Kongres Mobilności Aktywnej i gdańska kandydatura do Velo-city
Tegoroczna edycja, odbywająca się po dwuletniej pandemicznej przerwie, poświęcona jest przede wszystkim polityce parkingowej i temu, jak może ona pomóc kształtować zrównoważoną mobilność.
Kongres w audytorium Europejskiego Centrum Solidarności otworzyła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz: - W Gdańsku często mówimy, że solidarność to także solidarność z przyszłymi pokoleniami. Mówimy o tym, że chcemy stać się bardziej zieloni, ekologiczni, mobilni - jak głosi nazwa kongresu. Mam nadzieję, że gościnne miasto Gdańsk będzie sprzyjało nie tylko twórczej dyskusji, ale także szukaniu rozwiązań, które będziemy mogli w naszych miastach i gminach adoptować, by świat był lepszy nie tylko dla nas, ale także właśnie dla wszystkich pokoleń - mówiła prezydent przypomniała uczestnikom Kongresu, że Gdańsk ubiega się o organizację światowego kongresu rowerowego Velo-city w 2025 roku.
- Dużą delegacją byliśmy w tym roku na kongresie w Lublanie, podglądaliśmy organizację wydarzenia. Gdańsk jest nie tylko gotowy na przygotowywanie kongresów, ale mamy też różne rozwiązania polityki rowerowej i dla pieszych, którymi możemy się pochwalić, choć oczywiście zawsze może być lepiej.
Co warto podkreślić - inspiracją dla organizatorów gdańskiego Kongresu od samego początku w 2010 roku było największe tego typu wydarzenie na świecie, czyli właśnie Światowy Kongres Rowerowy Velo-city.
Dutch Cycling Embassy w Gdańsku
Wystąpienie otwierające Kongresu w ECS pt. “Jazda na rowerze sprawia, że miasta nadają się do życia” wygłosił Ruben Loendersloot, holenderski planista ruchu i mobilności, specjalizujący się w tworzeniu i wdrażaniu polityki rowerowej w miastach, współtwórca i inicjator znanych tras rowerowych w Holandii i zagranicą, dyrektor firmy Loendersloot International i przewodniczącym zarządu Holenderskiej Ambasady Rowerowej (Dutch Cycling Embassy, publiczno - prywatnej sieci specjalizującej się w “pro rowerowych ekspertyzach”).
Gość przypomniał, że zanim nastąpiła rewolucja rowerowa w jego kraju, w 1973 roku premier Holandii publicznie ogłosił, że każda holenderska rodzina powinna mieć dwa samochody, a zmiany, które doprowadziły do obecnego “poziomu rowerowego” zabrały 40 lat.
- Pamiętajcie, że aby zmieniać wasze miasta w kierunku mobilności aktywnej, musicie znaleźć własne drogi do celu, nie da się po prostu skopiować rozwiązań z Holandii. Trzeba brać pod uwagę miejscową kulturę i tradycje - mówił m.in. Ruben Loendersloot. Podkreślił także, że rozwój transportu rowerowego nie jest zadaniem jednostek miasta zajmujących się mobilnością: - Zagadnienie to należy m. in. do urbanistów, do jednostek odpowiedzialnych za profilaktykę zdrowia i za zieleń. Eksperci od mobilności mają tu rolę wspomagającą. Jazda na rowerze, infrastruktura i regulacje prawne to hardware, a software`m zmian jest mentalność. Pamiętajmy, że przekonanie mieszkańców, by przesiedli się na rowery nie jest celem samym w sobie, celem jest zrównoważone miasto, atrakcyjne do życia.
Więcej na temat programu i zagadnień XI edycji Kongresu:
XI Kongres Mobilności Aktywnej - dwa dni prezentacji i debat o lepszym transportowo mieście
W drugim dniu kongresu odbędzie się m.in. gala wręczenia certyfikatów "Pracodawca Przyjazny Rowerzystom”. W tym roku otrzyma go pięć firm, laureatów ubiegłorocznej kampanii Kręć Kilometry dla Gdańska - rowerem do pracy i szkoły”.
Europejski Certyfikat Pracodawcy Przyjaznego Rowerzystom - już do zdobycia w Gdańsku
Organizatorem wydarzenia jest Miasto Gdańsk, współinicjatorem oraz partnerem Kongresu jest stowarzyszenie samorządowe Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA).
Wydarzenie współfinansowane jest ze środków konsorcjum projektowego Parking Gets Smart.