
Wieża ciśnień, stojąca dziś nieopodal stadionu Polsat Plus Arena Gdańsk, powstała w latach 20. XX wieku
mat. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Bez niej nie pojechałyby pociągi
Jak tłumaczy rzecznik prasowy PWKZ Marcin Tymiński specyfika wieży ciśnień przy ul. Uczniowskiej polega na tym, że dostarczała ona wodę do parowozów w istniejącej w latach przedwojennych lokomotywowni. Nie był to obiekt wodociągowy służący mieszkańcom.
Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń
Polecamy wydarzenia w Gdańsku
- To historyczne dziedzictwo techniczne, o które także musi się troszczyć urząd konserwatora zabytków - podkreśla Marcin Tyminski.

Dach przedwojennej wieży ciśnień widziany z lotu ptaka
mat. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Pamiętająca czasy pruskie dawna lokomotywownia zniknęła bezpowrotnie podczas przygotowań do mistrzostw Europy w piłce nożnej w czerwcu 2012 r. Na jej terenie zorganizowano wówczas pętlę autobusową. Wieża ciśnień, która ma być teraz uznana za zabytek, jest już ostatnim elementem dawnej infrastruktury kolejowej.
Kiedy zbudowano wieżę ciśnień?
Data powstania wieży ciśnień na granicy Brzeźna i Letnicy nie jest dokładnie znana. Z dostępnych źródeł można zakładać, że wybudowano ją między 1921 a 1929 rokiem.

Kolejowa wieża ciśnień już dawno straciła swoją pierwotną funkcję i od wielu lat jest nieużytkowana
mat. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Obecnie, jej właścicielem jest jedna ze spółek PKP.
Wpis do rejestru zabytków jest zależny m.in. od ilości materiałów archiwalnych dotyczących danego obiektu. W szybkim trybie taka procedura może zakończyć w okresie ok. trzech miesięcy, ale są też przypadki, że trwa dwa lata.