• Start
  • Wiadomości
  • Gdańsk stolicą organową. Powraca Festiwal ORGANy PLUS+®, są jeszcze bilety

Gdańsk stolicą organową. Powraca Festiwal ORGANy PLUS+®, są jeszcze bilety

Od niedzieli, 29 września, do niedzieli, 6 października, w Kościele św. Trójcy, Centrum św. Jana oraz Kościele św. Jana Bosko wystąpią najznakomitsi artyści organowi z Polski, Niemiec, Słowenii, Czech i Hiszpanii – w ramach jesiennej odsłony Festiwalu ORGANy PLUS+®. Bilety – od 25 zł – oraz karnety, są jeszcze dostępne. Warto się pospieszyć, bo liczba miejsc w zabytkowych przestrzeniach jest ograniczona.
24.09.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
brunetka koło 30-tki pozuje z ręką na kolanie
Hiszpańska sopranistka Alicia Amo jest założycielką Musica Boscareccia i nauczycielką śpiewu historycznego w Academia Internacional de Canto Histórico i Baroque Opera Studio
mat. organizatora

Rod Stewart wraca do Gdańska. Koncert 6 maja 2025, sprzedaż biletów od 24 września

Po wiosennej edycji Festiwal ORGANy PLUS+®, który w tym roku obchodzi jubileuszową, 10. edycję, z końcem września powraca z jesienną odsłoną. Od niedzieli do niedzieli: 29 września - 6 października Gdańsk ponownie stanie się miejscem celebracji muzyki dawnej na najwyższym poziomie, za sprawą organizującego wydarzenia Stowarzyszenia Przyjaciół Kościoła Św. Trójcy „Dziedziniec” w Gdańsku, dyrektora naczelnego festiwalu prof. dr hab. Andrzeja Szadejki, i niemal stu (!) artystów z Polski, Niemiec, Słowenii, Czech i Hiszpanii. Koncerty odbywać się będą w Kościele św. Trójcy (ul. Świętej Trójcy 4), Centrum św. Jana (ul. Świętojańska 50) oraz Kościele św. Jana Bosko (ul. Gościnna 15).

Gdańsk czaruje muzyką organową. Rozmowa z Andrzejem Szadejko, dyrektorem ORGANy PLUS+® 

Wielka inauguracja! Po raz pierwszy w Gdańsku...

Tematem głównym jesiennej odsłony jubileuszowej edycji Festiwalu ORGANy PLUS+® będą premiery – tych będzie sporo, zarówno gdańskich, polskich, jak i światowych. Powiew świeżości przyniesie już pierwszy dzień – festiwal, w niedzielę, 29 września, o godzinie 16:00, zainauguruje występ we franciszkańskim kościele św. Trójcy, nagradzanego zespołu wokalno-instrumentalnego Wrocław Baroque Ensemble w międzynarodowym składzie, pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Będzie to pierwsza okazja, by zobaczyć tego znakomitego dyrygenta w Gdańsku.

kilkunastoosobowa orkiestra barokowa pozuje do zdjęcia
Wrocław Baroque Ensemble specjalizuje się w wykonawstwie historycznym, koncentrując się na odkrywaniu mało znanego repertuaru z Europy Środkowej. Wykonuje przede wszystkim muzykę polskiego renesansu i baroku
mat. organizatora

Razem z muzykami z Wrocławia do naszego miasta przyjedzie jedna z najpiękniej rozwijających się wschodzących gwiazd muzyki dawnej – hiszpańska sopranistka Alicia Amo, która ma w swoim dorobku występy na najważniejszych scenach operowych w Europie. W wykonaniu jej oraz  Wrocław Baroque Ensemble zabrzmi muzyka gdańska.

- W trakcie koncertu pod nazwą +FÖRSTER usłyszymy niezwykle kunsztowne kompozycje jednego z najwybitniejszych siedemnastowiecznych kompozytorów europejskich, a jednocześnie kapelmistrza kościoła Mariackiego – gdańszczanina Kaspara Förstera młodszego. Jego Cantiones Sacrae uzupełnią dwa dzieła – kameralny koncert duchowy Jephte Giacomo Carissimiego, oraz przygotowana specjalnie na gdański festiwal ORGANy PLUS+® 2024 światowa prapremiera kompozycji „Pax Aeterna” innego gdańskiego kompozytora i organisty z początku siedemnastego wieku – Daniela Jacobiego – zachęca dyrektor naczelny festiwalu prof. dr hab. Andrzej Szadejko.

