Sieć sklepów Jysk jest 38 partnerem, który dołączył do kampanii “Gdańsk bez plastiku”. Inicjatywa Miasta ma na celu zachęcić gdańszczan, społeczności szkolne, firmy i organizacje do wdrażania proekologicznych nawyków i postaw. W ciągu dwóch lat, czyli od początku trwania akcji, dołączyli do niej m.in.: Ikea, Forum Gdańsk, Alfa Centrum, Gdański Ogród Zoologiczny, So Stay Hotel i Kawiarnia Kuźnia. Oficjalne powitanie nowego partnera miało miejsce w siedzibie Jysk, przy ul. Przywidzkiej 10 w Gdańsku.
- Cieszę się, że dołączacie do grona różnych podmiotów, które aktywnie nas wspierają i dają przykład związany z recyklingiem, ale też eliminacją plastiku z codziennego użycia - powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Dziękuję z całego serca, bo podejmujemy te działania nie tylko dla siebie, ale również dla naszych dzieci. Bądźmy solidarni z przyszłymi pokoleniami.
- Gdańsk bez plastiku to cenna i pożyteczna kampania, podoba nam się pomysł solidarności z przyszłymi pokoleniami, którym chcemy zostawić świat niezanieczyszczony plastikiem - mówi Piotr Padalak, dyrektor generalny Jysk Polska. - Jysk jest firmą odpowiedzialną społecznie i choć myśląc globalnie, pochodzi z Danii, to kolebka polskiej “jyskowości” jest w Gdańsku. Tutaj jesteśmy od 21 lat, tutaj otworzyliśmy pierwszy sklep, tutaj mamy administrację na Polskę.
Jak zaznacza Piotr Padalak działania proekologiczne wdrażane są w Jysk od kilku lat, przy czym ostatnie dwa lata to czas wzmożonej intensywności. Pracownicy działów administracyjnych, mowa o blisko 2,5 tys. osób zatrudnionych w 241 polskich sklepach, zrezygnowali z plastikowych butelek, których zużycie w skali roku przekładało się na dziesiątki tysięcy sztuk. W zamian zaoferowano pracownikom dystrybutory z filtrem wody, które uzupełniane są kranówką.
- Wprowadziliśmy też bezwzględną segregację śmieci, ale z większych działań, którymi chcielibyśmy się pochwalić, jest decyzja o rezygnacji z plastikowych opakowań pościeli i prześcieradeł - dodaje Piotr Padalak. - Jest to niemała skala w kontekście trzech tysięcy naszych sklepów, ponieważ mówimy o eliminacji dwudziestu siedmiu milionów opakowań rocznie, które zamiast z plastiku, będą robione z papieru wyprodukowanego z drzew, z certyfikatem FSC.
FSC, czyli Forest Stewardship Council to międzynarodowa organizacja non-profit. Do jej głównych zadań należy troska o zrównoważony rozwój na terenach leśnych. W praktyce oznacza to m.in., że w lasach, które znajdujących się pod opieką FSC, wycinana jest tylko taka liczba drzew, którą las jest w stanie sam odtworzyć.
Plastik zamieniają w krzesła
Wart zauważenia jest także fakt, że Jysk od niedawna posiada w swojej sprzedaży krzesła, które produkowane są z plastikowych odpadów wyławianych z oceanu. Plastik przerabiany jest na granulat do którego dodawana jest żywica i z takiego surowca powstaje krzesło.
- Oczyszczamy oceany, a przy okazji stosujemy recykling - wyjaśnia Piotr Padalak.
Przynieś swoją torbę na zakupy, a dostaniesz rabat
- Kolejną inicjatywą, którą podjęliśmy jest akcja zachęcająca do korzystania z toreb wielokrotnego użytku - dodaje dyrektor Jysk Polska. - Klientom, którzy przyjdą do nas w trakcie trwania kampanii z własną torbą, dajemy 15 proc. dodatkowego rabatu na wszystko, co uda im się w tej torbie zmieścić. Pomysłowość klientów jest duża, niektórym udało się zmieścić w takiej torbie szafę czy materac.
Akcja organizowana jest kilka razy w roku. Najbliższa, rozpocznie się 18 marca br. Tego dnia, pierwszych 20 klientów gdańskich sklepów JYSK otrzyma ekologiczne torby z grafiką miejskiego programu.
Jysk chce edukować najmłodszych gdańszczan
Podczas czwartkowego spotkania z prezydent Gdańska, Jysk zaproponował objęcie patronatem gdańskiego przedszkola lub szkoły, dzięki czemu chciałby wspierać edukację proekologiczną dzieci. Firma podarowała Miastu także komplet krzeseł, które powstały z plastiku wyłowionego z oceanów.
Miasto nie pozostało dłużne, prócz gadżetów promujących akcję “Gdańsk bez plastiku” podarowanych pracownikom sklepu, dla klientów Jysk przeznaczono sto bawełnianych toreb z logiem akcji (prezent do zakupów).
CZYTAJ: