- Chcemy zdać raport z tego, jak jesteśmy przygotowani do zimy. Nie rozpoczęła się jeszcze kalendarzowa, ani astronomiczna zima, ale koniec listopada to już czas gotowości do tego, żeby miasto było przejezdne. Dziś opowiemy ile sprzętu czeka, jakie są zasady. W tym roku wydaliśmy już ponad 21 mln na odśnieżanie, bo styczeń i luty były wyjątkowo śnieżne i mroźne, a jeszcze przed nami grudzień. Dla porównania: w 2020 r. wydaliśmy 11 mln - mówiła podczas piątkowego briefingu prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
Tematem spotkania z dziennikarzami, które odbyło się w piątek, 26 listopada, było przygotowanie zimowe w Gdańsku. Wzięli w nim udział: Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju, Magdalena Adamkiewicz, wiceprezes półki PreZero, Jarosław Romanowski właściciel firmy Clean Bud - wykonawca odpowiadający za odśnieżanie ścieżek rowerowych oraz Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Osłony przeciwsolne
- W kontekście zmian klimatu ubiegła zima była ewenementem. Jednak w warunkach atmosferycznych, jakie mamy w Gdańsku temperatury przeważnie oscylują w okolicy 0 stopni. W takiej sytuacji musimy stosować sól jako najbardziej popularny środek do uszorstnienia dróg. Niestety, ma on znaczenie w kontekście środowiskowym, dlatego chcemy chronić roślinność i drzewa. Na blisko 30 drogach przygotowane będą osłony przeciwsolne, a szczególną troską otaczamy Wielką Aleję Lipową – zaznaczył Piotr Grzelak, zastępca prezydenta.
Osłony pojawią się do końca listopada w następujących lokalizacjach:
- Skrzyżowanie ul. Płażyńskiego z ul. Uczniowską
- Radarowa przy pomniku
- Słowackiego - 2 ronda
- Kartuska rondo
- ul. Nowe Ogrody
- ul. Łostowicka
- Rondo ul. Wilanowska - Nieborowska
- Rondo Odrzańska
- Rondo Cienista
- Rondo Kuronia
- Rondo Kartuska – Gronostajowa
- Złota Brama- Bogusławskiego
- Lektykarska
- Wapiennicza
- Targ Drzewny
- Wałowa
- Targ Rakowy/Wały Jagiellońskie
- Długie Ogrody
- Słodowników
- Grobla III
- Grunwaldzka
- Dmowskiego
- Żołnierzy Wykletych
- Rakoczego
- Partyzantów
- Wita Stwosza
Na początku grudnia pojawią się również w Wielkiej Alei Lipowej.
Koszt utrzymania zimowego
Za utrzymanie zimowe odpowiadają wyłonieni w postępowaniu przetargowym wykonawcy, w których gestii jest zapewnienie specjalistycznego sprzętu, środków i pracowników. Podobnie jak w poprzednich latach zawarta z wykonawcą umowa jest "umową rezultatu", w ramach której wykonawca otrzyma zapłatę za uzyskany efekt, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa i przejezdności dróg.
W 2021 roku działania łagodzenia skutków zimy prowadzone były w okresie od stycznia do marca. Wydano na nie 21 milionów zł. Do końca 2021 roku w budżecie pozostało jeszcze do wykorzystania niespełna 6 milionów zł. Na rok 2022, na działania zimowe, zabezpieczonych jest 24 610 000 zł.
- Usługi utrzymania zimowego świadczą dla nas wykonawcy, z którymi mamy podpisane stosowne umowy. Wyszczególnione są tam m.in. zakresy obszarowe i przedziały czasowe, w jakich wykonawcy są zobowiązani do przeprowadzania działań łagodzących negatywne skutki zimy. Są to umowy rezultatu. Dla nas najważniejszy jest efekt końcowy, czyli zapewnienie przejezdności na drogach, odśnieżenie i uszorstnienie nawierzchni w określonym czasie. Mniej istotne jest, jaki i ile sprzętu zostanie przy tym użyte. Dopiero po osiągnięciu zamierzonego efektu zapisanego w umowie, wykonawcy otrzymają wynagrodzenie - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ.Orunia.
Najważniejsze bezpieczeństwo ruchu
W działaniach mających na celu łagodzenie negatywnych skutków zimy miasto koncentruje się przede wszystkim na zapewnieniu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Jesteśmy od 15 października w pełnej gotowości do realizacji umowy na utrzymanie zimowe podstawowego układu drogowego Gdańska. Podstawowy układ to blisko 600 km, na które zimą wyjeżdża 40 pługoposypywarek, wspomaganych przez 16 pługów. Część z pługoposypywarek wyposażone jest w zbiorniki na solankę – opowiadała podczas konferencji prezes PreZero Magdalena Adamkiewicz. - Mamy 10 tys. ton soli i 500 ton piasku - w kilku magazynach, na kilku bazach. Tę umowę realizujemy z pięciu baz logistycznych. Pozwala nam to na jednoczesne reagowanie w różnych częściach miasta.
Do utrzymania zimowego dróg wykorzystywane są specjalistyczne pojazdy do usuwania śniegu i błota pośniegowego oraz likwidacji śliskości i oblodzeń. Prowadzący działania zimowe na zlecenie GZDiZ wykonawcy dysponują pługoposypywarkami, pługami wirnikowymi i klinowymi oraz ładowarkami hydraulicznymi i ciągnikami rolniczymi. Łącznie do dyspozycji są 104 pojazdy, które wyjeżdżać będą na ulice naszego miasta.
