All About Freedom Festival - ważne filmy od 8 października. Poznaj PROGRAM, kup bilety
Projekt „Kierunek: Islandia” Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zastąpił dotychczasowy cykl Teatry Europy i Świata. W ramach nowego formatu przez blisko dwa tygodnie - od wtorku, 4 października, do niedzieli, 15 października - związani z Islandią artyści będą prezentować różnorodne zjawiska artystyczne tego niewielkiego, zaledwie 350-tysięcznego kraju cieszącego się dużą popularnością i sympatią Polaków.
- Gdański Teatr Szekspirowski jest instytucją stawiającą na działania międzynarodowe, w tym budowanie współpracy artystycznej i edukacyjnej na wielu poziomach. Postrzegamy się jako rodzaj łącznika między twórcami z kraju i zagranicy. „Kierunek: Islandia” - nasz polsko-islandzki projekt to kolejna inicjatywa, pozwalająca nam na lepsze poznanie naszych sąsiadów, tym razem nieco dalszych - tłumaczy Agata Grenda, dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Kuratorem programu „Kierunek: Islandia” jest Gudmundur Thorvaldsson - islandzki aktor, reżyser i muzyk, członek kolektywu „Vinnslan” założonego w 2011 roku przez grupę artystów, która pracowała w słynnym londyńskim Shunt Lounge - kolektywie artystycznym tworzącym interaktywne projekty, dla których współpraca i publiczność są bardzo ważną częścią działań - i postanowiła przenieść klimat tego miejsca na islandzki grunt.
Do współpracy przy polsko-islandzkiej produkcji, zaprosił on Olgę Bołądź, a także gdańskich partnerów - studentów Zarządzania instytucjami artystycznymi na Uniwersytecie Gdańskim oraz adeptów aktorstwa ze Studium Wokalno-Aktorskiego w Gdyni. Premiera spektaklu planowana jest na 2023 rok, a podczas październikowego przeglądu islandzkiego będzie można zobaczyć kręcony na Islandii film „Wolka” z udziałem polskiej aktorki.
- Wydaje nam się, że tak wiele już o tym państwie wiemy - Islandia to „kraj zimny, ciemny, pełen wulkanów, gejzerów, wikingów, elfów, zórz polarnych i długich nocy”. Gudmundur Thorvaldsson, kurator projektu, i wskazani przez niego islandzcy artyści, do tych puzzli dodadzą kolejne, abyśmy mogli zobaczyć współczesną kulturę Islandii oczami jej twórców i tych, którzy na co dzień zamieszkują tę niezwykłą wyspę - zaprasza dyrektorka Agata Grenda.
PROGRAM WYDARZEŃ W GDAŃSKIM TEATRZE SZEKSPIROWSKIM (ul. Bogusławskiego 1):
- Wtorek, 4 października, godzina 19:00 - „Na Wyspie Nigdzie”/„Øland” - spektakl w wykonaniu Marble Crowd
Ambitna, doceniona przez krytyków produkcja o katastrofie ekologicznej. Bohaterami spektaklu jest pięciu marynarzy, którzy utknęli na wybrzeżu Øland, wyspy położonej gdzieś pomiędzy rzeczywistością a fikcją. Próbując odtworzyć z pamięci znany im wcześniej świat, potykają się o przeszłość i teraźniejszość, snując wizje przyszłości w błyszczącym post-dekadenckim krajobrazie.
Pomysł i reżyseria: Katrín Gunnarsdóttir, Kristinn Guðmundsson, Sigurður Arent Jónsson, Saga Sigurdardottir, Védís Kjartansdóttir; scenografia i kostiumy: Guðný Hrund Sigurðardóttir; reżyseria światła: Halldór Örn Óskarsson; muzyka: Gunnar Karel Másson; dramaturgia: Igor Dobricic; projekcje: Guðmundur Úlfarsson; produkcja: Marble Crowd; pomoc produkcyjna: Birnir Jón Sigurðsson; koprodukcja: Teatr Narodowy Islandii. Obsada: Katrín Gunnarsdóttir, Kristinn Guðmundsson, Sigurður Arent Jónsson, Saga Sigurdardottir, Védís Kjartansdóttir.
Czas trwania: 2h (z przerwą). Bilety: 30-60 zł.
- Piątek, 7 października, godzina 19:00 - „Islandia Polerowana” - spektakl w wykonaniu Reykjavík Ensemble
Spektakl teatru fizycznego, wyreżyserowany przez Pálínę Jónsdóttir, oparty na autobiograficznym zbiorze opowiadań polskiej autorki, Ewy Marcinek. Barwna i zabawna historia młodej kobiety z Polski, która stawia wszystko na jedną kartę, po traumatycznych doświadczeniach zaczyna wszystko od nowa, opuszcza Polskę i przeprowadza się do odległej Islandii, by zapomnieć o nieudanym małżeństwie i traumatycznych przeżyciach. Spektakl stanowi analizę relacji międzykulturowych, migracji, zmian w islandzkiej demografii i rzeczywistości imigrantów. Jest to głos nowej generacji, zamieszkującej Islandię.
