Badanie liczby osób bezdomnych. Czego się dowiemy?
W środę z 28 na 29 lutego 2024 roku przeprowadzono w Gdańsku „Ogólnopolskie badanie liczby osób bezdomnych”, w którym udział wzięli m.in. Monika Chabior, zastępczyni prezydent Gdańska ds. rozwoju społecznego i równego traktowania, pracownicy socjalni Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, funkcjonariuszki i funkcjonariusze Komendy Miejskiej Policji, Straży Miejskiej, Straży Ochrony Kolei, Straży Granicznej i przedstawiciele organizacji pozarządowych w Gdańsku.
Pomaganie jest ich powołaniem i misją - MOPR uhonorował wyjątkowe osobowości
Ogólnopolskie liczenie osób w bezdomności ma już kilkunastoletnią historię, od 2013 roku przeprowadzają je na zlecenie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej miejskie służby, wcześniej akcję organizowało Pomorskie Forum na Rzecz Wychodzenia Bezdomności. Cel to przede wszystkim ustalenie przybliżonej liczby osób bezdomnych w Polsce, w poszczególnych miastach, ale też określenie ilu wśród nich jest mężczyzn, kobiet, dzieci, w jakim są wieku, jakie mają wykształcenie, zbadanie przyczyn ich bezdomności.
Aktualna mapa miejsc, w których przebywają osoby w bezdomności
Podczas nocnej akcji patrole służb miejskich odwiedziły m.in. gdańskie ogródki działkowe, pustostany, piwnice, dworce kolejowe, parki, okolice mostów i wysypisk, tam gdzie mogli przebywać adresaci przedsięwzięcia - osoby potrzebujące.
- Mamy zlokalizowane te miejsca, wiemy które są “aktywne”, które opuszczone - mówi Robert Klimczak, kierownik Wydziału Reintegracji Osób w Bezdomności MOPR w Gdańsku. - Nasi streetworkerzy, na co dzień pracujący na ulicy, są dobrze zorientowani, w których z tych miejsc osoby w bezdomności przebywają. Dzięki ich kontaktom, także z Policją, Strażą Miejską i innymi służbami mamy zwykle aktualną mapę takich miejsc.
Kamień Milowy dla Gdańska. Miasto docenione za pomoc osobom w kryzysie bezdomności
Prowadzący działania nie tylko policzyli osoby w bezdomności, ale też uzyskali informacje m.in. na temat ich wieku, wykształcenia, przyczyn dla których są w życiowym kryzysie. Zrobili też to, co zawsze robią w kontakcie z takimi osobami - zaoferowali potrzebującym kompleksową pomoc, przekonywali do przyjęcia wsparcia, które obejmuje m.in. schronienie, pomoc finansową, żywnościową, rzeczową, higieniczną oraz aktywizację społeczną i zawodową.
MOPR apeluje: - "Reaguj i wspieraj osoby w bezdomności"
Warto dodać, że 28 i 29 lutego br., badanie przeprowadzone będzie również w ciągu dnia m.in. w gdańskich schroniskach i noclegowniach dla osób w bezdomności, w szpitalach, zakładzie karnym - wszędzie tam, gdzie przebywają potrzebujący. Ostatnia taka akcja na zlecenie ówczesnego Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, odbyła się w Gdańsku w lutym 2019 roku. W mieście przebywało wtedy 875 osób, których dotknął ten poważny problem społeczny.
MOPR i służby miejskie apelują do gdańszczanek i gdańszczan, o empatię i sygnały o osobach w bezdomności. Każdy potrzebujący człowiek otrzyma ofertę konkretnej pomocy. Zgłoszenia o potrzebujących trzeba kierować do:
- Wydziału Reintegracji Osób w Bezdomności MOPR przy ul. Piekarniczej 16 w Gdańsku, tel.: 58 522 38 20 (w godz. pracy Ośrodka);
- Straży Miejskiej w Gdańsku tel.: 986;
- Policji tel.: 112 (w przypadkach interwencyjnych).
O lokalizacji potrzebujących można też powiadomić streetworkerów (jest ich w mieście sześcioro), posługując się aplikacją Arrels. Jest ona bezpłatna, można ją uaktywnić np. w smartfonie. Dzięki sygnałowi streetworker m.in. łatwiej dotrze z ofertą pomocy do osoby w bezdomności. W 2018 roku Arrels wprowadziło w mieście Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta Koło Gdańskie. Aplikację można pobrać:
Aplikacja do pobrania na telefony z systemem Android
Aplikacja do pobrania na telefony z systemem IOS
Schroniska, noclegownie, ogrzewalnia, domy samotnej matki, autobus SOS
W Gdańsku jest jedenaście placówek dla osób w bezdomności. Mają różny charakter, są to: schroniska; schronisko z usługami opiekuńczymi; noclegownie; ogrzewalnia; domy samotnej matki. Łącznie jest tam ok. 600 miejsc (w tym stałe i dostawki). Prowadzą je organizacje pozarządowe. Konsekwentnie podnoszony jest standard tych placówek i świadczonych tam usług. Osoby potrzebujące mogą też skorzystać z innych form pomocy, np. z finansowej, żywnościowej, higienicznej, specjalistycznej oraz aktywizującej społecznie.
Młodzi zaufali Niebieskim Trampkom. Gdańsk podpisał umowę na kolejne lata działania
W okresie jesienno-zimowym w mieście działa „autobus SOS-pomoc” dla osób w bezdomności. To mobilne wsparcie jest realizowane każdego dnia, w godzinach wieczornych. Na zlecenie MOPR usługę wykonuje Towarzystwo Wspierania Potrzebujących „Przystań”. Pojazd zapewnia spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Podczas postojów autobusu, załoga wydaje potrzebującym gorącą zupę i odzież na zmianę. Ratownik medyczny, który jest na pokładzie, udziela niezbędnych konsultacji. Z kolei pracownik socjalny czy streetworker informują o dostępnej pomocy w mieście i motywują potrzebujących do jej przyjęcia. Autobus dowozi też osoby w bezdomności do noclegowni przy ul. Mostowej 1 A, gdzie m.in. mogą się ogrzać i przenocować. Ten sezon mobilnego wsparcia zakończy się 31 marca 2024 roku. Więcej wiadomości o ofercie pomocy dostępnych jest na stronie gdańskiego MOPR.
Karta Praw Osób Bezdomnych wyznacza kierunki działań
Liczba osób, które w ciągu roku z powodu doświadczania poważnego problemu społecznego korzystają z pomocy gdańskiego MOPR, od kilku lat oscyluje w granicach od 800 do 900.
Warto przypomnieć, że w lutym 2020 roku Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, przyjął Kartę Praw Osób Bezdomnych. Zawiera ona zobowiązania do przestrzegania i poszanowania podstawowych uprawnień tej grupy społecznej. Dokument określa obszary i kierunki działań, zmierzające do prowadzenia skutecznej i efektywnej polityki społecznej miasta, dotyczącej równego traktowania i przeciwdziałania dyskryminacji osób w bezdomności. Zapisy Gdańskiej Karty są respektowane i realizowane. W mieście m.in. prowadzone są programy mieszkaniowe dla potrzebujących. W placówkach zapewnione jest zindywidualizowane wsparcie, podnoszone są standardy ich działania, zwiększa się dostępność do usług higienicznych.