• Start
  • Wiadomości
  • Gdański port szuka inwestorów na niezwykle atrakcyjny teren w sąsiedztwie Baltic Hub

Gdański port szuka inwestorów na niezwykle atrakcyjny teren w sąsiedztwie Baltic Hub

Port Gdańsk ogłosił przetarg na najem długoterminowy, 30-letni, prawie 27-hektarowej nieruchomości z dostępem do Pirsu Rudowego, znajdującej się obok największego na Bałtyku terminalu kontenerowego Balic Hub. Inwestorzy mogą składać oferty do 21 marca 2025 r. Władze gdańskiego portu podkreślają, że objęty postępowaniem przetargowym teren ma ogromny potencjał i jest unikalny w skali Europy. Może tam powstać terminal, który będzie w stanie obsłużyć znaczne ilości przeładunków.
04.12.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia widok na nabrzeże portowe w porcie morskim o wschodzie lub zachodzie słońca. Na pierwszym planie widoczny jest duży statek towarowy zacumowany przy nabrzeżu wyposażonym w dźwigi portowe, które są używane do załadunku lub rozładunku towarów. W tle rozciąga się krajobraz portowy z licznymi infrastrukturami, takimi jak magazyny, żurawie i inne elementy charakterystyczne dla portu przeładunkowego. Cała scena jest oświetlona ciepłym, złotym światłem słońca, które nadaje fotografii malowniczy i industrialny charakter.
Na oferty w przetargu na wynajem Deepwater władze portu czekają do końca marca przyszłego roku
fot. Tomasz Dresler/ Port Gdańsk

Jakie są warunki przetargu?

W ofercie potencjalni inwestorzy muszą wskazać wartość nakładów trwale związanych z nieruchomością, które nie mogą być mniejsze niż 250 mln zł. Ponadto, zgodnie ze specyfikacją przetargową, minimalna ilość przeładowywanych tam towarów nie może być niższa niż 2 mln ton rocznie. O tym, jakie będą to grupy ładunkowe, zdecyduje już rynek.
Nieruchomość o powierzchni ok. 26,7 ha, zlokalizowana jest w głębokowodnej części Portu Gdańsk, w tzw. Porcie Północnym.
 
- W przypadku Deepwater jesteśmy otwarci na różne propozycje ze strony biznesu. Spodziewamy się poważnych ofert w różnych konfiguracjach, uwzględniających trendy obrotu portowo-morskiego i gospodarczego naszego regionu i Europy. Przy tak dużej powierzchni terenu, unikalnie położonego, musimy zadbać o jego jak najlepsze wykorzystanie – mówi Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskie Portu Gdańsk (ZMPG).

Nowy terminal w Baltic Hub już z kamieniem węgielnym. Zacznie pracę w 2025. FOTO i WIDEO

Teren doskonale skomunikowany 

Co istotne, objęta jest aktualnym pozwoleniem na budowę pod nazwą „Budowa Terminalu Przeładunkowo-Składowego w Porcie Północnym w Gdańsku wraz z infrastrukturą techniczną i rozbiórką obiektów budowlanych”. Obejmuje ono tory kolejowe, parking, drogi i infrastrukturę hydrotechniczną do cumowania statków oraz infrastrukturę niezbędną do składowania i przeładunku.
Zdjęcie przedstawia wizualizację terenu portowego w Porcie Gdańsk. Na obrazie widoczna jest infrastruktura portowa, w tym terminale kontenerowe, place składowe, zbiorniki magazynowe (prawdopodobnie na produkty płynne, takie jak paliwa lub chemikalia) oraz nabrzeża przeładunkowe. Teren został oznaczony czerwoną linią, co sugeruje, że obszar ten może być przeznaczony do określonych celów, takich jak rozbudowa, modernizacja lub dedykowana działalność przemysłowo-logistyczna. Na pierwszym planie widoczne są statki przy nabrzeżach przeładunkowych, a w tle rozciąga się zróżnicowany krajobraz przemysłowy oraz obszary zieleni. Obraz podkreśla strategiczne znaczenie Portu Gdańsk jako węzła transportowego i handlowego.
Na wizualizacji pokazana jest nieruchomość, na którą władze gdańskiego portu ogłosiły przetarg
mat. Port Gdańsk
 
Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nieruchomość przeznaczona jest pod zabudowę produkcyjno-usługową.
 
Wystawiony do przetargu teren jest bardzo dobrze skomunikowany. W ostatnich latach wykonano tam szereg inwestycji, mających na celu doprowadzenie ruchu kolejowego oraz samochodowego do głębokowodnych terminali przeładunkowych.

Wykonawcy gazociągu wybrani. Jego fragment powstanie w jednej z gdańskich dzielnic

ZMPG zmodernizował układ drogowo-kolejowy w Porcie Północnym. Przebudowano i wybudowano 7,2 km dróg, 10 km torów, łącznie z torem dojazdowym do nieruchomości, objętej przetargiem.
 
Z kolei projekt poprawy kolejowego dostępu do portu zrealizowały PKP Polskie Linie Kolejowe. W ramach tego zadania przebudowano ponad 70 km torów oraz 13 przejazdów kolejowo-drogowych.
Na wizualizacji przedstawiono teren w Porcie Gdańsk z zaznaczeniem wymiarów wybranego obszaru. Czerwona linia obrysowuje konkretną działkę, której długość wynosi około 1100 metrów, a szerokość około 250 metrów. Na terenie widoczne są różne elementy infrastruktury portowej, takie jak place składowe, zbiorniki magazynowe, nabrzeża przeładunkowe oraz obiekty przemysłowe. W tle widoczny jest terminal kontenerowy z licznymi żurawiami oraz infrastrukturą do obsługi transportu morskiego. Całość jest zlokalizowana w pobliżu torów kolejowych i dróg dojazdowych, co sugeruje dobrze rozwiniętą logistykę. Zaznaczone wymiary terenu mogą wskazywać na plany jego wykorzystania pod rozbudowę lub konkretne inwestycje.
Wizualizacja przedstawiająca wymiary Deepwater
mat. Port Gdańsk
 
Z kolei o poprawę dostępu do tej części portu, ale od strony morza, zadbał Urząd Morski w Gdyni. Zmodernizował tor podejściowy, dzięki czemu jest on teraz szerszy i głębszy - 18 metrów. Bezpieczne wprowadzanie statków do portu zapewnia też nowa obrotnica. Umożliwia dwukierunkową żeglugę jednostek, również tych o większych parametrach, które wcześniej nie mogły jednocześnie wpływać i wypływać z tej części portu. Kluczowe było też zakończenie budowy falochronów zewnętrznych, bez których funkcjonowanie terminali wysuniętych w morze stałoby pod znakiem zapytania.

To drugi przetarg na Deepwater

Przypomnijmy, że w maju 2024 r. ZMPG odwołał bez podania przyczyn przetarg na Deepwater. Wówczas postępowanie dotyczyło oddania w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni nieco mniejszej – ok. 24 ha. Przetarg był przedmiotem zainteresowania kilku podmiotów, które skierowały do ZMPG prawie 300 pytań.

Suwnice - kolosy są już w Gdańsku. Płynęły z Chin do Baltic Hub przez 63 dni

Firmy te zgłaszały postulaty wskazujące na istotną potrzebę zmiany warunków przetargu. Władze gdańskiego portu przystały na te sugestie. Odwołały przetarg przed terminem składania ofert, a następnie po wprowadzeniu zmian, ponownie ogłosił, ale już w oparciu o nowe warunki.
 

TV

Wrzeszcz Górny gotowy na święta