Program nazywa się “Lekcje Przedsiębiorczości”. Dziesięć lekcji z modelu biznesowego, dużo indywidualnej pracy dla uczniów na platformie internetowej i wreszcie publiczna prezentacja projektu przed gronem ekspertów biznesowych - tak wyglądają zajęcia klasy gimnazjalnej, która bierze udział w “Lekcjach”. W ciągu jednego szkolnego semestru, uczestnicy projektu mają szansę wcielić w życie własne pomysły, nabywając wiedzę z zakresu przedsiębiorczości i udoskonalając dzięki temu swój codzienny świat - najczęściej szkołę.
- Młodzi ludzie na naszej platformie tworzą biznesplan, planują budżet i poznają sposoby badania rynku. Przygotowane dla nich zadania oparte są na mechanizmach znanych z gier (tzw. gamifikacja - red.), dzięki temu uczniowie traktują je jako wyzwania, które ich intrygują i motywują do przejścia kolejnego etapu szkolenia - tłumaczy Kinga Kuczyńska z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER.
Pod koniec stycznia 2016 r. odbył się finał pierwszej w tym roku edycji “Lekcji Przedsiębiorczości”. 11 zespołów uczniowskich zaprezentowało swoje pomysły przed eksperckim jury. Główne nagrody otrzymały cztery projekty: ciastkarnia „Pyszne babeczki” wymyślona przez uczennice Gimnazjum nr 8, „Babeczkowe Kino” opracowane przez klasę z Gimnazjum nr 11 oraz dwa projekty reprezentantów Gimnazjum nr 25: zajęcia z samoobrony i plan zakupu szafek szkolnych.
Zwycięzcy otrzymali dodatkowe punkty przy rekrutacji do szkół średnich, designerskie słuchawki, power banki do telefonów komórkowych, a także albumy i gadżety Miasta Gdańsk.
Część uczestników “Lekcji” już zrealizowała swoje projekty: w Gimnazjum nr 28 młodzież zebrała fundusze, które umożliwiły im zakup czterech kanap do szkoły, a ekipa z Gimnazjum nr 8, która startowała w poprzedniej edycji programu, wyposażyła swoją placówkę w wymarzone szafki.
Anna Meller, nauczycielka geografii w Gimnazjum nr 8 w Gdańsku, której klasa uczestniczyła w zajęciach, poleca “Lekcje Przedsiębiorczości” innym szkołom.
- To doskonały pomysł na rozwijanie postaw przedsiębiorczych u młodych ludzi. Moi uczniowie ocenili udział w projekcie jako bardzo ważne doświadczenie życiowe. Są teraz otwarci, nie boją się wystąpień publicznych, zyskali dużą pewność siebie - wylicza Anna Meller.
Nauczycielka podkreśla również, że zajęcia w formie gamifikacji uczą gimnazjalistów kreatywności, wymuszają systematyczność i planowanie pracy (uczniowie co tydzień musieli wywiązać się z kolejnych zadań). Młodzież pracując w grupie uczy się odpowiedzialności za wszystkich uczestników projektu, co motywuje do pracy.
- Podczas pół roku intensywnej współpracy uczniowie pokazali swoje charaktery w drużynie. Pojawił się lider, negocjator i kreator najlepszych pomysłów - wspomina nauczycielka.
Formularz rejestracyjny znajduje się na stronie internetowej projektu.
Rekrutacja trwa do 8 lutego 2016 roku, zajęcia rozpoczną się po feriach zimowych.