Dramaturgia, reżyseria, kostiumy: Pálína Jónsdóttir; tekst i produkcja: Ewa Marcinek; muzyka: Anna Halldórsdóttir; reżyseria światła: Juliette Louste. Obsada: Magdalena Tworek, Michael Richardt, Pétur Óskar Sigurðsson.
Czas trwania: 60 min. Po spektaklu odbędzie się spotkanie, podczas którego twórcy opowiedzą o losie emigranta artysty za granicą, spróbują odpowiedzieć na pytanie, czy los artysty w innym kraju zawsze musi zaczynać się od trudnych doświadczeń. Wraz z Emilianą Konopko (autorką bloga o kulturze i sztuce islandzkiej - Uthule Tule) i Ewą Marcinek uczestnicy spotkania spróbują zastanowić się nad powodami emigracji, porozmawiają o problemach związanych z życiem na styku dwóch kultur oraz trudnościach z przebiciem się artysty w nowym środowisku.
Bilety: 30-60 zł.
- Sobota, 8 października, godzina 11:00 - Baby Rave, DJ Ivar Petur - potańcówka
Szalone tańce-połamańce dla dzieci powyżej 2 lat i rodziców, czyli muzyczny rave prowadzony przez DJ Ívara Pétura. Islandzki kompozytor i muzyk zabierze maluchy w podróż dookoła świata. Będzie to czas, w którym swobodnie będzie można nie tylko posłuchać radosnych rytmów, ale i przenieść się do kolorowej przestrzeni pełnej balonów i baniek mydlanych.
Bilety: 15 zł.
- Niedziela, 9 października, godzina 19:00 - „Club Romantica” - spektakl w wykonaniu Abendshow
Historia zaczyna się od albumu fotograficznego, który artysta Friðgeir Einarsson kupił na pchlim targu w Belgii. Tajemnicą jest tożsamość osób na zdjęciach i to, dlaczego album był wystawiony na sprzedaż. „Club Romantica” przedstawia widzom osoby ze zdjęć, opowiada ich historię. Skłania do zastanowienia się, co stanie się z naszymi fotografiami i wspomnieniami, gdy opuścimy scenę. Kto opowie naszą historię? Czy ktoś będzie nas pamiętał za 40 lat?
Koncepcja: Friðgeir Einarsson; reżyseria: Pétur Ármannsson; scenografia i kostiumy: Brynja Björnsdóttir; choreografia: Ásrún Magnúsdóttir; muzyka: Snorri Helgason. Obsada: Friðgeir Einarsson, Snorri Helgason.
Czas trwania: 80 min. Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.
Bilety: 30-60 zł.
- Wtorek, 11 października, godzina 19:00 - spektakl „Człowiecza istota beznadziejna”
Siedem nominacji do Icelandic Performing Arts Award Griman 2021, zwycięstwo w kategoriach Muzyka Roku i Piosenkarka Roku - tym może pochwalić się islandzka opera młodego kompozytora Friðrika Margrétar-Guðmundssona, wyreżyserowana przez jednego z najbardziej obiecujących twórców islandzkich, Adolfa Smári Unnarssona.
Bohaterowie paradują po scenie, szukając sensu i kontemplując. Nigdzie nie mogą znaleźć odpowiedzi na swoje pytania, ponieważ nie ma nic bardziej tragicznego niż ludzka egzystencja. Życie to boleśnie zabawna tragedia i ciągłe rozczarowania. Co można zrobić? Co jeśli wszystko zawiedzie? Po prostu usiądź, weź głęboki oddech, napełnij płuca powietrzem - wydychaj ze świstem. Powtarzaj do skutku. Wszystko się ułoży. Musi.
Kompozytor: Friðrik Margrétar-Guðmundsson; tekst i reżyseria: Adolf Smári Unnarsson; scenografia i kostiumy: Bryndís Ósk. Þ. Ingvarsdóttir; dramaturgia: Matthías Tryggvi Haraldsson; reżyseria światła: Hafliði Emil Barðason; projekcje: Elmar Þórarinsson; dyrygent: Pétur Björnsson; asystent reżysera: Magnús Thorlacius. Orkiestra: Baldvin Ingvar Tryggvason, Björg Brjánsdóttir, Friðrik Margrétar-Guðmundsson, Flemming Viðar Valmundsson, Pétur Björnsson, Unnur Jónsdóttir. Obsada: Dagur Þorgrímsson, Heiðdís Hanna Sigurðardóttir, María Sól Ingólfsdóttir, Ólafur Freyr Birkisson.
Czas trwania: 70 min. Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.
Bilety: 40-60 zł.
- Czwartek, 13 października, godzina 19:00 - „Dolina”/„The Valley” - spektakl
Nagroda Griman za najlepszą choreografię roku 2016. Twórczynie, islandzkie performerki i choreografki, Inga Huld Hákonardóttir i Rósa Ómarsdóttir, grają w tym spektaklu na granicy tego co naturalne i sztuczne. Używają przedmiotów do wytwarzania dźwięków, a dźwięków do wykonywania ruchów, kwestionując to co naprawdę jest pod kontrolą.
