Tak się buduje w Gdańsku niszczyciele min. Cięcie pierwszej blachy na ORP "Czajka"
Horyzont 2020 na Politechnice Gdańskiej
Prace nad projektem rozpoczęły się w 2020 roku w ramach nadzorowanego przez Komisję Europejską programu Horyzont 2020, wspierającego badania i innowacje.
Zespół naukowców z PG pod przewodnictwem prof. Łukasza Kulasa stworzył autorską architekturę całego autonomicznego systemu, obejmującą zarówno specjalistyczną aparaturę, jak też oprogramowanie.
Jak poinformowała 24 października uczelnia, Łódź „Hornet” (pol. - szerszeń) jest już prawie produktem finalnym, wzbudzającym szerokie zainteresowanie ze strony potencjalnych partnerów komercjalizacji projektu.
- Potrzeby przemysłu w zakresie monitorowania instalacji krytycznych są bowiem obecnie ogromne, zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa energetycznego Polski - czytamy w komunikacie PG.
- Sercem „Horneta” jest autorski system superszybkiego przetwarzania informacji z zaawansowanych urządzeń i sensorów, który precyzyjnie wykrywa obiekty na powierzchni wody, a także to, co jest pod powierzchnią - tłumaczy dr hab. inż. Łukasz Kulas, prof. PG z Katedry Inżynierii Mikrofalowej i Antenowej na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, koordynator Centrum Technologii Cyfrowych PG. - Wszystkie dane są gromadzone, analizowane i przetwarzane w komputerze pokładowym, co umożliwia systemowi podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym. W przypadku natrafienia na nieoczekiwaną przeszkodę na drodze łodzi, zainstalowane systemy decyzyjne bezpiecznie ją ominą - dodaje główny autor projektu.
Prezentacja „Horneta” na Wyspie Sobieszewskiej
W środę 23 października 2024 r., tuż przed zakończeniem tegorocznych testów „Horneta” i powrotem łodzi do hangaru, na należącej do Gdańska Przystani Nadwiślańskiej odbyła się prezentacja konstrukcji.
- Nasza uczelnia odgrywa kluczową rolę w zielonej transformacji Polski, której jednym z najważniejszych elementów jest budowa morskich farm wiatrowych na wodach polskiego Bałtyku - mówił prof. Krzysztof Wilde, rektor Politechniki Gdańskiej. - Współpracujemy z podmiotami odpowiedzialnymi za ich budowę, dzielimy się wiedzą, ale także gotowymi rozwiązaniami, takimi właśnie jak „Hornet”, służący ochronie instalacji offshore.
Rektor Politechniki Gdańskiej przypomniał, że uczelnia jest partnerem projektu NATO DIANA, w związku z czym na kampusie PG powstanie pierwszy w Polsce tzw. living lab, czyli miejsce ekspozycji najnowszych technologii i wynalazków sektora obronnego, opracowanych przez naukowców i wojskowych z państw członkowskich NATO.
- Jednym z prezentowanych rozwiązań będzie właśnie autonomiczna łódź „Hornet” – dodał prof. Krzysztof Wilde.
„Hornet”: zastosowania, koszt i przyszłość projektu
Jak konkretnie wyposażono siedmiometrową łódź?
- Zainstalowaliśmy na niej wspomniany system do szybkiego przetwarzania danych zawierający autorskie algorytmy pozwalające m.in. na identyfikację obiektów oraz pracę w trybie autonomicznym - wylicza prof. Kulas. - Zainstalowaliśmy również okablowanie strukturalne oraz szereg sensorów do wykrywania obiektów, m.in. kamer, radarów i lidarów, znanych np. z najnowocześniejszych samochodów.
W trakcie prac nad „Hornetem” naukowcy nawiązali współpracę z wieloma polskimi i zagranicznymi podmiotami zainteresowanymi zarówno wykorzystaniem tego typu łodzi w ich bieżącej działalności, jak też produkcją tego typu jednostek.
Te dźwigi to symbol Gdańska. Są zabytkiem, ale wciąż służą do produkcji statków
Ile kosztuje łódź z autonomicznym systemem?
Koszt skonstruowania łodzi, wyposażenia jej w specjalistyczną aparaturę, zintegrowania systemów - popartego setkami godzin testów - wyniósł ok. 1 mln euro.
"Hornet" jest przy tym jednostką prototypową, a naukowcy podkreślają, że kolejne kosztowałoby już zaledwie 150 - 200 tys. euro za sztukę, co dodatkowo zwiększa konkurencyjność rynkową tego rozwiązania.
Dla porównania: podobne jednostki tego typu na rynkach zagranicznych - a jest ich zaledwie kilka - kosztują od 1,5 do 2 milionów euro, czyli dziesięciokrotnie więcej.
Inteligentne anteny z PG
Nad bezpieczeństwem całego systemu czuwa unikalny system komunikacji bezprzewodowej, która służy do zapewnienia łączności z wieloma jednostkami bezzałogowymi jednocześnie. Bazuje on na innowacyjnych antenach inteligentnych, które są oryginalnym produktem Politechniki Gdańskiej.
- Zwiększają one odporność komunikacji bezprzewodowej na działanie radiowych urządzeń zagłuszających, a w przypadku pojawienia się interferencji radiowych, są w stanie szybko wzmocnić sygnały pożądane i wytłumić zakłócenia - dodaje prof. Kulas.
- Rozwiązania naukowców PG w tym zakresie budzą ogromne zainteresowanie ze strony producentów jednostek bezzałogowych, jako jedyne rozwiązanie z Polski i jedno z zaledwie dziesięciu na świecie jest rozwijane obecnie w ramach wspomnianego programu NATO DIANA, mającego na celu wdrażanie najbardziej obiecujących technologii w sektorze cywilnym i obronnym sojuszu - zapewnia uczelnia.