• Start
  • Wiadomości
  • Kolejne nowe autobusy dla Gdańska! Już 115 ekologicznych pojazdów na ulicach

Kolejne nowe autobusy dla Gdańska! Już 115 ekologicznych pojazdów na ulicach

Dostawa nowych autobusów Mercedes Citaro zakończona. Flotę GAiT zasiliło kolejnych 48 nowoczesnych pojazdów. 29 maja na gdańskie trasy wyruszyły ostatnie z dostarczonych pojazdów. Od teraz linie obsługiwać będzie łącznie 115 nowoczesnych ekologicznych autobusów, o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI, Mercedes Citaro.
29.05.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Nowe autobusy dla Gdańska - ostatnie trzy z transzy 48 wyruszyły w trasę 29 maja 2020 r.
Nowe autobusy dla Gdańska - ostatnie trzy, z transzy 48, wyruszyły w trasę 29 maja 2020 r.
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Pierwsze autobusy tej marki i klasy spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zakupiła w latach 2016 - 2019. Wówczas było ich 67. Teraz do miejskiej floty dołączyło 48 pojazdów, tym razem w formie dzierżawy na osiem lat.

- Komunikacja publiczna, na którą w bardzo wyraźny sposób w Gdańsku stawiamy to nie tylko dobra jej organizacja, ale także nowoczesny tabor. Licząc z dzisiejszą dostawą ostatnich trzech pojazdów, niemal połowa floty autobusowej w naszym mieście to pojazdy najnowocześniejsze - mówi prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Kolejne wyzwania, jeśli chodzi o komunikację publiczną przed nami. Po niedzieli powinien do nas dotrzeć kolejny tramwaj, element projektu unijnego, ponieważ w ramach takich projektów nie tylko budujemy linie tramwajowe i drogi, ale także kupujemy tabor. 

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz podczas konferencji wieńczącej nową transzę autobusów dla GAiT
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz podczas konferencji wieńczącej nową transzę autobusów dla GAiT
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Piotr Borawski zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu zapowiada: - W bliskim czasie dokonamy pewnych zmian związanych z komunikacją miejską. Wynikają one m.in. z przyjętego w końcu marca (na początek kwietnia), wspólnego biletu. Chcielibyśmy, by to linie tramwajowe i kolej w naszym mieście były liniami zbiorczymi,  a nowoczesne autobusy kursujące w dobrej częstotliwości, zwoziły pasażerów do największych węzłów przesiadkowych tramwajowych, czy kolejowych. 

 

Nowe autobusy na gdańskich ulicach. 30 nowoczesnych i ekologicznych Mercedesów Citaro

 

Prezydent Borawski podkreślił, że zmiany będą następować stopniowo, wraz z powstającą infrastrukturą tramwajową (linia przy al. Adamowicza, Nowa Warszawska, Gdańsk Południe - Wrzeszcz). 

 

 

Od 1 czerwca w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie przywrócona zostanie sprzedaż biletów przez prowadzących pojazdy (w Gdańsku będą to karnety). 

Maciej Lisicki prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje przypomniał: - Nowe pojazdy są z absolutnie najwyższej półki technologicznej, także w zakresie poziomu emisji spalin.  Mówił także o drugiej transzy dostawy tramwajów dla Gdańska modelu Pesa Jazz Duo, zapewnił, że kolejna piętnastka z transzy obejmującej 30 pojazdów szynowych jest już produkowana. 

 

FILMOWY ZAPIS KONFERENCJI PRASOWEJ

 

Nowe pojazdy dzierżawione są przez spółkę GAiT od Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. GAiT dzierżawi łącznie 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym:

  • 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro),
  • 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G)
  • i 6 typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K).
Wnętrza nowych gdańskich Mercedesów Citaro są ujednolicone pod względem stylu i funkcjonalności
Wnętrza nowych gdańskich Mercedesów Citaro są ujednolicone pod względem stylu i funkcjonalności
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym, niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami. Dostarczone pojazdy są ustandaryzowane pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji wyposażenia dla danego typu. Mają wspólną stylizację i kolorystykę i identyczną organizację przestrzeni pasażerskiej.

Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmuje: obsługę techniczną - przeglądy codzienne i okresowe; naprawy eksploatacyjne; naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów; naprawy powypadkowe; naprawy będące następstwem wandalizmu; naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów, czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania.

Koszt ośmioletniej dzierżawy pojazdów wraz z ich utrzymaniem technicznym to ponad 117 mln zł brutto (95,4 mln zł netto). Kwota ta wypłacana będzie przez spółkę GAiT dostawcy w rozliczeniu comiesięcznym.

 

Nowoczesne i ekologiczne

Mercedesy Citaro to nowoczesne ekologiczne autobusy, o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI.

Do głównych innowacji należą:

  • odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko;
  • znacznie mniejsze od wartości granicznych normy Euro VI emisje spalin; norma Euro VI wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66 % i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro V;
  • spełnienie Regulaminu nr 66-02 EKG ONZ i nr 29 EKG ONZ wpływające na poprawę wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie kierowcy; maksymalne bezpieczeństwo uzyskano stosując łączenia konstrukcyjne opierające się na nowych, laserowo wycinanych węzłach, co daje większą sztywność i wytrzymałość szkieletu.
W kabinach kierowców zamontowano defibrylatory AED
W kabinach kierowców zamontowano defibrylatory AED
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Bezpieczne, wygodne

Każdy z pojazdów wyposażony jest w system klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częste otwieranie drzwi.

Komora silnika i komora dodatkowego urządzenia grzewczego wyposażone są w automatyczne urządzenia detekcji i gaszenia pożaru. Każdy z autobusów wyposażony jest w system monitoringu wizyjnego i system zliczający pasażerów. Wszystkie pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżujących z wózkami dziecięcymi. W pojazdach zamontowano także funkcję przyklęku, dzięki której bok pojazdu będzie można obniżyć o 60 mm, co znacznie ułatwia wejście i wyjście z pojazdu.

W kabinach kierowców zamontowane są defibrylatory AED. Korzystanie z nich jest bezpieczne i dla ratownika, i dla poszkodowanego. Defibrylator automatycznie analizuje pracę serca w ciągu kilku sekund, jeśli serce bije chaotycznie, aparat „rekomenduje” wstrząs terapeutyczny i „prowadzi” akcję ratowniczą; jeśli urządzenie nie wykryje takiej potrzeby, nie poda wstrząsu terapeutycznego, ale podpowie dalsze działania. 

 

KRÓTKI FILM O NOWYCH AUTOBUSACH

 

Informacja na widoku

Autobusy midi i standardowe zamontowane mają po jednym, a przegubowe po dwa wyświetlacze LCD wewnętrzne, podwójne o wielkości 22’’, umożliwiające wyświetlanie m.in. numeru linii, trasy, aktualnej pozycji pojazdu, zdjęć, komunikatów specjalnych i wideo. Monitory posiadają funkcję antyrefleksu. W standardowych Citaro i w pojazdach midi znajduje się jeden, a w przegubowych dwa wyświetlacze boczne LCD o rozmiarze 38’’, na których wyświetlane są informacje o numerze linii oraz przebieg trasy z graficznym oznaczeniem przystanku bieżącego.

Autobusy wyposażone są w trzy tablice zewnętrzne (przednia, boczna i tylna) wyświetlające informacje w barwie bursztynowej, zapewniające dobrą widoczność w każdych warunkach. Tablice wyświetlają numer linii oraz nazwę przystanku końcowego w jednym lub w dwóch rzędach, mogą również wyświetlać informacje w sekwencji stałej lub płynącej.

TV

Każdy może pomóc