Główne Miasto to obecnie reprezentacyjna część dzielnicy Śródmieście. Zajmowało obszar między Podwalem Staromiejskim i Targiem Drzewnym na północy a Starym Przedmieściem (do Podwala Przedmiejskiego) na południu, na wschodzie dochodząc do Motławy, na zachodzie obejmując odcinki obecnej Wałów Jagiellońskich i ul. Okopowej.
W 1945 uległo zniszczeniu w 95 procentach. Rozpoczęta w roku 1948 odbudowa zespołu urbanistycznego nie została jeszcze dokończona. Najważniejsze budowle-zabytki: Ratusz Głównego Miasta, Wielka Zbrojownia, Dwór Artusa z fontanną Neptuna, Dom Uphagena; kościoły: św. Mikołaja, Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (Bazylika Mariacka), św. Jana, Kaplica Królewska; bramy: Wyżynna, Złota (Długouliczna) z przedbramiem ul. Długiej oraz zespół bram wodnych Długiego Pobrzeża z Żurawiem i Bramą Zieloną.
Ciąg ul. Długiej i Długiego Targu z przedłużeniem na Długie Ogrody (tzw. Droga Królewska) uznano za najbardziej monumentalną oś urbanistyczną europejskiego średniowiecza.
Długie Pobrzeże - dawniej miejsce rozładunku i załadunku statków, od lat 40. XIX wieku w przyziemiu kamienic pojawiły się sklepy otwarte na Motławę. W 1945 roku zabudowa praktycznie całkowicie zniszczona, od 1958 odbudowywana. Obecnie deptak (około 500 m) ze sklepami i restauracjami przy którym cumują statki pasażerskie Żeglugi Gdańskiej.
W centralnym miejscu Długiego Pobrzeża stoi Żuraw - jedna z najstarszych bram wodnych, zamykająca od strony Motławy ul. Szeroką, w dawnych czasach pełniąca funkcje bramy miejskiej i dźwigu portowego. W 1945 roku całkowicie spłonęła środkowa, drewniana część Żurawia, mury zostały zniszczone w około 60 procentach. Budynek został odbudowany według projektu Stanisława Bobińskiego w latach 1956–1959 w formie znanej z widoku Möllera z około 1601 roku. Obecnie mieści się tu oddział Narodowego Muzeum Morskiego.
Wyspa Spichrzów położona jest na rzece Motławie. Od XIV wieku funkcjonowały tutaj spichlerze a samo miejsce wyspą stało się dopiero w 1576 roku po przekopaniu Nowej Motławy. Obecna zabudowa powstała w ostatnich kilkunastu latach. Na przeciw jednego z brzegów wyspy powstała też Marina Szafarnia.
Kanał Raduni sztucznie przekopany obiekt hydrotechniczny, zbudowany w celu zaopatrzenia aglomeracji gdańskiej w wodę pitną, źródło energii dla maszyn, głównie kół młyńskich, nawodnienia fos i odprowadzania ścieków. Do lat 40. XVII wieku uchodził do Wisły na przedłużeniu obecnej ul. Rybaki Górne, następnie wody skierowano u zbiegu obecnej ul. Rybaki Dolne i Krosna do fosy Starego Miasta i przy obecnej ul. Karpia–Wapiennicza skierowano do Motławy.
Opisy za gedanopedia.pl
ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ Z DRONA