktoria Kiełbowicz ze Szkoły Podstawowej nr 16
Kategoria - "Film"
Zgłoszono tylko jedną pracę. Jury uznało więc, że w tej sytuacji jej autorowi przyzna wyróżnienie. Trafiło ono do Wojciecha Mieczkowskiego ze Szkoły Podstawowej nr 58.
Zwycięski komiks:
Zwycięska prezentacja multimedialna: