Kładka na Zaspie, wznosząca się nad aleją Rzeczypospolitej i aleją Jana Pawła II powstała w latach 70. XX wieku. Licząca ponad 40 lat ogromna konstrukcja (liczy ponad 4500 m2 powierzchni) jest już wysłużona i jej stan techniczny kwalifikuje ją do kapitalnego remontu. W coraz mniejszym stopniu odpowiada potrzebom komunikacyjnym poruszających się po niej pieszych, przemieszczających się między dwiema alejami, czy chcącymi dostać się na usytuowane przy alei Rzeczypospolitej przystanki tramwajowe i autobusowe.
W Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni trwają obecnie prace nad koncepcją poprawy tej sytuacji.
- Przygotowujemy się do zmian w rejonie kładki dla pieszych nad węzłem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II - potwierdza Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Trwają prace koncepcyjne nad zagospodarowaniem przestrzennym w rejonie kładki. Wstępnie założenia wskazują na cztery możliwe warianty zmian, zgodnie z którymi konstrukcja zostanie wyremontowana, bądź częściowo lub w całości rozebrana. W przypadku rozbiórki całej kładki zmodyfikowany zostanie układ komunikacyjny, który ułatwi poruszanie się pieszym oraz rowerzystom nie wpływając na ruch kołowy.
W procesie prac koncepcyjnych zespół specjalistów dokonał analizy dokumentacji archiwalnych kładki dla pieszych, wykonano także inwentaryzację stanu istniejącego węzła drogowego oraz sprawdzono stan techniczny całej kładki. Uwzględniono również plany zagospodarowania przestrzennego terenu w pobliżu kładki, który przeznaczony jest pod zabudowę mieszkaniową.
Ponadto przeprowadzona została analiza ruchu pieszego i rowerowego w odniesieniu do organizacji węzła, która wykazała, że w porannym szczycie komunikacyjnym między godz. 7 a 8 rano przez łącznik północny kładki przechodzi niewiele ponad 200 osób, a w szczycie popołudniowym - między godz. 16 a 17 - natężenie ruchu wynosi blisko 250 osób.
W oparciu o wyniki przeprowadzonych badań wzięto pod uwagę cztery warianty rozwiązania ruchu pieszego na kładce i w jej rejonie:
- Wariant I - pozostawienie dotychczasowego układu komunikacyjnego i kapitalny remont całej kładki;
- Wariant II - rozbiórka wschodniej części kładki i kapitalny remont pozostałej części;
- Wariant III - rozbiórka wschodniej części kładki wraz z poprzecznymi łącznikami i kapitalny remont pozostałej części;
- Wariant IV - całkowita rozbiórka kładki i demontaż wind, budowa czterech krótkich kładek pieszo-rowerowych na poziomie „0” węzła (poziom al. Rzeczypospolitej), budowa przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną w rejonie przystanków tramwajowych.
Jak mówi Magdalena Kiljan, zgromadzony materiał wskazuje, że najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wariant czwarty, czyli wyburzenie kładki.
- Uporządkuje to ruch pieszych oraz rowerzystów, a jednocześnie nie wpłynie negatywnie na ruch pojazdów, poruszających się aleją Jana Pawła II oraz aleją Rzeczypospolitej - podkreśla rzeczniczka. - Poza tym znajdujące się na poziomie chodnika kładki będą przyjazne dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo znacznie zmniejszy się powierzchnia kładek w stosunku do obecnie istniejącej. Szacuje się, iż powstałe konstrukcje będą miały łączną powierzchnię ok. 600 m2, co wpłynie na łatwiejsze ich utrzymanie na etapie użytkowania.
To nie oznacza jednak, że decyzja już zapadła. W najbliższych miesiącach określone zostaną warunki finansowe poszczególnych wariantów i konieczne rozwiązania techniczne, co pomoże w wyborze optymalnego zagospodarowania przestrzennego w rejonie kładki na Zaspie.
Kolejnym etapem prac będzie projekt budowlany i zabezpieczenie środków finansowych. W zależności od przyjętego wariantu, realizacja inwestycji może być podzielona na etapy.
Niezależnie od prowadzonych prac koncepcyjnych, konieczne ze względów bezpieczeństwa są prace remontowe funkcjonującej kładki. Jeszcze w tym roku zaplanowany został remont schodów od strony al. Jana Pawła II. Pod koniec lipca wiadomo będzie, czy zostanie wyłoniony wykonawca.