HMM Gdansk jest czwartym statkiem z serii siedmiu kontenerowców o ładowności niemal 24 000 TEU zamówionych w stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering przez HMM. Jednostka ma 399,90 m długości, 61,00 m szerokości, 33,20 m wysokości bocznej i 14,50 m zanurzenia. Nominalna ładowność kontenerów (liczba slotów kontenerowych), podobnie, jak w przypadku innych statków serii zapoczątkowanej przez HMM Algeciras, to 23 964 TEU. Dzięki temu parametrowi statki te są obecnie największymi kontenerowcami świata.
W mediach koreańskich podkreśla się, że statki z tej serii mają ogromne znaczenie w historii koreańskiego przemysłu okrętowego i morskiego i przekazują zadowolenie zainteresowanych, że są to wreszcie statki dla rodzimego armatora.
W Korei zdarzają się nawet dość emocjonalne deklaracje, niemal takie, jakich (co do formy) moglibyśmy się spodziewać po propagandzie rodem z Korei Północnej. W jednym z internetowych serwisów informacyjnych, reporter odwiedzający stocznię, gdy przebywał w niej jeszcze HMM Gdańsk napisał: "Mówi się, że uczucie, afekt do tym razem zbudowanych statków jest nie do opisania. Koreańscy stoczniowcy, oraz ci, którzy prowadzą koreańskie przedsiębiorstwa żeglugowe, poświęcili tym statkom więcej uwagi niż kiedykolwiek wcześniej, tak, by zyskały one uznanie jako statki najlepszej jakości".
FILM O HMM GDANSK, NAKRĘCONY W PORCIE KAOHSIUNG:
Statki HMM z serii, do której należy HMM Gdańsk, mogą być ładowane 24 rzędami kontenerów po szerokości pokładu. Łączna ładowność nominalna takiego statku wynosi 23 964 TEU.
HMM Gdansk opuścił stocznię 12 czerwca i następne dwa tygodnie (do 28 czerwca) spędził czas na kotwicowisku portu Okpo, niedaleko stoczni.
Następnie odwiedził porty Daxie (2 lipca), Yangshan (3-4 lipca) i Xiamen (7-8 lipca) w Chinach oraz Kaohsiung na Tajwanie (9 lipca), a w piątek, 10 lipca dotarł do terminalu na Kwai Chung w Hongkongu. Potem statek zawinął do ostatniego na wyznaczonej trasie portu na Dalekim Wschodzie - Yantian (11-13 lipca). W Kanale Sueskim spodziewany jest w dniach 28-29 lipca. Następnie zawinie do Rotterdamu (6-9 sierpnia), Hamburga (10-12 sierpnia), Antwerpii (13-15 sierpnia) i terminalu London Gateway (16-17 sierpnia).
Ponownie na Daleki Wschód HMM Gdansk ma dotrzeć w połowie września - najpierw zawinie do Singapuru (15-17 września).
Według chińskich mediów HMM Gdańsk jest najnowszym statkiem z dołączających do "Silk Road Shipping" ("Żeglugowego Jedwabnego Szlaku") - aliansu zainicjowanego pod koniec 2018 roku przez ponad 10 portów, przewoźników i operatorów logistycznych w krajach wzdłuż "pasa i szlaku" (Belt and Road - B&R).
Działający na najwyższych obrotach terminal kontenerowy Songyu w Xiamen miał załadować i rozładować z HMM Gdańsk prawie 3000 kontenerów. Statek przewozi m.in. odzież, produkty elektroniczne i mechaniczne do głównych portów Europy przez Cieśninę Malacca, Kanał Sueski i Cieśninę Gibraltarską.
Xiamen jest ważnym portem dla inicjatywy Belt and Road. W 2019 r. średnio prawie 70 statków w drodze do krajów "Pasa i Szlaku" zatrzymywało się co tydzień w Xiamen. Liczba ta jednak gwałtownie spadła w pierwszej połowie tego roku z powodu wybuchu epidemii koronaawirusa.
