International Visual Identity Awards to coroczny, światowy konkurs organizowany przez międzynarodowe grono projektantów graficznych. Z każdej z 21 kategorii konkursowych, grupujących projekty z różnych dziedzin, np. miejsc turystycznych, sportu, technologii, czy restauracji, organizacji pozarządowych, mody - wyłaniany jest jeden zwycięzca. Nagrodzony projekt z danej kategorii rywalizuje następnie o nagrodę główną. W edycji 2018 r. nadesłano projekty identyfikacji wizualnej z 20 krajów, przy czym uczestnicy konkursu musieli nie tylko zaprezentować samo nowe logo, ale także przykłady twórczego zastosowania nowego znaku na różnych przedmiotach, czy formach graficznych.
Identyfikację wizualną Muzeum Gdańska zaprojektowaną przez portugalską firmę Design Office uznano za najlepszą w kategorii sektora publicznego.
Przypomnijmy: wprowadzone w lipcu 2016 r. logo Muzeum Gdańska zawiera uproszczony fragment gdańskiego herbu w postaci czerwonej korony i dwóch krzyży oraz osiem krzyży w kolorze granatowym, które są symbolicznym przedstawieniem ośmiu oddziałów muzeum (razem czerwonymi wszystkich krzyży jest dokładnie tyle co wszystkich oddziałów MG). Zespół krzyży układa się w kształt tarczy, narzuca też skojarzenia z symbolem serca. Nowy znak Muzeum Gdańska wyłoniono na podstawie wieloetapowego, otwartego i międzynarodowego konkursu, które gdańska instytucja przeprowadziła ze wsparciem Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej.
- Cieszy nas, że projekt przygotowany przez Design Office zdobył uznanie poza Polską. Jury doceniło zwłaszcza możliwość modyfikacji i multiplikacji poszczególnych elementów naszego logo widoczne na gadżetach, czy materiałach poligraficznych związanych z naszym projektem edukacyjnym zrealizowanym w ubiegłym roku na półwyspie Westerplatte - opowiada Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska. - Sam logotyp jest silnie związany z Gdańskiem oraz jego herbem, czyli koroną i krzyżami. Ceglany i morski kolor poszczególnych elementów nawiązują do herbu miasta oraz jego symbolu architektonicznego, czyli ceglanego gotyku, a także do środowiska naturalnego, którego uosobieniem jest Morze Bałtyckie.
Co ciekawe, drugie miejsce w kategorii sektora publicznego przypadło Muzeum Narodowemu w Gdańsku oraz gdańskiemu TOFU Studio za projekt identyfikacji wizualnej Sądu Ostatecznego. A laur główny konkursu przyznano identyfikacji wizualnej szwajcarskiego miasta Lugano, który przygotowała firma Caselli Strategic Design.
Skoro nowe logo funkcjonuje już od lipca 2016 r., dlaczego dopiero w 2018 r. Muzeum zdecydowało się poddać je ocenie międzynarodowego grona specjalistów od identyfikacji wizualnej (w jury byli m.in. przedstawiciele Australii, Hong Kongu, Meksyku, Niemiec, Czech)?
- W styczniu 2018 r. dokonaliśmy korekty identyfikacji w związku ze zmianą nazwy naszej instytucji z Muzeum Historycznego Miasta Gdańska na Muzeum Gdańska. Chcieliśmy zaprezentować naszą identyfikację w komplecie z nową nazwą - tłumaczy Andrzej Gierszewski, rzecznik prasowy MG.