Tytułowa Dolina to miejsce, w którym człowiek i maszyna zostali połączeni. Granice między martwym ciałem a ożywionym mechanizmem zostały zatarte. Dolina to przestrzeń dwoistości. Tu dwa ciała stają się jednym, lecz tylko po to, by ponownie się zduplikować. Niejasnym staje się bowiem, gdzie kończy się jedno, a zaczyna drugie. Które jest repliką którego?
Choreografia: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir; muzyka: Sveinbjörn Thorarenssen; scenografia: Ragna Þórunn Ragnarsdóttir; światła: Arnar Jónsson, Michael Janssens; produkcja: Kunstenwerkplaats Pianofabriek. Wsparcie: Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Reykjavík Dance Festival, Tjarnabíó, Vooruit, BUDA, WpZimmer, WorkSpaceBrussels, de School van Gaasbeek, Reykjavík Dance Atelier, The Icelandic Ministry of Culture and Education, Reykjavík Culture Fund, Garðabær Fund. Obsada: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir.
Czas trwania: 60 min. Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.
Bilety: 30-60 zł.
- Niedziela, 16 października, godzina 20:00 - Hatari - koncert
Grupa została założona w Reykjaviku w 2015 roku przez Klemensa Hannigana, Matthíasa Tryggvi Haraldssona i perkusistę Einara Hrafna Stefánssona. Ich muzyka czerpie z elektroniki, punku i metalu. Ze względu na performatywny charakter ich działalności ważną rolę w zespole odgrywają towarzyszący muzykom tancerze.
Jak o sobie piszą, stanowią „antykapitalistyczny, techno-dystopijny kolektyw artystyczny”. Na arenie międzynarodowej są znani jako „industrialna grupa BDSM”. Ich występy wywołały niejeden skandal w rodzimej Islandii. Szersza publiczność mogła poznać Hatari, zachwycić się lub oburzyć, podczas występu zespołu na 64. Konkursie Piosenki Eurowizji 2019.
Bilety: 79 zł.
ISLANDZKIE KINO NOIR - PRZEGLĄD FILMÓW W CENTRUM FILMOWYM UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO IM. ANDRZEJA WAJDY (ul. Wita Stwosza 53)
Kuratorem przeglądu filmów jest prof. UG, dr hab. Sebastian Jakub Konefał, autor książki „Kino Islandii. Tradycja i ponowoczesność”.
Bilet normalny: 15 zł, karnet jednodniowy 20 zł, karnet dwudniowy 40 zł.
- Piątek, 14 października, godzina 16:00 - „PAŃSTWO W PAŃSTWIE” („BORGRÍKI”) 100 MIN., ISLANDIA 2011
„Borgríki” to kryminał o korupcji, zemście i mafijnych porachunkach. Jego fabuła wykorzystuje temat przekupstwa oraz bezsilności islandzkiej policji wobec niebezpieczeństw płynących z zewnątrz. Produkcja Ólafura Jóhannessona odważnie krytykuje proceder human traffic i sutenerstwa. Po projekcjach zapraszamy na dyskusję z prof. UAM Anną Mrozewicz i Jackiem Godkiem.
- Piątek, 14 października, godzina 18:00 - „PAŃSTWO W PAŃSTWIE 2” („BORGRÍKI 2”) 100 MIN., ISLANDIA/FRANCJA 2014
W drugiej część kryminału Ólafura Jóhannessona powracają bohaterowie pierwszego filmu z serii, ale pojawiają się także nowe postacie - młody agent służb wewnętrznych oraz jego nieprzekupny szef. Poznajemy między innymi wcześniejsze życie i motywacje szefa serbskiej mafii oraz gangsterski kodeks „emerytowanego” islandzkiego recydywisty.
- Sobota, 15 października, godzina 16:00 - „WIR” („BRIM”) 88 MIN., ISLANDIA 2010
Intrygujące połączenie elementów morskiego thrillera, „nordic noir” i kina grozy. Fabuła „Wiru” opowiada o relacjach pomiędzy członkami załogi statku rybackiego, do której dołącza, na czas jednego rejsu, kobieta.
- Sobota, 15 października, godzina 18.00 - „WOLKA” 100 MIN., POLSKA/ISLANDIA 2021
Annie zostają ostatnie dni odsiadki, a to oznacza, że nadchodzi czas rozliczenia z przeszłością. Gdy opuszcza więzienne mury, jej głównym celem jest odnalezienie Doroty, z którą ma rachunki do wyrównania. Szybko okazuje się, że to jednak nie jest takie proste, a w nowej rzeczywistości może liczyć tylko na siebie. Po projekcjach zapraszamy na dyskusję z odtwórcami głównych ról w filmie „Wolka” - Olgą Bołądź i Gudmundurem Thorvaldssonem.
Projekt Kierunek: Islandia / Treasure Iceland-Theatre Inclusions realizowany jest dzięki wsparciu ze środków Programu „Kultura” w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021.
„Pięćdziesiątka Pawlaka” - znany gdański poeta obchodzi jubileusz pracy twórczej