• Start
  • Wiadomości
  • Kolejowa wieża ciśnień: kiedyś dla parowozów, teraz będzie zabytkiem

Kolejowa wieża ciśnień: kiedyś dla parowozów, teraz będzie zabytkiem

Na mapie Gdańska to unikatowy obiekt. Charakterystyczna 30-metrowa wieża ciśnień teraz może stać się zabytkiem. Budowla stoi niedaleko stadionu piłkarskiego Polsat Plus Arena Gdańsk, przy granicy Brzeźna i Letnicy. Procedurę wpisania stuletniego budynku do rejestru zabytków wszczął właśnie Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków. 
26.02.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia panoramę miasta wykonaną prawdopodobnie z drona lub wysokiego budynku. Na pierwszym planie widoczna jest stara wieża ciśnień, która wyróżnia się na tle nowoczesnej infrastruktury drogowej. Obok przebiega wiadukt, po którym poruszają się samochody. W tle rozciąga się rozległa panorama zabudowań miejskich, domów jednorodzinnych oraz bloków mieszkalnych, wśród których znajdują się również liczne drzewa. Widoczne jest lekkie zamglenie, które dodaje zdjęciu klimatycznego charakteru. Niebo jest częściowo zachmurzone, z delikatnym, pastelowym światłem wskazującym na wczesne godziny poranne lub późne popołudnie. Całość fotografii tworzy interesujący kontrast pomiędzy zabytkową architekturą a nowoczesną infrastrukturą.
Wieża ciśnień, stojąca dziś nieopodal stadionu Polsat Plus Arena Gdańsk, powstała w latach 20. XX wieku
mat. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków

Bez niej nie pojechałyby pociągi

Jak tłumaczy rzecznik prasowy PWKZ Marcin Tymiński specyfika wieży ciśnień przy ul. Uczniowskiej polega na tym, że dostarczała ona wodę do parowozów w istniejącej w latach przedwojennych lokomotywowni. Nie był to obiekt wodociągowy służący mieszkańcom.    
 
Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń
- To historyczne dziedzictwo techniczne, o które także musi się troszczyć urząd konserwatora zabytków - podkreśla Marcin Tyminski. 
Zdjęcia przedstawiają widok na wieżę ciśnień oraz infrastrukturę drogową z różnych perspektyw. Pierwsze zdjęcie wykonano z góry pod kątem, dobrze widoczna jest stara, opuszczona wieża ciśnień z uszkodzonym dachem, stojąca na środku placu otoczonego drogami. Drogi biegnące na różnych poziomach krzyżują się tutaj wielopoziomowo: widoczny jest czerwony most, żółty wiadukt oraz torowiska kolejowe. Widać również pojedyncze pojazdy na drodze oraz ślady śniegu na trawie i poboczach, co sugeruje, że zdjęcie wykonano w chłodniejszym okresie roku. Drugie zdjęcie jest wykonane pionowo z góry, co daje niezwykłą, geometryczną perspektywę. Szczególnie interesująco wygląda zniszczony dach wieży, pokryty dziurami i ubytkami. Wokół wieży znajdują się kręte drogi, a kontrastowe kolory – czerwona barierka przy drodze, szarość kostki brukowej oraz zieleń trawnika z pozostałościami śniegu – tworzą ciekawy efekt wizualny. Oba zdjęcia podkreślają kontrast między starą, niszczejącą wieżą ciśnień a nowoczesnymi elementami infrastruktury transportowej. Taki widok uświadamia przemiany zachodzące w przestrzeni miejskiej i daje interesującą perspektywę na relację pomiędzy przeszłością a współczesnością.
Dach przedwojennej wieży ciśnień widziany z lotu ptaka
mat. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
 
Pamiętająca czasy pruskie dawna lokomotywownia zniknęła bezpowrotnie podczas przygotowań do mistrzostw Europy w piłce nożnej w czerwcu 2012 r. Na jej terenie zorganizowano wówczas pętlę autobusową. Wieża ciśnień, która ma być teraz uznana za zabytek, jest już ostatnim elementem dawnej infrastruktury kolejowej. 

Kiedy zbudowano wieżę ciśnień?

Data powstania wieży ciśnień na granicy Brzeźna i Letnicy nie jest dokładnie znana. Z dostępnych źródeł można zakładać, że wybudowano ją między 1921 a 1929 rokiem. 
Zdjęcie przedstawia panoramę miasta wykonaną prawdopodobnie z drona lub wysokiego budynku. Na pierwszym planie widoczna jest stara wieża ciśnień, która wyróżnia się na tle nowoczesnej infrastruktury drogowej. Obok przebiega wiadukt, po którym poruszają się samochody. W tle rozciąga się rozległa panorama zabudowań miejskich, domów jednorodzinnych oraz bloków mieszkalnych, wśród których znajdują się również liczne drzewa. Widoczne jest lekkie zamglenie, które dodaje zdjęciu klimatycznego charakteru. Niebo jest częściowo zachmurzone, z delikatnym, pastelowym światłem wskazującym na wczesne godziny poranne lub późne popołudnie. Całość fotografii tworzy interesujący kontrast pomiędzy zabytkową architekturą a nowoczesną infrastrukturą.
Kolejowa wieża ciśnień już dawno straciła swoją pierwotną funkcję i od wielu lat jest nieużytkowana
mat. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
 
Obecnie, jej właścicielem jest jedna ze spółek PKP
Wpis do rejestru zabytków jest zależny m.in. od ilości materiałów archiwalnych dotyczących danego obiektu. W szybkim trybie taka procedura może zakończyć w okresie ok. trzech miesięcy, ale są też przypadki, że trwa dwa lata.   
 

TV

Video Player is loading.
Reklama
Aktualny czas 0:00
Czas trwania -:-
Załadowany: 0%
Typ strumienia NA ŻYWO
Pozostały czas -:-
1x
    Medale za miłość