Jakie prace wykonano w porcie?
W ramach inwestycji został m.in. przebudowany układ kolejowy i drogowy pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym, a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików, a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski.
Wszelkie nawierzchnie drogowe zostały wykonane w technologii betonu cementowego.
Poza tym, przebudowane są także sieci wodociągowe, sanitarne, elektroenergetyczne i teletechniczne. Wybudowana została sieć kanalizacji deszczowej, oświetlenie uliczne. Powstało też nowe ogrodzenie terenu i dwa posterunki wartownicze.
Krakowiec - Górki Zachodnie. Mieszkańcy pełni obaw o lądową część planowanego gazociągu
- Dzięki tej inwestycji mamy możliwość zagospodarowania terenu, który do tej pory był nieużytkowany. Jego powierzchnia to ok. 10 ha. Przymierzamy się do ogłoszenia przetargu na jego dzierżawę. Dla inwestorów ważne jest to, że Nabrzeże Przemysłowe zostało skomunikowane z drogami zewnętrznymi - mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.
Projekt pn. ,,Rozbudowa i modernizacja węzłów sieci bazowej w porcie morskim w zakresie dostępowej infrastruktury drogowo - kolejowej” kosztował ponad 82 mln zł, tym 20 proc. stanowiło dofinansowanie z unijnego programu CEF „Łącząc Europę”.
Generalnym wykonawcą była Grupa NDI.
Planowane są dalsze inwestycje
To nie koniec planowanych inwestycji w Porcie Wewnętrznym.
Firma dostała dofinansowanie na projekt, który nosi nazwę „Poprawa dostępu do Portu Gdańsk - modernizacja toru wodnego 2”.
Prezydent Dulkiewicz w Baltic Hub: nowy terminal, wielkie możliwości
W ramach tego przedsięwzięcia przewiduje się rozbudowę czterech nabrzeży Portu Wewnętrznego, o łącznej długości blisko 2 kilometrów, wraz z infrastrukturą kolejową. Nabrzeża Wiślane i Bytomskie zlokalizowane są wzdłuż Kanału Portowego, natomiast Nabrzeża Rudowe III i częściowo Węglowe to nabrzeża znajdujące się Basenie Górniczym.
Wzrastające wyniki portu w przeładunkach
Łukasz Malinowski podaje, że do końca listopada br. w Porcie Gdańsk przeładowano w sumie ok. 74,9 mln ton towarów. To więcej o 13 mln ton w porównaniu do analogicznego okresu 2022 r.
- Według Eurostatu, zanotowaliśmy największy wzrost wśród europejskich portów. Wyprzedziliśmy m.in. Bremerhaven i Barcelonę. A po pierwszym kwartale 2023 r. plasujemy się już na 5. miejscu w Unii Europejskiej - dodaje Łukasz Malinowski.