Nie wiadomo obecnie, kiedy znów będziemy mogli swobodnie spacerować ulicami Gdańska i spędzać wolny czas m.in. w śródmieściu. Dzisiaj zachęcamy Państwa, by pozostać w domach. Kiedy jednak będzie to możliwe, i bezpieczne dla nas wszystkich, warto będzie zajrzeć w okolice Wyspy Spichrzów i Długiego Pobrzeża.
TAK TESTOWANO KŁADKĘ W CZASIE BOŻEGO NARODZENIA:
Aktualnie trwają prace wykończeniowe na nowej kładce.
- Mimo iż pandemia przeszkodziła nam w systemie zaopatrzenia w podzespoły elektroniczne, jak również w wykonawstwie pewnej części prac, zwłaszcza związanych z kamieniarstwem, wytrwale dążymy do celu - zapewnia Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria, która wybudowała kładkę w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, zawartego z Miastem Gdańsk. - Robimy wszystko, żeby jeszcze w tym miesiącu móc złożyć wniosek o pozwolenie na użytkowanie tego obiektu.
Aleja Pawła Adamowicza. Jak bardzo zaawansowane są prace przy budowie drogi?
Według wstępnych planów, sprzed kilku miesięcy, nowa kładka miała zostać uroczyście otwarta w czasie majówki.
- Wszystko nam się pozmieniało. Liczyliśmy na to, że już w pierwszych dniach majowych mieszkańcy i turyści przejdą nową kładką. Dzisiaj ma to jednak zupełnie inny wymiar - przyznaje Jan Kurbiel. - Jeżeli procedura odbiorowa przebiegnie prawidłowo, obiekt będziemy chcieli przekazać Miastu w maju lub czerwcu. Wówczas nastąpi jego eksploatacja.
Kładka, która połączy Długie Pobrzeże na wysokości ul. Św. Ducha z Wyspą Spichrzów, ma 57 metrów długości i 4,5 metra szerokości. Jest to obiekt obrotowy. Fundament kładki, o wadze co najmniej 100 ton, przypomina wynurzającą się łódź podwodną. To na nim będzie obracać się pomost. Wynurzający się element ma pełnić przede wszystkim funkcję ochronną na wypadek uderzenia przepływającego statku. Będzie obracana na każde żądanie kapitanatu gdańskiego portu jachtowego. Sygnał zostanie wysłany do pracownika obsługi, który będzie otwierał mostek za pomocą pilota. Przejście nad wodą nie ograniczy żeglugi na Motławie. Szerokość kanału żeglugowego, według ustaleń Urzędu Morskiego, wynosi niecałe 26 metrów i ten parametr zostanie zachowany po realizacji inwestycji
Kładka na Wyspę Spichrzów była w dwa świąteczne dni otwarta dla spacerowiczów
Kładka, która połączy Główne Miasto z Wyspą Spichrzów jest inwestycją realizowaną w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez spółkę Granaria Development Gdańsk, która zabudowuje północny cypel gdańskiej wyspy. Koszt budowy przeprawy to około 10 mln złotych.
Powstający w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, na 18 tys. mkw Wyspy Spichrzów, nowoczesny kompleks handlowo-mieszkaniowo-usługowy o łącznej powierzchni użytkowej około 60 tys. mkw., składa się z hotelu i budynku mieszkaniowo-apartamentowego. Zawiązane partnerstwo zakłada także budowę opisanej wyżej kładki na wysokości ul. św. Ducha, jak również przebudowanie mostu Stągiewnego na most zwodzony, renowację Długiego Pobrzeża, przebudowanie ul. Chmielnej (już zrealizowane) i jej połączenie z Podwalem Przedmiejskim.
Inwestycja jest realizowana etapami i zakończy się w 2023 roku.
Przed blisko trzema laty zakończyła się budowa innej kładki, łączącej brzegi Motławy, na wysokości Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Inwestycja ta sprawiła ogromne ożywienie tej części miasta.