
PKP S.A. od 2016 r. realizuje kompleksowy program “Zmieniamy dworce”, w ramach którego ok. 200 dworców kolejowych w całym kraju ma zostać zmodernizowanych. Na liście inwestycji są także trzy gdańskie obiekty: Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz.
Gdańsk Główny - drugie podejście
Remont tego pierwszego miał rozpocząć się jeszcze w zeszłym roku, jednak pierwszy przetarg na prace budowlane musiał zostać unieważniony, ponieważ jedyny wykonawca chętny do realizacji wycenił prace na kwotę blisko 120 mln zł, a PKP założyło budżet na ten cel niższy o ponad 49 mln zł.
W grudniu ogłoszono drugie postępowanie. Termin składania ofert upływa 28 stycznia 2019 r., a tymczasem z końcem grudnia zeszłego roku PKP otrzymało dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, m.in. na "modernizację 10 wybranych dworców przy linii kolejowej nr 9 na odcinku Warszawa Wschodnia - Gdynia Główna”. W tej grupie znalazły się także trzy wspomniane już gdańskie dworce. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 177 mln zł. Czy dotacja unijna to wystarczający “zastrzyk finansowy”, by w przetargu na remont Gdańska Głównego udało się wyłonić wykonawcę?
- Nie możemy tego przesądzać, na rynku budowlanym jest obecnie bardzo specyficzna sytuacja. Ostatnio musieliśmy unieważnić przetargi na całą serię dworców systemowych na trasie Warszawa - Lublin, bo nie wpłynęła żadna oferta - mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S.A. - W drugim postępowaniu na remont dworca Gdańsk Główny zastosowaliśmy liczne udogodnienia, które ułatwią wyłonienie wykonawcy. W warunkach kontraktowych zastosowano na przykład mniejsze kary umowne za zwłokę (0,05 proc. za każdy dzień), wprowadzono również umorzenie kar cząstkowych za zwłokę w przypadku dochowania terminu końcowego.
W nowym postępowaniu kosztorys inwestorski zaktualizowano także do bieżących cen, a w grudniu potencjalni wykonawcy mogli dokonać wizji lokalnej na dworcu.

Projekt zakłada gruntowny remont budynku dworca zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Hol główny powrócić ma do historycznego wystroju, m.in. dzięki odtworzeniu drewnianych witryn kasowych, przywróceniu pierwotnej kolorystyki ścian i rekonstrukcji kartuszy z herbami ośmiu pomorskich miast. Powstanie także nowa część tunelu podziemnego, dzięki której pasażerowie tramwajów będą mogli dostać się wprost do holu, bez konieczności wyjścia z dotychczasowego tunelu.
Oprócz tego zaplanowano wymianę okien, położenie nowego poszycia na dachu wieży zegarowej i odtworzenie czterospadowego dachu w północnej części obiektu, a także umieszczenie tarasu nad McDonald`sem.
Gmach zyskać ma lepszą iluminację, a jego otoczenie stać się bardziej funkcjonalne. Realizacja prac trwać ma 118 tygodni, czyli ponad dwa lata.
Warto przypomnieć, że na stacji Gdańsk Główny od 2017 r. swoje prace prowadzi spółka PKP PLK. Remont dworca byłby doskonałym zwieńczeniem działań, w ramach których zmodernizowano kompletnie peron dalekobieżny nr 2, a w grudniu zeszłego roku rozpoczął się podobny remont peronu dalekobieżnego nr 1. Inwestycja o wartości 62 mln zł toczy się także w prowadzących na perony tunelach, gdzie zamontowane zostaną ruchome schody i windy.

Oliwa i Wrzeszcz - jeszcze trochę poczekamy
O ile w Gdańsku Głównym etap prac zatrzymał się na wyborze wykonawcy, w sprawie dworców w Oliwie i Wrzeszczu trwa obecnie procedura wyboru projektanta w ramach umowy ramowej. Wyłoniono już najkorzystniejszą ofertę, obecnie toczy się proces zawierania umów dotyczących 24 dworców, w tym również Wrzeszcza i Oliwy. Przy czym, jak czytamy na portalu prawo.pl - “umowa ramowa to coś, co można by nazwać porozumieniem o gotowości zlecenia usług i ich wykonywania. Zamawiający zawierając taką umowę deklaruje, iż ma zamiar w okresie na jaki umowa została zawarta, udzielać zamówień wykonawczych. Z kolei wykonawcy deklarują, iż są „wstępnie” zainteresowani składaniem ofert na ich realizację”. Nie jest to więc jeszcze wiążąca umowa na wykonanie projektów.

Jak podkreśla Michał Stilger, w studium wykonalności założono po trzy warianty zmian dla obu dworców. We Wrzeszczu rozważano nawet wyburzenie, ale ostatecznie budynek przejść ma kompleksową modernizację.
- Dworzec Gdańsk Oliwa również zostanie zmodernizowany, ale z uwagi na jego zabytkowy charakter przebudowa zostanie wykonana w innym zakresie, zgodnym z wytycznymi konserwatora zabytków - tłumaczy rzecznik PKP i przypomina, że kilka lat temu oliwski obiekt przeszedł już częściowy remont. - Odnowiono wówczas m.in. elewację i pomieszczenia poczekalni. Planowana modernizacja obejmie szerszy zakres, m.in. wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę instalacji, naprawę stropów i dostosowanie budynku dworca do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Trudno w tej chwili określić, kiedy powstaną projekty budowlane, nie mówiąc już o pracach remontowych. Datę realizacji modernizacji 10 dworców, na który PKP otrzymało wspomnianą wyżej dotację z CUPT, określono na koniec roku 2021.