Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna od lat już radzi gdańszczanom, jak można chronić swoje zdrowie przed narażeniem na związki zaburzające gospodarkę hormonalną zawarte w produktach, którymi otaczamy się na co dzień. Często wystarczą świadome wybory przy zakupach.
Po projekcie “Miasto na detoksie”, od którego nazwę wzięła strona internetowa i profil edukacyjny GIWK na Fb, przyszedł czas na kampanię edukacyjną “NiePlastikuj - Niebezpieczne związki z plastikiem”, która trwać będzie do 13 czerwca br. na facebookowym profilu akcji.
Na osoby zainteresowane ochroną środowiska i własnego zdrowia czeka mnóstwo rzetelnej wiedzy na temat substancji niebezpiecznych znajdujących się w produktach, które otaczają nas na co dzień. Z postów na Fb, dowiedzieć się będzie można m.in: czym tak naprawdę jest bioplastik, jakie znaczenie dla naszego zdrowia ma to jakie ubrania kupujemy i nosimy, jakie szkodliwe substancje występują w popularnych lunchboxach i innych przyborach kuchennych oraz co kryje się w zabawkach i akcesoriach dla dzieci czy sprzęcie sportowym.
- Przygotowaliśmy sporo praktycznych podpowiedzi, na przykład na jakie symbole i oznaczenia kupowanych produktów warto zwracać uwagę - mówi Monika Piotrowska-Szypryt kierownik Działu Promocji i Edukacji Ekologicznej w miejskiej spółce GIWK. - Na internautów czekają quizy, podpowiedzi jak w szybki sposób sprawdzić produkty w naszym najbliższym otoczeniu domowym. Między innymi w tym celu powstała praktyczna aplikacja „Scan4chem” (w polskiej wersji językowej „Pytaj o chemię”, do ściągnięcia w Google Play i iTunes Store).
Kampania skupia się na sześciu obszarach tematycznych: odzież, artykuły sportowe, wyposażenie wnętrz, zabawki, materiały mające kontakt z żywnością oraz biotworzywa.
- Wybraliśmy te obszary, ponieważ są one potencjalnie znaczącymi źródłami narażenia na związki zaburzające gospodarkę hormonalną. W obrębie tych kategorii można podjąć konkretne działania w celu zmniejszenia narażenia siebie, swojej rodziny i środowiska – tłumaczy Monika Piotrowska - Szypryt.
Główny cel przedsięwzięcia to zmiana nawyków konsumenckich – sprawdzanie etykiet, wywieranie presji na producentach, aby w sposób szczegółowy określali skład produktów wykonanych z plastiku.
Kampania jest oficjalnym wydarzeniem partnerskim Zielonego Tygodnia Unii Europejskiej i jest prowadzona jednocześnie w Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Łotwie, Litwie, Polsce, Portugalii, Serbii, Szwecji, Rosji i wielu innych krajach w całej Europie. Została przygotowana przez partnerów międzynarodowego projektu NonHazCity2.