W pierwszej połowie sierpnia przeprowadzano testy nowoczesnego autobusu elektrycznego MAN Lion’s City E. Pojazd ma 12 m długości, przy czym charakteryzuje się dużą zwrotnością. Posiada trzy pary dwuskrzydłowych drzwi i jest w stanie przewieźć 79 pasażerów. Co najistotniejsze, zasilany jest baterią elektryczną o pojemności 480kWh. Według zapewnień producenta, może pokonać co najmniej 270 km na jednym ładowaniu, niezależnie od pory roku.
– Celem przeprowadzanych testów było sprawdzenie, czy zasięg 350 km jest realny do osiągnięcia. Przedostatniego dnia autobus zjechał do bazy po wykonaniu prawie 340 km ze sporym zapasem baterii – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Dzięki obserwacji nowości na rynku elektormobilności testujemy już kolejny model autobusu elektrycznego. Wcześniej mieliśmy okazję zbadać możliwości Mercedesa eCitaro i Yutonga E12. Obecnie dostępne pojazdy na rynku są znacznie bardziej praktyczne, niż ich wcześniejsze wersje sprzed kilku lat. Wraz z rozwojem technologii zwiększyła się również pojemność baterii, a co za tym idzie, jej wydajność. Dlatego od kilku lat sprawdzamy zeroemisyjne środki transportu miejskiego, by zbudować naszą flotę w oparciu o jak najbardziej optymalne dla naszych potrzeb i potrzeb naszych pasażerów e-autobusy miejskie – dodaje.
MAN Lion’s City E oferuje wszystkie udogodnienia znane z autobusów miejskich MAN. Posiada w pełni LEDowe oświetlenie zarówno wewnątrz i na zewnątrz pojazdu, a także dodatkowe oświetlenie ambientowe wnętrza. Poczucie przestronności dają pasażerom duże okna, znacznie większe niż w innych pojazdach oraz elementy wyposażenia w jasnych odcieniach. Autobus wyposażony został we wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych w tym m.in. specjalne miejsce do przewozu wózka inwalidzkiego i rampę ułatwiającą wsiadanie. MAN Lion’s City E posiada klimatyzację i fotele o podwyższonym komforcie, miękkim tapicerowaniu i co ważne, jest niezwykle cichy podczas użytkowania.
– Testy autobusu MAN Lion’s City E wypadły bardzo dobrze. Do największych zalet można zaliczyć długość przejazdów na jednym nocnym ładowaniu. Autobus był w stanie kursować przez cały dzień, zgodnie z rozkładami – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Przy odpowiedniej infrastrukturze ładowarek na terenie zajezdni, e-autobusami z pewnością można zastąpić tradycyjne autobusy napędzane silnikiem spalinowym.
W czerwcu 2021 r. spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiła przetarg na dostawę 3 nowych autobusów miejskich typu mini zasilanych energią elektryczną. Gdańską flotę mają one zasilić wiosną 2022 roku. Nowe, ekologiczne i ciche minibusy będą służyły gdańszczankom i gdańszczanom w obrębie Śródmieścia.