Gdańsk znowu najlepszy w Badaniach Klimatu Rowerowego
Gdańsk uzyskał najlepszą ocenę internautów w kategorii miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców, w tworzonym na podstawie wyników badania Rankingu Miast i Gmin Przyjaznych Rowerzystom stolica Pomorza zajęła więc pierwsze miejsce.
Na dalszych pozycjach znalazły się Poznań i Kraków.
Wyniki badania zaprezentowano 23 maja, podczas 2. edycji konferencji Samorządy Przyjazne Życiu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu.
- Sukces w tegorocznej edycji Badań Klimatu Rowerowego jest dla nas szczególnie ważny w kontekście przygotowań do światowego kongresu rowerowego Velo-city 2025, który odbędzie się właśnie w Gdańsku - podkreśla Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych. - Bardzo nam zależy, aby poznać opinię mieszkańców, którzy korzystają z rowerów zarówno na co dzień, jak i rekreacyjnie. Ta perspektywa dostarcza nam wielu cennych informacji, dzięki którym wiemy, jak rozwijać politykę rowerową.
Warto podkreślić, że w poprzedniej, przeprowadzonej w 2020 roku edycji badania, nasze miasto również wygrało, wyprzedzając takie metropolie jak Białystok, Kraków czy Poznań.
Velo-city 2025. Za dwa lata Gdańsk gospodarzem najważniejszej konferencji rowerowej
Najwięcej uczestników badania? Z Gdańska!
Gdańsk nie miał sobie równych również jeżeli chodzi o frekwencję w grupie miast powyżej 200 tys. mieszkańców.
Liczba prawidłowo wypełnionych ankiet wyniosła ponad 2,5 tys. Współczynnik liczby osób biorących udział w badaniu na każdy tysiąc mieszkańców wyniósł u nas aż 5,22. To zdecydowanie więcej niż w 2020 roku, kiedy ten wynik kształtował się na poziomie 1,56.
- Z dużą satysfakcją przyjęliśmy wiadomość o tym, że nasze miasto uzyskało w badaniu tak znakomitą frekwencję. To sprawia, że wyniki są miarodajne i mogą stanowić dla nas ważny punkt odniesienia – dodaje Piotr Kryszewski.
Warto podkreślić, że w skali całego kraju liczba respondentów wyniosła 13 320 - o 37 proc. więcej w porównaniu z badaniami w 2020 roku.
Aktualizacja Systemu Tras Rowerowych dla Gdańska - zobacz gotowy projekt STeR 2.0
Badania Klimatu Rowerowego - co to jest?
Badania Klimatu Rowerowego są realizowane w Polsce przez stowarzyszenie samorządowe Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA). Przeprowadzane są według sprawdzonej i rozwijanej od 1998 roku metodologii Fahrradklima-Test. Z zastosowaniem tej metody w 2018 roku przebadano blisko 700 europejskich miast.
Dzięki badaniom klimatu rowerowego uzyskiwane są dane w postaci subiektywnych opinii osób korzystających z roweru.
Ogólnopolskie badania przeprowadzane są w cyklu dwuletnim i odbyły się po raz drugi. Narzędziem badania jest kwestionariusz ankietowy w wersji online. Zawiera on 27 podstawowych pytań podzielonych na pięć obszarów tematycznych, a także pytania dodatkowe i metryczkowe.
Kwestionariusz jest wypełniany anonimowo, a system posiada zabezpieczenia przeciw wielokrotnemu wypełnianiu ankiet przez jedną osobę. By ułatwić wyniki polskich miast z wynikami innych miast Europy, przyjęta skala ocen zakłada, że 1 jest oceną najwyższą, a 6 najniższą.
Co sprawdzają Badania Klimatu Rowerowego?
Obszary tematyczne ankiety internetowej:
- Wartościowanie korzystania z rowerów
- Bezpieczeństwo osób korzystających z rowerów
- Rower i klimat ruchu drogowego
- Komfort jazdy rowerem
- Infrastruktura i sieć udogodnień do jazdy rowerem
Kto zgłasza miasto do udziału w Badaniach KIimatu Rowerowego?
Chęć udziału miasta lub gminy w badaniach zgłaszają samorządy, które dystrybuują informację o przeprowadzaniu badania wśród swoich mieszkańców. Udział samorządów w badaniach jest bezpłatny.
Użytkownicy rowerów jako eksperci w zakresie codziennych podróży oceniają swoje lokalne środowisko rowerowe. W badaniu może wziąć udział każdy, niezależnie od tego, jak często korzysta z roweru. Wyniki przedstawiane są w czterech grupach w zależności od liczby mieszkańców miasta lub gminy. Każdy samorząd otrzymuje indywidualny raport z badania, jeśli spełnił minimalny próg liczby wypełnionych ankiet.
Wyniki badań dają wielowymiarowy obraz sytuacji osób korzystających z rowerów w poszczególnych miastach i gminach Polski. Umożliwia to wsparcie argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych. Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii o jakości korzystania z roweru w polskich miastach i gminach. Ich wyniki tworzą Ranking Miast i Gmin Przyjaznych Rowerzystom.