Jakie są warunki przetargu?
W ofercie potencjalni inwestorzy muszą wskazać wartość nakładów trwale związanych z nieruchomością, które nie mogą być mniejsze niż 250 mln zł. Ponadto, zgodnie ze specyfikacją przetargową, minimalna ilość przeładowywanych tam towarów nie może być niższa niż 2 mln ton rocznie. O tym, jakie będą to grupy ładunkowe, zdecyduje już rynek.
Nieruchomość o powierzchni ok. 26,7 ha, zlokalizowana jest w głębokowodnej części Portu Gdańsk, w tzw. Porcie Północnym.
- W przypadku Deepwater jesteśmy otwarci na różne propozycje ze strony biznesu. Spodziewamy się poważnych ofert w różnych konfiguracjach, uwzględniających trendy obrotu portowo-morskiego i gospodarczego naszego regionu i Europy. Przy tak dużej powierzchni terenu, unikalnie położonego, musimy zadbać o jego jak najlepsze wykorzystanie – mówi Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskie Portu Gdańsk (ZMPG).
Nowy terminal w Baltic Hub już z kamieniem węgielnym. Zacznie pracę w 2025. FOTO i WIDEO
Teren doskonale skomunikowany
Co istotne, objęta jest aktualnym pozwoleniem na budowę pod nazwą „Budowa Terminalu Przeładunkowo-Składowego w Porcie Północnym w Gdańsku wraz z infrastrukturą techniczną i rozbiórką obiektów budowlanych”. Obejmuje ono tory kolejowe, parking, drogi i infrastrukturę hydrotechniczną do cumowania statków oraz infrastrukturę niezbędną do składowania i przeładunku.
Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nieruchomość przeznaczona jest pod zabudowę produkcyjno-usługową.
Wystawiony do przetargu teren jest bardzo dobrze skomunikowany. W ostatnich latach wykonano tam szereg inwestycji, mających na celu doprowadzenie ruchu kolejowego oraz samochodowego do głębokowodnych terminali przeładunkowych.
Wykonawcy gazociągu wybrani. Jego fragment powstanie w jednej z gdańskich dzielnic
ZMPG zmodernizował układ drogowo-kolejowy w Porcie Północnym. Przebudowano i wybudowano 7,2 km dróg, 10 km torów, łącznie z torem dojazdowym do nieruchomości, objętej przetargiem.
Z kolei projekt poprawy kolejowego dostępu do portu zrealizowały PKP Polskie Linie Kolejowe. W ramach tego zadania przebudowano ponad 70 km torów oraz 13 przejazdów kolejowo-drogowych.
Z kolei o poprawę dostępu do tej części portu, ale od strony morza, zadbał Urząd Morski w Gdyni. Zmodernizował tor podejściowy, dzięki czemu jest on teraz szerszy i głębszy - 18 metrów. Bezpieczne wprowadzanie statków do portu zapewnia też nowa obrotnica. Umożliwia dwukierunkową żeglugę jednostek, również tych o większych parametrach, które wcześniej nie mogły jednocześnie wpływać i wypływać z tej części portu. Kluczowe było też zakończenie budowy falochronów zewnętrznych, bez których funkcjonowanie terminali wysuniętych w morze stałoby pod znakiem zapytania.
To drugi przetarg na Deepwater
Przypomnijmy, że w maju 2024 r. ZMPG odwołał bez podania przyczyn przetarg na Deepwater. Wówczas postępowanie dotyczyło oddania w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni nieco mniejszej – ok. 24 ha. Przetarg był przedmiotem zainteresowania kilku podmiotów, które skierowały do ZMPG prawie 300 pytań.
Suwnice - kolosy są już w Gdańsku. Płynęły z Chin do Baltic Hub przez 63 dni
Firmy te zgłaszały postulaty wskazujące na istotną potrzebę zmiany warunków przetargu. Władze gdańskiego portu przystały na te sugestie. Odwołały przetarg przed terminem składania ofert, a następnie po wprowadzeniu zmian, ponownie ogłosił, ale już w oparciu o nowe warunki.