Do uszorstniania nawierzchni, w zależności od temperatury, używany będzie chlorek sodu, chlorek wapnia oraz kruszywa w postaci piasku.
Kiedy służby ruszają do akcji
W sezonie zimowym część pojazdów wraz z obsługą znajduje się w stałej gotowości do podejmowania działań. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych, bądź prognoz o ich wystąpieniu, wyjeżdżać one będą niezwłocznie na drogi Podstawowego Układu Komunikacyjnego. Należą do niego drogi o dużym natężeniu ruchu oraz te, na których odbywa się komunikacja autobusowa. Pozostałe załogi na drogi PUK dołączać będą w czasie do dwóch godzin.
Na drogach Układu Uzupełniającego, czyli drogach gminnych i wewnętrznych o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym, czas przystąpienia do akcji wyniesie 1-3 godzin.
Obszar objęty utrzymaniem zimowym
Utrzymaniem zimowym objęte są miejskie drogi o łącznej długości 949,7 km. 608 km tych dróg należy do Podstawowego Układu Komunikacyjnego, natomiast pozostałe 341,7 km to drogi Uzupełniającego Układu Komunikacyjnego.
Utrzymanie zimowe dróg rowerowych
- Nasza firma odpowiedzialna jest za utrzymanie zimowe dróg rowerowych. Wykorzystywać będziemy do tego lekki sprzęt - małe ciągniki wyposażone w pługi i szczotki. Dzięki nim będziemy mogli zapewnić bezpieczne warunki do jazdy rowerzystom w czasie zimy. Działać będziemy na wybranych głównych trasach, które umożliwiają przejazd rowerem praktycznie przez całe miasto. To przede wszystkim główny ciąg komunikacyjny od granicy z Sopotem aż po Orunię oraz bardziej uczęszczane drogi rowerowe w innych dzielnicach Gdańska - tłumaczył Jarosław Romanowski, właściciel firmy Clean-Bud.
Standard utrzymania zimowego dróg rowerowych w naszym mieście zakłada usuwanie śniegu i błota pośniegowego na całej szerokości drogi w przypadku, gdy pokrywa śniegu będzie grubsza niż 2 cm. Zostanie ona usunięta ze ścieżek rowerowych w ciągu 6 godzin od ustania opadów śniegu. Warto wspomnieć, że na drogach rowerowych, zgodnie z sugestiami samych rowerzystów, nie stosuje się soli drogowej. Łącznie działania obejmą 10 tras, umożliwiających komunikację rowerową praktycznie w każdym rejonie miasta. Ich łączna długość to 82 km.
Do utrzymania zimowego dróg rowerowych używany jest specjalny sprzęt. Będą to lekkie pojazdy wyposażone w pług, posypywarkę oraz szczotki obrotowe.
Utrzymanie zimowe to także obowiązek właścicieli i zarządców nieruchomości
W przypadku odśnieżania chodników czy ciągów pieszych, które przylegają do nieruchomości (zarówno prywatnych posesji, jak i obiektów użyteczności publicznej czy handlowych) ten obowiązek spoczywa na właścicielach bądź zarządcach. Wynika on z przepisów Ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Oznacza to, że za odśnieżenie chodnika przed blokiem mieszkalnym odpowiada np. wspólnota mieszkaniowa, przed szkołą – zarządca placówki, przed sklepem – jego właściciel lub najemca, itd.
W gestii Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni znajduje się natomiast uprzątnięcie śniegu i lodu z ciągów pieszych znajdujących się w utrzymaniu GZDiZ oraz obiektów infrastruktury drogowej i komunikacyjnej. Należą do nich m.in. tunele i kładki dla pieszych czy schody terenowe, przystanki tramwajowe i autobusowe oraz ogólnodostępne parkingi i płatne miejsca postojowe w SPP i ŚSPP.
Tu również do dyspozycji jest specjalny sprzęt, który jest przystosowany do poruszania się i manewrowania na małych powierzchniach. Używane będą samobieżne pługi czołowe oraz miniładowarki.
Bezpieczne zachowanie na drodze
Bezpieczne poruszanie się zimą to nie tylko kwestia odśnieżonej i uszorstnionej nawierzchni. Równie ważne jest nasze zachowanie na drodze - dostosowanie prędkości do panujących warunków. Szczególnie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z temperaturami „przechodzącymi przez 0” i jezdnia, która wydaje się być jedynie mokra jest w rzeczywistości pokryta cienką warstwą lodu. Nie bez znaczenia jest dobór właściwego ogumienia w pojeździe, a także stan jego hamulców.
Ekstremalne warunki zimowe
Miasto jest przygotowane również na ekstremalne warunki zimowe. W przypadku długotrwałych, intensywnych opadów śniegu połączonych z zamieciami, na części ulic wprowadzony będzie mógł zostać ruch jednokierunkowy. Na takie ewentualności opracowane zostały projekty organizacji ruchu.
W poprzednich latach
W styczniu i lutym 2021 r. zima pokazała swoje surowe oblicze, kiedy to utrzymywały się intensywne opady śniegu i kilkustopniowe mrozy.
Sroga zima to także srogi rachunek finansowy dla miasta:
- 2020 r. - 11,6 mln zł.
- 2021 r – 20,3 mln zł.
Współautorką informacji jest Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni
Oprac. KG