Dokument został podpisany 24 czerwca 2016 r. w siedzibie AmberExpo w Gdańsku. Sygnatariusze zadeklarowali w memorandum, że będą kontynuować i zacieśniać współpracę, by doprowadzić do intensyfikacji wymiany handlowej drogą morską.
Chiny to obecnie największy na świecie odbiorca i dostawca ładunków dla transportu morskiego. Gdański port ma dużą szansę na zwiększenie współpracy z portami takimi jaki Qingdao, ponieważ ma bezpośrednie połączenie z Chinami, a także możliwości obsługi kontenerowych połączeń oceanicznych.
Port Qingdao to obecnie czwarty w Chinach i siódmy na świecie port pod względem wolumenu przeładunków w ciągu roku. Obsługuje 600 połączeń, głównie w Chinach, innych krajach Azji, a także w Europie (m.in. Antwerpia i Rotterdam).
- Spotykamy się w dniu dużych zmian nie tylko dla Unii Europejskiej, ale także i dla całego świata. Trudno powiedzieć, jak będą wyglądały relacje biznesowe po tym, co dziś wydarzyło się w Wielkiej Brytanii (chodzi oczywiście o Brexit - red.). Jedno jest pewne: rozmawiając z parterami chińskimi przyjmujemy globalną perspektywę - powiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej. - Dziesięć lat temu podpisywaliśmy podobny dokument z przedstawicielami Portu Ningbo. Relacje polsko-chińskie w gospodarce morskiej nie były specjalnie rozwinięte, a Port Gdańsk rozpoczynał wówczas swoją “przygodę z kontenerami” na skalę światową - wspominał prezydent. - Dziś wiemy, że serwis kontenerowy łączący dwa porty jest jednym z najlepiej rozwijających się w tej części Europy. Życzę państwu, panie burmistrzu i prezesom obu naszych portów, by rozpoczęte dziś relacje zakończyły się sukcesem dla obu przedsiębiorstw i dla społeczności naszych miast.
Niu Junxian, wiceburmistrz Qingdao dodał: - Jestem przekonany, że relacje nawiązane między naszymi miastami i portami będą się rozwijały, że tego rodzaju wydarzeń, jak dzisiejsze czeka nas w przyszłości więcej.
- Chcemy rozwijać się globalnie, a Port Gdańsk to dla nas strategiczne miejsce w tej części Europy, naturalny cel na naszej mapie rozwoju - zadeklarował Zheng Minghui, przewodniczący Grupy Port Qingdao. - Daje nam dodatkowo możliwość połączenia z krajami w głębi kontynentu. Jak mówi przysłowie “Zobaczyć znaczy uwierzyć”, a to co zobaczyłem podczas wizyty w waszym porcie i innych przedsiębiorstwach, np. w rafinerii Grupy Lotos, utwierdza w przekonaniu, że warto rozwijać naszą współpracę.
W uroczystości wzięli udział nie tylko sygnatariusze memorandum i przedstawiciele miast Qingdao i Gdańska. Stronę chińską reprezentowali także m.in. Zhao Shinyu - dyrektor Międzynarodowej Strefy Współpracy Gospodarczej Qingdao, Xiong Jianbo - dyrektor Grupy “Qingdao International Airport” i Wang Zenglian - wicedyrektorka tamtejszej Międzynarodowej Strefy Ekonomicznej.
Goście obejrzeli kilka prezentacji dotyczących kluczowych dla Gdańska inwestycji w perspektywie najbliższych lat. Alan Aleksandrowicz, prezes Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego InvestGDA położył nacisk na plany rozwoju terenów wokół portu. Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk przybliżył gościom projekt Airport City (budowy “biurowej dzielnicy” w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska). Przedstawiciel Zarządu Portu Morskiego Gdańsk mówił o planach budowy głębokowodnego Portu Zewnętrznego (obecnie na etapie koncepcji). Zarząd poszukuje obecnie partnerów inwestycyjnych do tego przedsięwzięcia.
Goście również przedstawili dwie imponujące prezentacje dotyczące miasta i portu. W Qingdao szczyci się m.in. tzw. “Blue Silicon Valley” czyli parkiem naukowo-badawczym. W budynkach usytuowanych na powierzchni 14 km kw. działają centra badawcze skupione wokół zagadnień przemysłu stoczniowego, alternatywnych źródeł energii, nowych materiałów, IT.
Qingdao to miasto we wschodnich Chinach, położone nad Morzem Żółtym. Jego nazwa znaczy “Zielona Wyspa”. Ma 3,5 mln mieszkańców i uważane jest za jedno z najczystszych i najbardziej przyjaznych do życia miast w kraju. Od 1903 r. działa w mieście browar Tsingtao Brewery, producent najbardziej chyba znanej w Polsce marki chińskiego piwa.