
Spotkanie przy Azaliowej
“Porozmawiajmy o komunikacji publicznej na Kokoszkach” - pod takim hasłem, we wtorek 18 marca, odbyło się spotkanie w budynku Pozytywnej Szkoły Podstawowej przy ul. Azaliowej. Na miejscu pojawiło się kilkudziesięciu mieszkańców dzielnicy, obecny był Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa oraz przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego, w tym dyrektor ZTM Łukasz Kłos, przedstawiciele Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni oraz Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Radę Miasta Gdańska reprezentowali radni Jan Perucki i Łukasz Bejm, a Radę Dzielnicy Kokoszki m.in. Piotr Pszczółkowski - przewodniczący Zarządu Dzielnicy i Natalia Meyer-Kaim - przewodnicząca Rady Dzielnicy.
Jakie zmiany proponuje Miasto?
Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił we wtorek planowane zmiany, które wejdą w życie 5 maja br. Opracowano je na podstawie wniosków od mieszkańców oraz radnych Kokoszek:
- Uruchomienie linii 268 także w weekendy
- Dodatkowe kursy linii 120 - w tygodniu i w weekendy
- Dodatkowe kursy linii 157 - w weekendy na odcinku Wrzeszcz PKP - Kokoszki
Dyrektor Łukasz Kłos podkreślił, że dużo wniosków o zmiany trafiło do ZTM od Rady Dzielnicy Kokoszki. Nie wszystkie uda się jednak zrealizować - ograniczeniem jest budżet ZTM, ale też dostępny tabor.
Wśród propozycji mieszkańców, które jeszcze muszą poczekać na realizację, jest m.in. ta dotycząca uruchomienia nowej linii autobusowej z Kokoszek, która omijałaby tzw. stary Jasień i Siedlce. ZTM potrzebuje więcej czasu na przeanalizowanie i zaproponowanie trasy dla takiej linii.
Czytaj także: Nowy przystanek autobusowy Kokoszki PKM i korekty w rozkładach jazdy

268 dowiezie do PKM Kiełpinek?
W trakcie spotkania przedstawiono też dwa warianty zmian na trasie linii 268. Jak podkreślali przedstawiciele urzędu, obecnie ta linia część trasy obsługuje w obie strony, a część tylko w jednym kierunku. Jest pomysł, by zmodyfikować trasę, ale też na całej jej długości zapewnić obsługę w obu kierunkach.
- Jedna z propozycji zmian dotyczyła m.in. ominięcia części terenów przemysłowych w dzielnicy, ale też przystanku PKM Kokoszki.
- Druga zakładała wydłużenie trasy - obsługę PKM Kokoszki, ale też ul. Maszynowej i Geodetów.
Oba pomysły nie uwzględniały jednak przystanku przy PKM Kiełpinek. I na to zwracali szczególnie uwagę mieszkańcy. Wielu z nich podkreślało, że zależy im na połączeniu autobusowym z tym przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdyż obecnie nie dojeżdża tam żaden autobus. A z niego, jak zapewniali mieszkańcy, chętnie korzystają dzieci jadące do szkoły.
Pracownicy ZTM zaproponowali, by autobus dowoził pasażerów do przystanku PKM, ale Jasień. Jak wyjaśniali, pod uwagę wzięli to, że przy tym przystanku odjeżdża kilka linii autobusowych, których trasy prowadzą w różne rejony Gdańska, co byłoby ułatwieniem dla mieszkańców Kokoszek. Ci uznali jednak, że nie jest to dobra opcja, i wolą przystanek PKM Kiełpinek. W tej kwestii wywiązała się dość długa, ale merytoryczna dyskusja.
Ostatecznie wiceprezydent Borawski zaproponował kolejne dwa warianty zmiany trasy linii 268 do rozważenia.
- Jeden będzie zakładał obsługę przystanku przy PKM Kokoszki. Do tego dołożymy możliwość dojazdu z ul. Szczęśliwej do PKM Kiełpinek. Ostatni wariant proponuję taki, by autobus dojeżdżał tylko do PKM Kiełpinek, bez dojazdu do Jasienia - zaznaczał Piotr Borawski.