Jednak statystyki wykazują, że już w czerwcu port Xiamen przeładował 1 005 000 TEU, osiągając rekordowy poziom.
Również m.in. media tajwańskie odnotowywały wizytę HMM Gdańsk jako "największego kontenerowca świata", ustanawiającego nowy rekord w porcie Kaohsiung,
HMM Gdansk - charakterystyka podstawowa:
-
nr IMO - 9863326
-
państwo bandery - Panama
-
armator - Hyundai Corp
-
armator zarządzający i operator - HMM Co Ltd
-
zarząd techniczny - HMM Ocean Service Co Ltd
-
stocznia - Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd, Geoje Yard
-
projekt - DSME 23000
-
stoczniowy nr budowy - 4321
-
długość całkowita - 399,90 m
-
długość między pionami - 383,30 m
-
szerokość konstrukcyjna - 61,00 m
-
zanurzenie konstrukcyjne - 14,50 m
-
zanurzenie maksymalne - 16,525 m
-
wysokość boczna - 33,20 m
-
nośność - 232 606 t
-
wyporność - 295 319 t
-
masa statku pustego - 62 713 t
-
tonaż pojemnościowy brutto - 228 283
-
tonaż pojemnościowy netto - 117 312
-
skompensowana pojemność brutto - 83 660
-
ładowność - 23 964 TEU (w tym 9932 TEU na pokładzie i 14 032 TEU na pokładzie)
-
ładowność kontenerów "statecznościowych" (@ 14 t) - 13 500 TEU
-
liczba gniazd na kontenery chłodzone - 1900
-
liczba ładowni - 10
-
pojemność zbiorników balastowych - 62 812 m³
-
napęd główny - jedna śruba napędowa o stałym skoku, o prędkości obrotowej 78 obr./min. i jeden silnik napędu głównego
-
moc napędu głównego - MCR 60 380 kW (82 093 KM)
-
prędkość maksymalna - 22,40 węzła
-
prędkość eksploatacyjna - 18,50 węzła
-
zużycie paliwa (przy predkości 22,40 w.) - 202,30 t / 24h
-
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 11G95ME-C10, 2-suwowy, 11-cylindrowy o średnicy cylindra i skoku 950×3640 mm o mocy MCR 60 380 kW (82 093 KM), przy prędkości obrotowej 78 obr./min., produkcji HSD Engine Co Ltd, Korea Płd.
-
silniki pomocnicze (w zespołach prądotwórczych) - 2 × Hyundai Himsen 6H32/40, 4-suwowe, 6-cylindrowe, o średnicy cylindra i skoku 320×400 mm i mocy MCR 3318 kW - każdy + 3 × Hyundai Himsen 9H32/40, 4-suwowe, 9-cylindrowe, o średnicy cylindra i skoku 320×400 mm i mocy MCR 5096 kW - każdy
-
prądnice - 3 × 4586 kW / 6600 V 60 Hz + 2 × 2986 kW / 6600 V 60 Hz
-
dziobowe stery strumieniowe - 2 × 2400 kW (3263 KM)
-
klasyfikacja - Lloyd's Register
-
notacja klasy: + 100 A1 container ship : ShipRight (SDA, FDA plus (25, WW), FDA SPR, WDA2, CM, ACS(B)) : BoxMax (V, W, L) : CCSA : *IWS : LI : ECO (BWT) + LMC UMS (Unmanned Machinery Spaces)
-
klasyfikacja - Korean Register of Shipping
-
notacja klasy: +KRS1 CONTAINER SHIP LS(CL, RS) SeaTrust (DSA1,FSA1,HCM) SPR1 WHIP CLEAN2 IWS ERS CDG IHM PSPC LNG Ready I (ME-C) EEAS-EGC LG LI UMA3 BWT STCM NBS2 HVSC - partial +KRM1