- To już nasza tradycja - mówi o akcji Małgorzata Perzyna, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 58 im. Kazimierza Sołtysika w Gdańsku. - W ramach Gdańskiego Tygodnia Demokracji już po raz czwarty organizujemy “żywą flagę”. Celem przedsięwzięcia jest uświadomienie młodzieży, że flaga to symbol przynależności narodowej, jednoczący wszystkich Polaków, w tym przypadku naszych uczniów.
Jak mówi dyrektor Perzyna uczniowie wcześniej są przygotowywani do akcji, na lekcjach historii, polskiego, godzinach wychowawczych rozmawiają o tym symbolu polskiej tożsamości, próbują odpowiedzieć na pytanie, czym dla nich jest flaga.
- Tożsamość przez szacunek do symboli buduje postawę odpowiedzialnego człowieka - dodaje Małgorzata Perzyna. - Ale to też okazja do integrowania się w zespole, do budowania tożsamości szkolnej, budowania wspólnoty, poczucia że jesteśmy ważni dla siebie.
Jak mówi Milena Misztal, nauczycielka polskiego z SP nr 58 w Gdańsku, współorganizatorka akcji wraz z dyrektorką szkoły i Tomaszem Grocha z Samorządu Uczniowskiego pomysł żywej flagi podoba się większości uczniów.
- Przez kilka lat mieszkałam w Stanach Zjednoczonych - mówi Milena Misztal. - Amerykanie są ze swojej flagi bardzo dumni, widać ją w każdym sklepie, stacji benzynowej, przed domami. I to jest taka radosna duma. Pomyślałam, że możemy brać z nich przykład, bo u nas flagi nie widać, a to przecież nasze dziedzictwo kulturowe. Przez takie akcje chcemy zaszczepić uczniom dumę z flagi. I to się już dzieje, bo młodzież nie wstydzi się flagi, widać ją na portach społecznościowych, narysowaną na zeszytach, broszkach, znaczkach.
W przedsięwzięciu wzięło udział 351 uczniów wszystkich klas gdańskiej szkoły. Każdy z uczniów trzymał białą lub czerwoną kartkę.
- To nasza szkolna tradycja od kilku lat - mówi jedna z uczennic VII a - Fajny pomysł, trochę się zawsze integrujemy podczas “żywej flagi”, fajnie to się potem ogląda na zdjęciach na stronie szkoły. O fladze mówimy też na historii, na polskim, robimy kotyliony.
- Biel to spokój i czystość - mówi Adaś z Ib, który trzymał białą kartkę w pierwszym rzędzie "żywej flagi". - A czerwień to krew.
- A ja wieszam flagę na balkonie na święta - dodaje jego kolega z I b. - Jakie? Wielkanocne!
Czytaj też: Demokracja też dla uczniów