Decyzja należy do rady dzielnicy
Na stole pojawiły się więc cztery warianty zmiany trasy linii 268. Na to zareagował Piotr Pszczółkowski, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Kokoszki, który stwierdził, że to rada dzielnicy podejmie ostateczną decyzję, którą opcję wybrać. Decyzja zapadnie jednak po konsultacjach z mieszkańcami - warto skontaktować się z radnymi Kokoszek w najbliższych dniach.
Zaznaczyć należy, iż wiceprezydent Borawski zaproponował też opcję zorganizowania konsultacji społecznych przez Miasto. Jednak w tym przypadku dość długo trwałaby cała procedura, a mieszkańcom Kokoszek zależy na jak najszybszym wprowadzeniu zmian.
Jeżeli radzie dzielnicy uda się przeprowadzić konsultacje, a następnie do 15 kwietnia podjąć uchwałę w tej sprawie, to jest szansa, że już po majówce, 5 maja, zmieniona zostanie trasa linii 268.
Czytaj także: Bajpas kartuski działa. Pociągiem z Kartuz do Gdańska
Bajpas kartuski zrewolucjonizuje poruszanie się po Kokoszkach?
W trakcie spotkania wiceprezydent Borawski, jak i dyrektor Kłos, kilkukrotnie nawiązywali do dużych zmian, jakie wejdą w życie w lipcu br. W wakacje bowiem tzw. bajpas kartuski, którego budowę zakończono przed rokiem, przejmie cały ruch pociągów PKM na trasie Kartuzy - Gdańsk. Oznacza to, że na przystanku PKM Kokoszki o wiele częściej niż obecnie będą pojawiać się pociągi.
Na tę sytuację przygotowuje się już ZTM, który pracuje nad nową ofertą dowozów autobusowych.
“Bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstała ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz. Ta inwestycja wymusi wstrzymanie ruchu kolejowego do Kartuz i w kierunku Kościerzyny na głównym torze, po którym obecnie poruszają się pociągi PKM. Prace mają ruszyć w lipcu br. Potrwają co najmniej dwa lata.
ZOBACZ PREZENTACJĘ PRZYGOTOWANĄ NA SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI KOKOSZEK
O czym jeszcze rozmawiano?
- Jeden z mieszkańców dopytywał o kwestię budowy kładki dla pieszych prowadzącej do przystanku PKM Kiełpinek w sąsiedztwie centrum handlowego. Miasto jest obecnie w dialogu z centrum handlowym w tej sprawie.
- Padła propozycja połączenia autobusowego Kokoszek z Wrzeszczem przez obwodnicę. Nie jest to jednak obecnie możliwe ze względów finansowych, ale też wystarczającej liczby taboru.
- Był pomysł, by linia 120 nie jeździła na lotnisko, ale bezpośrednio z Kokoszek na ul. Słowackiego. Rzecz jednak w tym, że dużo osób dojeżdża właśnie tą linią do portu lotniczego.
- Nie można patrzeć na daną linię tylko z punktu widzenia indywidualnego. Proszę pamiętać, że z tych linii korzystają osoby z różnymi potrzebami, w różne miejsca muszą dojechać - zwracał uwagę Piotr Borawski.
- Padło także pytanie o to, czy Miasto planuje powrót do planów budowy tramwaju z Chełmu, wzdłuż al. Armii Krajowej, do Kokoszek.
Piotr Borawski odpowiedział na to, że nie ma takich planów co najmniej do roku 2030. W najbliższych latach planowana jest budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz, budowa “odnogi” do ul. Klonowej - do PKP we Wrzeszczu oraz budowa PKM do dzielnic południowych. Te inwestycje pochłoną około 3 miliardów złotych.
Czytaj także: Nasza relacja ze spotkania mieszkańców Kokoszek z prezydent Gdańska
Piotr Borawski odpowiada m.in. za kwestie związane z transportem publicznym w mieście. Wtorkowe spotkanie było pokłosiem innego spotkania - z prezydent Gdańska i jej wszystkimi zastępcami, które odbyło się we wrześniu 2024 r. Mieszkańcy, którzy wówczas z nim rozmawiali, zwracali uwagę m.in. na zbyt niską częstotliwość kursowania linii autobusowych, brak niektórych połączeń, a także zbyt czasochłonne trasy. Wiceprezydent Borawski obiecał te kwestie przeanalizować i przygotować nową ofertę. Tę przedstawiono 18 marca.