Gdańsk testuje nowy autobus elektryczny. W ciągu dwóch tygodni spotkasz go na różnych gdańskich liniach

Przez blisko dwa tygodnie Gdańsk będzie testował autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric. Pierwszego dnia - w czwartek, 28 grudnia - autobus kursował na linii 123. W kolejnych dniach pojawi się na innych gdańskich trasach. W piątek była to linia 289, Wały Piastowskie - Maćkowy - Wały Piastowskie.
28.12.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie autobusu, który widzimy od przodu
Autobusy Solaris Urbino 12 electric prezentują się dobrze i dają poczucie komfortowej jazdy - podobnie jak użytkowane już w Gdańsku MAN-y. Warto wsiąść do Solarisa, żeby sprawdzić, jak się nim jeździ. Z punktu widzenia gminy Gdańsk kluczowe są kwestie eksploatacyjne i na nich skupiają się obecnie specjaliści GAiT
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

W piątek: Wały Piastowskie - Maćkowy

Testy potrwają do 9 stycznia. W czwartek, 28 grudnia, autobus kursował na linii 123. W piątek, 29 grudnia, spotkamy go na linii 289, która obsługuje trasę Wały Piastowskie - Maćkowy, przez Orunię. W kolejnych dniach pojawi się na innych gdańskich trasach.

Autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric jest sprawdzany pod kątem możliwości i operacyjności w regularnym ruchu miejskim

Oto przyszłość transportu dla metropolii. Plan Zrównoważonej Mobilności dla OM GGS

Cały dzień na jednym ładowaniu

Autobus Urbino 12 electric wyposażony jest w baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 500 kWh. Jak zapewnia producent, takie parametry baterii zapewniają swobodną operacyjność w miejskich warunkach i całodzienny zasięg. Autobus posiada wydajny silnik elektryczny o mocy 240 kW, a napęd pojazdu wykonano w technologii energooszczędnej SiC.

Gdańsk beneficjentem Centrum Unijnych Projektów Transportowych

Krok w przyszłość i zaangażowanie

- Wprowadzenie nowych autobusów do naszej floty komunikacyjnej jest krokiem w stronę zrównoważonego transportu i dbałości o środowisko. Dlatego testujemy kolejne pojazdy, to krok w przyszłość, ale także dowód naszego zaangażowania w rozwój ekologicznych rozwiązań transportowych - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Chcemy, aby mieszkańcy Gdańska mieli dostęp do nowoczesnych, ekologicznych środków transportu, co przyczynia się do poprawy jakości życia w naszym pięknym mieście.

Widok autobusu miejskiego od tyłu
Tablice rejestracyjne Solarisa są zielone - takie otrzymują tylko i wyłącznie pojazdy o napędzie elektrycznym
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Autobus z systemami bezpieczeństwa

Autobus jest klimatyzowany poprzez pompę ciepła CO2, na pokładzie dostępny jest monitoring, autorski system informacji pasażerskiej producenta OneLine oraz praktyczne ładowarki USB dla pasażerów. Bezpieczeństwo zapewni asystencki system wsparcia kierowcy MobileyeShield+, który poprzez system kamer i czujników monitoruje martwe pola i otoczenie wokół autobusu, informując kierowcę o obiektach znajdujących się blisko pojazdu. 

Autobusy elektryczne - jak sobie radzą w trudnych warunkach?

W zgodzie ze światowym trendem

- Testowany autobus Solaris Urbino 12 electric, podobnie jak posiadane przez nas autobusy MAN Lion’s City E, przeznaczony jest do obsługi całodziennych linii przy ładowaniu nocnym na terenie zajezdni. To rozwiązanie zgodne ze światowym trendem, które dobrze sprawdza się w Gdańsku - mówi Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Autobus Solaris Urbino 12 electric przekazany został do testów przez firmę Solaris Bus & Coach.

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok