• Start
  • Wiadomości
  • Kolejne spotkanie w sprawie ciężarówek jadących do portu

Na Trasie Sucharskiego wciąż dużo ciężarówek. Kolejne spotkanie przedstawicieli Miasta i portu

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni regularnie, i częściej niż zazwyczaj, myje znaki drogowe na ulicach prowadzących do portu miejskiego. Częściej myty jest też tunel pod Martwą Wisłą. Port Morski zadeklarował z kolei dwukrotne mycie dróg dojazdowych - jedno jeszcze w styczniu, kolejne w lutym. Ciężarówek jadących do portu nie ubywa. Jakie są pomysły na rozwiązanie problemu m.in. wywoływanych przez nie korków?
26.01.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu widać ulicę i fragment mostu wantowego, na jezdni po lewej stronie widać ogromny korek samochodowy, po prawej stronie jedzie swobodnie w przeciwnym kierunku kilka samochodów
To od kilku tygodni codzienny widok na Trasie Sucharskiego - ogromny korek w kierunku portu
Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Rekordowe przeładunki, ogromne utrudnienia

W ostatnich tygodniach na terenie portu morskiego odnotowywane są rekordowe przeładunki, związane zarówno z trwającą wojną w Ukrainie, jak również z koniecznością zapewnienia węgla mieszkańcom różnych regionów Polski. Przekłada się to jednak na wyjątkowo wzmożony ruch kołowy, i zanieczyszczenie całej infrastruktury drogowej w okolicach portu, a co za tym idzie - także na utrudnienia dla mieszkańców dzielnic sąsiadujących z portem oraz dla kierowców przemieszczających się w tej części miasta.

Tyle ciężarówek do portu jeszcze chyba nie jechało. Potężne korki na Sucharskiego

Uciążliwe są zatory w tunelu pod Martwą Wisłą, które powstają nawet kilka razy dziennie. "Stoi" zazwyczaj cała nitka tunelu i rondo na ul. Ku Ujściu.

Przewożony ładunek niejednokrotnie nie jest przykrywany plandeką, dlatego tunel i infrastruktura na trasie ciężarówek są zanieczyszczone węglem i korą drzewną z transportów. Sytuacja ta wpływa na bezpieczeństwo w ruchu, a znaczne zanieczyszczenie terenu niszczy infrastrukturę w tunelu, pobocza, znaki drogowe oraz przydrożną zieleń.

Ponad 68 mln ton przeładunków w Porcie Gdańsk

Drugie spotkanie Miasta z przedstawicielami portu i służb

W związku z tą trudną i dość nietypową sytuacją w czwartek, 26 stycznia, już po raz drugi spotkali się przedstawiciele Miasta, wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, Policją, Inspekcją Transportu Drogowego. Dyskutowano nad kolejnymi rozwiązaniami i kontynuowano prace nad wdrażaniem usprawnień, które rozwiążą problem zatorów na Trasie Sucharskiego i w tunelu pod Martwą Wisłą.

Pomimo apeli Zarządu Portu Morskiego o przykrywanie naczep, także tych pustych, plandekami, nie każdy kierowca się do tego stosuje. A właśnie wzmożony ruch pojazdów ciężarowych przewożących węgiel - bez plandek - powoduje ogromne zanieczyszczenie dróg dojazdowych i znajdującej się wzdłuż nich infrastruktury.

- Z tego względu częstego mycia wymaga kilkadziesiąt znaków drogowych. Prace odbywają się na zmianę na ulicach: Przetocznej, Ku Ujściu i Sucharskiego, a także na wysokości wjazdu i wyjazdu z tunelu pod Martwą Wisłą. Prace na tych ulicach są powtarzane - zaznacza Magdalena Kiljan, rzecznik prasowa Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - W tunelu pod Martwą Wisła myte są oznaczenia urządzeń, znaków zmiennej treści i oznaczeń prędkości w tunelu. Oznacza to mycie oznaczeń: drzwi poprzecznych, hydrantów, punktów SOS, sygnalizatorów na wjazdach do tunelu, oświetlenia ewakuacyjnego drzwi poprzecznych, drzwi ewakuacyjnych z budynków technicznych, sprawdzenie stanu zabrudzenia pyłem węglowym rozdzielnic, przedmuchanie sprężonym powietrzem, mycie drzwi rozdzielnic w tunelu. Dodatkowo raz w tygodniu czyścimy "kocie oczka", które określają skrajnie jezdni - wylicza Magdalena Kiljan.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zadeklarował natomiast dwukrotne mycie dróg dojazdowych do portu. Jedno w styczniu, drugie w lutym. Magdalena Kiljan podkreśla, że mycie będzie mogło się odbyć, kiedy temperatura powietrza będzie powyżej zera.

Port Gdańsk zwrócił się także do operatorów portowych, aby umożliwili przewoźnikom mycie samochodów na swoim terenie przed wyjazdem na drogę publiczną. Poza tym przeanalizowane zostaną również możliwości zamontowania dodatkowych myjek dla samochodów.

Spotkanie w sprawie zatorów na Trasie Sucharskiego

na zdjęciu teren portu morskiego, widać ogromny dźwig portowy, pod nim wagony kolejowe wypełnione węglem, wokół wysokie hałdy węgla, w tle statki
W ostatnich tygodniach na terenie portu morskiego odnotowywane są rekordowe przeładunki, związane zarówno z trwającą wojną w Ukrainie, jak również z koniecznością zapewnienia węgla mieszkańcom różnych regionów Polski.
Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Przewoźnicy nie reagują na apele portu

Anna Drozd, rzecznik prasowa Morskiego Portu Gdańsk, zwraca uwagę, iż wielu przewoźników, pomimo próśb, nie dostosowuje się do zaleceń wydawanych im przez operatorów i terminale.

- Przedpołudniowe części dnia, w których najczęściej dochodzi do powstawania zatorów drogowych, sugerują, że przewoźnicy nie respektują wyznaczanych im przez operatorów terminów okien załadunkowych - tłumaczy Anna Drozd. - Port Gdańsk ponawia zatem apele importerów i operatorów, aby przewoźnicy po towar zgłaszali się w określonych i zaawizowanych godzinach. Ponadto przypomina o możliwości odbioru towaru również w godzinach nocnych, do czego zachęcamy.

Już podczas pierwszego spotkania przedstawicieli Miasta, portu i służb, które odbyło się 11 stycznia, Port Gdańsk zaproponował przygotowanie kolejnych terenów portowych pod funkcje parkingów buforowych. Rozwiązanie to pozwoli, aby przewoźnicy byli kolejno wywoływani na poszczególne terminale w porcie po odbiór i załadunek zamówionego towaru, zgodnie ze wspomnianymi wyżej zaawizowanymi oknami przeładunkowymi.

 

TV

Umowa na zaprojektowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe podpisana