Pięć dni koncertów w październiku – jeden bezpłatny

 

Na kolejny koncert w ramach festiwalu trzeba będzie poczekać do środy, 2 października – ale warto. O godzinie 19:00, w prezbiterium franciszkańskiego kościoła św. Trójcy będzie okazja, by po raz pierwszy w Polsce usłyszeć kompozycję Johanna Gottloba Harrera, następcy Jana Sebastiana Bacha na stanowisku kapelmistrza w lipskim kościele św. Tomasza.

Jego „Passio Christi” ze zbiorów muzycznych PAN Biblioteki Gdańskiej wykonają: Anna Kellnhofer (sopran), Inga Jăger (alt), Tobias Hunger (tenor), Diogo Mendes (bas), Andreas Mitschke (dyrygent) oraz Gellert Ensemble - grupa niezależnych muzyków, specjalizujących się w wykonywaniu dzieł na chór i orkiestrę z repertuaru kompozytorów niemieckich drugiej połowy XVIII wieku.

Dzień później, w czwartek, 3 października, o godzinie 20:00 w kaplicy św. Anny przy kościele św. Trójcy rozpocznie się koncert pod tytułem „+Pantaleon”, poświęcony barokowym cymbałom chromatycznym, popularnym w XVIII wieku. Jego współorganizatorem jest Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej. 

- Wykonywano na nich nie tylko muzykę taneczną i ludową, ale również kompozycje poważne, oryginalnie pisane na ten instrument, ale przede wszystkim aranżowane z muzyki na instrumenty klawiszowe i szarpane – tłumaczy prof. dr hab. Andrzej Szadejko, i zaprasza do wysłuchania programu, złożonego z dzieł Bacha zaaranżowanych tak, jak mogło to mieć miejsce przed wiekami, w wykonaniu niezwykłych artystów. - Niemiecki Duet La Gioia Armonica, w skład którego wchodzą Jürgen Banholzer na organach i Margit Übellacker na pantaleonie, to jedyni obecnie w Europie artyści, którzy prezentują profesjonalną muzykę na cymbały. 

W piątek, 3 października, festiwal przeniesie się do kościoła św. Jana Bosko na gdańskiej Oruni, gdzie znajdują się zrekonstruowane neoromantyczne organy Eduarda Witteka. O godzinie 19:30 rozpocznie się tu bezpłatny koncert, zatytułowany „+ Pieśni Biblijne”, podczas którego usłyszymy dwoje wybitnych artystów z Belgii: organistę Petera Van de Velde oraz mezzosopranistkę o ukraińskich korzeniach - Anastasiię Staroselską

W ich wykonaniu zabrzmi specjalnie przygotowany na Festiwal ORGANy PLUS+® program poświęcony Psalmom Dawida. Usłyszymy pieśni angielskie, polskie i ukraińskie, takich kompozytorów, jak: Mieczysław Surzyński (1866–1924), Aleksander Zarzycki (1834–1895), Sir Charles Villiers Stanford (1852–1924) i Vasyl Barvinsky (1888–1963). Niektóre z nich zostaną wykonane na scenie po raz pierwszy.

długowłosa brunetka patrzy w bok, pozuje przy drzewie, ma odsłonięte ramiona i dekolt
Sidonie Gudrun Otto występowała m.in. w Operze Państwowej w Hanowerze, Teatrze Würzburg, Halle Opera House i Operze Norymberskiej
mat. organizatora

Przedostatni koncert jesiennej odsłony festiwalu ORGANy PLUS+® 2024 odbędzie się w sobotę, 5 października, o godzinie 19:00, w Centrum św. Jana. Będzie poświęcony muzyce gdańskiej - kompozycjom Johanna Daniela Pucklitza, który był wybitną postacią muzycznej kultury dawnego Gdańska. Wykonają je, uznani przez krytyków: Sidonie Gudrun Otto (Niemcy) – sopran, Elvira Bill (Niemcy) – alt, Georg Poplutz (Niemcy) – tenor, Thilo Dahlmann (Niemcy) – bas, Andrzej Szadejko – dyrygent, kierownik artystyczny, oraz gdańskie zespoły Goldberg Baroque Ensemble i Goldberg Vocal Ensemble

