Po niemal trzech latach wielokrotnie nagradzane „Trojanki” Eurypidesa - jednego z najwybitniejszych dramaturgów starożytnej Grecji - w reżyserii jednego z najważniejszych polskich reżyserów współczesnych, Jana Klaty, wracają do repertuaru Teatru Wybrzeże.
Przedstawienie o wojnie i barbarzyństwie zwycięzców zostanie zaprezentowane kilkukrotnie - w dniach 19-22 stycznia - na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego (ul. Bogusławskiego 1). Wybór miejsca podyktowany jest trwającym remontem generalnym Dużej Sceny Teatru Wybrzeże, który zakończy się w tym roku.
Teatr Wybrzeże w tym roku wróci do publiczności. Poznaj jego historię, ZOBACZ archiwalne zdjęcia
Spektakl zostanie zagrany w czwartek oraz piątek, 19-20 stycznia, o godzinie 19:00, i w sobotę oraz niedzielę, 21-22 stycznia, o godzinie 16:00. W dniach 21 i 22 stycznia spektakl będzie można obejrzeć z napisami w języku angielskim. Bilety od 30 zł.
Za przekład dramatu odpowiada Jerzy Łanowski, a za współpracę dramaturgiczną: Olga Śmiechowicz. Scenografię i kostiumy zaprojektował Mirek Kaczmarek, który wielokrotnie współpracował z Janem Klatą przy tworzeniu spektakli. Muzykę skomponował Michał Nihil Kuźniak, a ruch sceniczny przygotował Maćko Prusak.
Występują: Dorota Kolak - Hekabe; Jacek Labijak - Posejdon, Theoklymenos; Sylwia Góra-Weber - Atena, Apolonia; Piotr Biedroń - Zjawa Polydora; Magdalena Boć - Akanta; Agata Bykowska - Enyo; Małgorzata Brajner - Sophia; Cezary Rybiński - Talthybios; Małgorzata Gorol - Kasandra; Magdalena Gorzelańczyk - Polyksena; Michał Kowalski - Odyseusz; Antoni Łaciński/Marcel Pawłowski - Astyanaks; Katarzyna Dałek - Andromacha; Michał Jaros - Neoptholemos; Grzegorz Gzyl - Menelaos; Katarzyna Figura - Helena; Robert Ninkiewicz - Agamemnon; i Krzysztof Matuszewski - Polymestor.
Premiera odbyła się 8 września 2018 roku na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże. Czas trwania: 2 godziny 30 minut (w tym jedna przerwa).
Dramat Eurypidesa na teatralnych deskach
Eurypidesa, który pozostawał na uboczu życia swojej społeczności, cechował ostry zmysł publicysty - miał on odwagę, by przemawiać własnym, często odosobnionym głosem. Znane mity wykorzystywał do stawiania trudnych, często bardzo niewygodnych pytań, i nie podpowiadał łatwych odpowiedzi. W odróżnieniu od współczesnych mu artystów przełamywał dotychczasowe konwencje tragediopisarskie, i w sposób zupełnie nowy przedstawiał postaci kobiecie, które często stawały się protagonistkami jego utworów - niejednokrotnie w sposób znaczący przewyższając inteligencją swoich scenicznych partnerów.
W przeniesionych na gdańską scenę „Trojankach” pokazuje Eurypides to, czego nie opowiedział Homer w „Iliadzie”: jak wyglądał poranek po zdobyciu Troi; jak kobiety, do tej pory przedstawicielki królewskiego rodu, zostały zepchnięte na samo dno ludzkiej egzystencji, oraz jak wygląda ich relacja ze zwycięzcami, przedstawicielami wysokiej kultury helleńskiej, którzy mordując niewinnych i bezbronnych przekraczają granice barbarzyństwa.
Pracując nad tym spektaklem twórcy starali się przyjrzeć procesowi dojrzewania do zemsty - ofiar na oprawcach. Pisząc „Trojanki” w kontekście trwającej wojny peloponeskiej Eurypides otwarcie krytykował imperialne ambicje Ateńczyków. Starał się im uświadomić, że w żadnym konflikcie zbrojnym nie ma zwycięzców ani zwyciężonych. Grecy z eposu Homera podobnie, jak współcześni Eurypidesowi Ateńczycy, uwierzyli, że są niepokonani i to sprawdziło na nich zgubę.
Posłuchaj, co twórcy mówią o spektaklu:
Liczne nagrody, tytuł najlepszego spektaklu
„Trojanki” Teatru Wybrzeże w reżyserii Jana Klaty zyskały wiele ważnych nagród gdańskich, pomorskich i ogólnopolskich. Inscenizacja została okrzyknięta najlepszym spektaklem 25. Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi i jednym z najlepszych spektakli sezonu 2018/2019 wg ankiety prestiżowego miesięcznika Teatr.
Za scenografię Mirek Kaczmarek otrzymał natomiast nagrodę 12. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia oraz Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego (za scenografię i kostiumy). Ponadto twórcom przyznano: Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska, Nagrodę Splendor Gedanensis i Pomorską Nagrodę Artystyczną dla Doroty Kolak za rolę Hekabe; Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego dla Krzysztofa Matuszewskiego za rolę Polymestora; i Nagrodę Specjalną Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego dedykowaną pamięci prof. Jana Ciechowicza dla Magdaleny Gorzelańczyk za rolę Polykseny.