Choć kładką łączącą Długie Pobrzeże z Wyspą Spichrzów można spacerować już od 1 sierpnia, partnerzy publiczno prywatnego projektu zabudowy północnej części Wyspy - czyli Miasto Gdańsk i spółka Granaria postanowili uroczyście uczcić fakt zakończenia obrotowego obiektu. Przypomniano przy tej okazji, co jeszcze zrealizowane zostanie w ramach inwestycji, dzięki której północny fragment Wyspy już zmienił się nie do poznania.
Początek projektu Granaria sięga 31 marca 2015, kiedy podpisano umowę partnerstwa publiczno-prywatnego między konsorcjum firm IMMOBEL i MULTIBUD oraz Miastem Gdańsk, ale historia prób podejścia do zabudowy tej ważnej dla miasta przestrzeni sięga już blisko 25 lat.
Przypomniał o tym Alan Aleksandrowicz zastępca prezydent Gdańska ds. inwestycji, podkreślił jednak przede wszystkim: - Ten projekt nie zostałby zrealizowany, gdyby nie determinacja jednego człowieka, naszego prezydenta Pawła Adamowicza, który przez wszystkie swoje kadencje dla Gdańska sukcesywnie podejmował próby zagospodarowania północnej części Wyspy Spichrzów. Mimo, że był to proces trudny, nieraz musieliśmy zmieniać pomysły, szukać inwestorów, prezydent cały czas nie odpuszczał - przypomniał Alan Aleksandrowicz. - To, że dziś kończymy pierwszy etap projektu, to głównie jego zasługa.
Alan Aleksandrowicz wspominał m.in. zakończoną fiaskiem próbę współpracy z amerykańską spółką Genesis Hotels i różne modele zagospodarowania rozważane na przestrzeni lat (m.in. rozparcelowania Wyspy na pojedyncze, przeznaczone na sprzedaż działki).
- Ostatecznie stanęło na partnerstwie publiczno - prywatnym ze spółką Granaria i jeszcze jednym prywatnym inwestorem Zbigniewem Nowakiem (na wyspie równolegle powstaje jego projekt Deoplaza - red.). Nie chcieliśmy powierzyć tego cennego 1,8 ha większej liczbie inwestorów, zależało nam na spójnej koncepcji architektonicznej. Przy rozparcelowaniu terenu zagospodarowanie byłoby już pewnie gotowe, ale efekt końcowy nie byłby taki dobry - podsumował Alan Aleksandrowicz, dziękując wszystkim pracownikom urzędu i innych miejskich instytucji za zaangażowanie w projekt (z byłymi zastępcami prezydenta Andrzejem Bojanowski, Wiesławem Bielawskim oraz dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Iwoną Bierut na czele). - Dziękuję także inwestorom, którzy podjęli wyzwanie i zdecydowali się wejść w to trudne, nieszablonowe przedsięwzięcie warte 400 mln złotych.
Otwierana uroczyście kładka to jedno z zadań publicznych, które inwestor w zamian za przekazanie gruntów zobowiązany jest w ramach partnerstwa wykonać do końca 2023 roku na rzecz Gdańska. Pozostałe to:
- budowa układu drogowego wraz z infrastrukturą techniczną, łącznie z przebudowaniem ul. Chmielnej i połączeniem jej z Podwalem Przedmiejskim (ten etap jest już w większości zakończony)
- modernizacja Mostu Stągiewnego i przywrócienie mu pierwotnej możliwości zwodzenia wraz z budową mariny
- modernizacja Długiego Pobrzeża
Jeśli chodzi o most - jak zapewnia Wojciech Ciurzyński, prezes spółki Multibud realizującej przedsięwzięcie Granaria, roboty przygotowawcze już się rozpoczęły, a prace budowlane ruszyć mają w kwietniu 2021 roku i w ciągu 12-14 miesięcy most wraz z powstającą równolegle mariną, powinien być gotowy.
Z remontem nawierzchni Długiego Pobrzeża sytuacja nie jest taka prosta. Zanim inwestor będzie mógł wykonać swoją część, Gdańsk musi przeprowadzić swoją.
- Po latach rozmów przejęliśmy od Urzędu Morskiego brakujący odcinek Długiego Pobrzeża po stronie Żurawia. Niestety, jego stan techniczny jest zły i musimy wyremontować ścianki nabrzeży - tłumaczy Alan Aleksandrowicz. - Cel publiczny dla Granarii to wymiana nawierzchni. Są to dwie nierozerwalnie związane ze sobą inwestycje.
W czerwcu podpisano umowę z wykonawcą projektu miejskiej części inwestycji, równolegle szykowana jest dokumentacja. Projekt ma być gotowy w marcu 2021 roku, prace budowlane potrwają od 12 do 16 miesięcy.
Wojciech Ciurzyński podkreślił, że konieczność realizacji inwestycji przez Miasto, nie zmieni terminu realizacji celów publicznych dla Granarii (koniec 2023 roku).
W ramach pierwszego oddawanego sukcesywnie do użytku etapu inwestycji (pomiędzy ul. Pożarniczą a północnym cyplem Wyspy) powstał zespół budynków hotelowych o powierzchni ponad 14 tys. mkw. oraz budynek usługowo-mieszkalny o powierzchni ponad 9 tys. m kw. Część usługowa obejmuje 30 lokali oraz 129 lokali typu aparthotel i apartamentów mieszkalnych. Na dwóch kondygnacjach podziemnych wybudowano 139 miejsc parkingowych.
ZOBACZ WIZUALIZACJE II ETAPU INWESTYCJI GRANARIA
W drugim etapie powstaną kolejno: wspólna część podziemna (na którą składać się będzie m.in. parking na 525 samochodów) oraz część naziemna, czyli drugi (po Holiday Inn) hotel (240 pokoi), budynki biurowe i budynki mieszkalne (500 apartamentów). W parterach powstać mają lokale usługowe, przede wszystkim gastronomiczne.
Zaprojektowano również całoroczny ogólnodostępny pasaż łączący ul. Stągiewną z ul. Pożarniczą. Nad nim powstanie zielony dziedziniec dla mieszkańców i gości hotelowych. Projekt powstał w pracowni Mąka i Sojka Architekci z Warszawy.
To będzie przepiękna galeria miejska na prawie 7 tys. mkw. Miasto wcześniej chciało mieć plac miejski. To będzie plac miejski, ale pod dachem, czynny cały rok - zapewnia Wojciech Ciurzyński. - Będzie można tu przyjść z dziećmi, pójść do kina, do klubu, będą ciekawe butiki, wystawy i koncerty. To miejsce będzie żyło cały rok i przyciągało nie tylko ludzi z Trójmiasta, ale z całej Polski.
Kładka nieformalnie otrzymała imię Świętego Ducha - okazuje się, że dla formalnego jej nazwania brakuje póki co procedur - o nadaniu imienia ulicy, placowi, czy mostowi decydują radni Miasta Gdańska w uchwale, jednak obrotowej kładki prawnie nie można uznać za obiekt mostowy.
Projekt Granaria na Wyspie Spichrzów w gronie finalistów prestiżowego konkursu MIPIM Awards. MIPIM (Le marche international des professionnels de l'immobilier) to najbardziej znana na świecie impreza dla przedstawicieli branży nieruchomości. Podczas niej oceniane są m.in. obiekty biurowe, mieszkaniowe, handlowe, przemysłowe, sportowe. Jest to też miejsce spotkań wpływowych inwestorów rynku nieruchomości. 44 finalistów tegorocznego konkursu (po 4 w każdej z 11 kategorii) jury wybrało spośród 228 zgłoszonych inwestycji z 45 krajów. Granaria znalazła się w gronie czterech ścisłych finalistów MIPIM w kategorii „Urban project" (projekt miejski). Rywalizuje z inwestycjami z Brukseli - Tivoli Green City, z Moskwy - przebudowa nabrzeży rzeki Moskwy - i La Cite Fertile na obrzeżach Paryża. Konkurs zwyczajowo rozstrzygany był podczas targów nieruchomości w marcu, w Cannes. Ze względu na pandemię targi odwołano, a uroczyste rozstrzygnięcie przeniesiono na 15 września do Paryża. |