- W programie koncertu „+Pucklitz” prapremiery dwóch mszy oraz czterech kantat gdańskiego twórcy. Wszystko to tym razem w przestrzeni, gdzie muzyka ta zabrzmiał po raz pierwszy trzysta lat temu, czyli w obecnym Centrum św. Jana. To będzie zupełnie wyjątkowe doświadczenie nie tylko dla odbiorców, ale również dla muzyków. Festiwalowa kapsuła czasu przeniesie nas do lat pięćdziesiątych osiemnastego wieku, czasu w którym Gdańsk jeszcze cieszył się sławą największego i najbardziej różnorodnego nad Bałtykiem centrum kulturalnego – zaprasza prof. Andrzej Szadejko.

Ostatni, niedzielny koncert, pozwoli podsumować i raz jeszcze przeżyć wrażenia poprzednich koncertów festiwalowych. 6 października, o godzinie 15:30, we franciszkańskim kościele św. Trójcy, wystąpi jeden z najciekawszych muzyków-badaczy dawnej kultury muzycznej południowej Europy średniego pokolenia – Dalibor Miklavčič ze Słowenii. Podczas finałowego koncertu, zatytułowanego „+Dolar vs Weckmann”, zaprezentuje odkrywaną przez siebie renesansową i wczesnobarokową muzykę znad Adriatyku. Wybitnemu organiście towarzyszyć będą znani i lubiani członkowie gdańskiego zespołu Tubicinatores Gedanenses – Paweł Hulisz i Filip Pysz na trąbkach barokowych, oraz na kotłach – Paweł Szewczyk

- Kontrapunktem dla nowo odkrytej i nieznanej, lecz bardzo uroczystej muzyki Johannesa Batisty Dolara, czy Jacobusa Gallusa Carniolusa będą organowe utwory Matthiasa Weckmanna, jednego z najważniejszych siedemnastowiecznych kompozytorów muzyki organowej w Europie. W ten sposób w 350. rocznicę śmierci chcemy przypomnieć postać wybitnego artysty, który wraz z Johannem Frobergerem wywarł ogromny wpływ na rozwój muzyki na instrumenty klawiszowe opisuje dyrektor naczelny Festiwalu ORGANy PLUS+®.

Szczegóły dotyczące programu, wykonawców oraz instrumentów na stronie www.organyplus.com.

Bilety jeszcze są. Jak je kupić?

Tradycyjnie organizatorzy przygotowali pulę biletów jednodniowych oraz karnetów obejmujących wszystkie wydarzenia tegorocznej edycji. 

Ceny biletów na poszczególne koncerty:

  • 29 września: 50-70 zł
  • 2 października: 40-60 zł
  • 3 października: 30-45 zł
  • 4 października: wstęp wolny
  • 5 października: 50-70 zł
  • 6 października: 25-35 zł.

Ceny karnetów: 150 zł ulgowy, 200 zł normalny. 

Bilety oraz karnety ulgowe przysługują studentom (z ważną legitymacją), posiadaczom Karty do Kultury, posiadaczom Karty Dużej Rodziny, oraz Patronom Piszczałek. Wejście bezpłatne na podstawie wejściówki wydawanej na miejscu koncertu przysługuje uczniom i studentom szkół i uczelni artystycznych (z ważną legitymacją) oraz rencistom i emerytom (z ważną legitymacją).

Bilety i karnety dostępne są na organyplus.interticket.pl, oraz na miejscu na godzinę przed koncertem (w miarę dostępności miejsc, płatność gotówką). 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków Miasta Gdańska i Samorządu Województwa Pomorskiego. 

Gdańska muzyka klasyczna górą! Ta płyta święci triumfy za granicą

TV

Wizyta szkoleniowa ukraińskich samorządowców w Gdańsku i Sopocie