
Najważniejsze jest bezpieczeństwo
Program zwany w skrócie "Modernizacja sygnalizatorów świetlnych" obejmuje całą listę różnych zadań, które w efekcie mają doprowadzić do poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, a zarazem upłynnić ruch uliczny. Pomocne są tu nowoczesne elektroniczne technologie. Program realizuje Gdański Zarząd Dróg i Zieleni (GZDiZ).
W ramach modernizacji wykonanych zostanie 20 pętli indukcyjnych, które służą do wykrywania zbliżającego się lub stojącego pojazdu (w tym pojazdów jednośladowych). Pętle wykorzystywane są do wydłużania sygnału zielonego, zliczania pojazdów i ustalania średniej wartości ruchu. W rezultacie mają za zadanie upłynniać ruch drogowy. Oprócz pętli zmontowanych zostanie także 10 nowych sygnalizatorów, a w jednej z lokalizacji utworzone zostanie nowe przejście dla pieszych.

Zobacz, jakie prace i gdzie są realizowane
Większość prac zaplanowano poza jezdnią, a ewentualne utrudnienia dla kierowców mają charakter krótkotrwały. Całość zlecenia podzielono na dwa zadania:
I zadanie:
Przeniesienie szafy rejestratora wykroczeń z Al. Żołnierzy Wyklętych na Al. Grunwaldzką. System ma za zadanie odnotowywać kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle.
II zadanie:
Modernizacja sygnalizacji w trzynastu lokalizacjach:
• Chłopska – Kołobrzeska: montaż dodatkowego sygnalizatora nad jezdnią, • Jana z Kolna – Nowomiejska: likwidacja sygnalizatora, montaż dodatkowych pętli indukcyjnych, • Jaśkowa Dolina – Na Wzgórzu: montaż dodatkowych pętli indukcyjnych w celu wzbudzania sygnalizacji dla pojazdów jednośladowych wyjeżdzających z ulicy podporządkowanej, • Jaśkowa Dolina – Rakoczego: montaż dodatkowego sygnalizatora na niskim maszcie, • Kartuska – Kościelna: montaż pętli indukcyjnej dla jednośladów, • Pętla Siedlce: montaż sygnalizatorów ostrzegawczych na istniejących masztach sygnalizacyjnych, • Polanki – Bażyńskiego: montaż pętli indukcyjnych dla jednośladów, • Słowackiego – Budowlanych, Budowlanych – Jesienna: montaż pętli indukcyjnych dla jednośladów, • Warszawska – Piotrkowska: montaż dodatkowego sygnalizatora, • Rakoczego – Potokowa: montaż pętli indukcyjnych dla jednośladów, • Do Studzienki – Fiszera: utworzenie przejścia dla pieszych na zachodnim wlocie ul. Do Studzienki (na pozostałych wlotach zostały utworzone), • Smoluchowskiego – Dębinki: montaż dodatkowych sygnalizatory dla rowerzystów z uwagi na utworzenie kontra pasa rowerowego w ciągu ul. Smoluchowskiego, • Wyzwolenia – przejście dla pieszych: zmiana programu na tzw. PELIKAN, tj. sygnalizacja, która stale wyświetla sygnał zielony dla pieszych, a zielone dla pojazdów następuje na podstawie wzbudzenia z pętli indukcyjnych. |
Kolejny PELIKAN w Gdańsku
Rzecznik GZDiZ Magdalena Kiljan zwraca uwagę na zmianę, która pojawiła się na przejściu dla pieszych na ul. Wyzwolenia w Nowym Porcie (na wysokości sklepów samoobsługowych). Z pobliskiego falowca codziennie właśnie do tych sklepów zmierzają mieszkańcy po zakupy. Teraz do kierowania tamtejszą sygnalizacją świetlną zastosowano programu potocznie zwany PELIKANEM.
- Dotychczas stałe światło zielone wyświetlane było dla pojazdów, a piesi wywoływali żądanie światła zielonego. W wyniku zmian jest odwrotnie – to pieszy ma nadawane stale światło zielone, a samochód chcąc przejechać, wzbudza pętle indukcyjne, które w odpowiedniej chronologii w czasie wyświetlają światło zielone. Poza oczywistą korzyścią dla pieszych jest jeszcze jeden plus związany z bezpieczeństwem. - Pętle indukcyjne dla samochodów oraz sam program sygnalizacji został tak opracowany, że tylko pojazd jadący z przepisową prędkością w momencie dojechania do przejścia dla pieszych otrzymuje bez zwłoki światło zielone. Pojazd przekraczający prędkość zmuszony jest się zatrzymać - wyjaśnia Magdalena Kiljan.

To bardzo ciekawe rozwiązanie. Funkcjonuje już z powodzeniem na przejściu dla pieszych przez ul. Subisława na Żabiance na wysokości przystanku SKM. Rozwiązanie jednoznacznie określa priorytetowy charakter ruchu pieszego na tym ciągu komunikacyjnym. Brak konieczności wciskania przycisku, długi czas wyświetlania sygnału zielonego, a w przypadku sygnału czerwonego pewność ruchu samochodowego, który jest chyba najbardziej dyscyplinującym środkiem dla pieszych powodują, że liczba wejść na jezdnię przy sygnale czerwonym jest minimalna. Po wybudowaniu sygnalizacji zdecydowanemu uspokojeniu uległ również ruch kołowy. Rozwiązanie to okazuje się skuteczną alternatywą dla fizycznych form spowolnienia ruchu takich jak progi zwalniające.
- Takie rozwiązania warto stosować wszędzie tam, gdzie ruch pieszy stanowi główny potok ruchu, a ruch samochodowy jest zdecydowanie mniejszy. Ul. Subisława jest tego przykładem. Przejście dla pieszych do SKM sprawia, że tą drogę przemierzają tysiące osób. Pojazdów zaś są „jedynie” setki i to nawet w godzinach szczytu - dodaje Kiljan.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zamierza do 30 listopada 2018 r. zakończyć całość inwestycji. Wykonawcą jest firma ELDRO Budowa, a całkowity koszt prac wynosi 455 953,44 zł.
Czytaj też: Bliżej przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej. Miasto zamawia projekt