Decyzja RDOŚ wydana została tuż przed świętami, dlatego też urzędnicy miejscy, w tym pracownicy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, w najbliższych dniach roboczych będą szczegółowo analizować opracowany dokument. Był on przygotowywany przez blisko trzy lata.
Planowana linia tramwajowa rozpoczynać ma swój bieg na wysokości skrzyżowania ulic Rakoczego i Jaśkowej Doliny. Dalej przebiegać będzie ulicą Wileńską (częściowo w tunelu), a następnie przy zbiorniku retencyjnym skręcać będzie w kierunku ul. Sobieskiego. Tramwaj pojedzie wzdłuż ul. Sobieskiego, częściowo przez rezerwę terenową, następnie ul. Do Studzienki, Fiszera oraz Bohaterów Getta Warszawskiego, gdzie powstałaby strefa ograniczonego ruchu samochodowego.
Równolegle do torowiska powstać ma droga rowerowa oraz chodnik.
Przetarg na projekt trasy w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy. W związku z tym, że pod uwagę brane były dwa warianty przebiegu Trasy Gdańsk Południe Wrzeszcz (to oficjalna nazwa tzw. Nowej Politechnicznej - red.), w 2017 roku Miasto złożyło dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przebiegu tej trasy, dla dwóch proponowanych przebiegów:
-
Jaśkowa Dolina, Wileńska, pas rezerwy, Sobieskiego z włączeniem do Alei Grunwaldzkiej przez ul. Boh. Getta Warszawskiego
-
Jaśkowa Dolina, Wileńska, pas rezerwy, Sobieskiego z włączeniem do Alei Grunwaldzkiej przez ul. Do Studzienki
W drugiej połowie grudnia br. Miasto poinformowało, że druga opcja (z ul. Do Studzienki) nie jest brana już pod uwagę. Jak tłumaczono, budowa linii tramwajowej przez ul. Do Studzienki oznaczałaby dużo większą ilość wyburzeń niż w przypadku trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
- Poza tym uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie niekorzystne zarówno pod względem technicznym jak i finansowym - tłumaczyli przedstawiciele DRMG.
Po otrzymaniu z gdańskiej RDOŚ decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla lokalizacji inwestycji, biuro projektowe Mosty Katowice będzie mogło kontynuować prace projektowe dla tej linii tramwajowej.
Tzw. Nowa Politechniczna będzie kolejną linią tramwajową, która połączy południowe dzielnice Gdańska, zdominowane przez zabudowę mieszkaniową wielorodzinną, z dzielnicami w dolnym tarasie, w tym z Wrzeszczem i Oliwą, dokąd mieszkańcy często dojeżdżają do pracy, szkoły bądź centrów usługowych. Według analiz, za kilka - kilkanaście lat przepustowość takich ulic jak Jaśkowa Dolina czy Sobieskiego mocno się obniży, co wpłynie m.in. na znaczące opóźnienia w rozkładach jazdy kursujących tędy autobusów komunikacji miejskiej. Dlatego budowa linii tramwajowej w tym miejscu wydaje się niezbędna. Co ważne, tzw. Nowa Politechniczna dotyczy jedynie trasy tramwajowej. Nie planuje się budowy nowej ulicy.
Bezpośrednie połączenie tramwajowe pomiędzy Pieckami Migowem a Wrzeszczem ma też odciążyć "wąskie gardło", jakim jest już dzisiaj oś biegnąca przez Wały Jagiellońskie i Hucisko.