Po południowej stronie Mostu Stągiewnego nad Motławą powstanie nowa marina dla ok. 60 jachtów. Budowa przystani rozpocznie się po tegorocznym sezonie letnim. W pierwszej kolejności konieczna będzie rozbiórka istniejącego mostu, by jednostki pływające, których zadaniem będzie pogłębienie akwenu pod budowę mariny, mogły wpłynąć na wodny plac budowy.
Obie inwestycje (marina i przywrócenie zwodzenia mostowi) to część programu działań rewitalizacyjnych prowadzonych od kilku lat na północnym cyplu Wyspy Spichrzów przez polsko-belgijskie konsorcjum Immobel & Multibud (liderem jest spółka Granaria Development Gdańsk) - a dokładnie mówiąc, dwa z wielu zadań publicznych realizowane przez konsorcjum w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z Miastem Gdańsk.
Przygotowania do modernizacji Mostu Stągiewnego trwają od stycznia br. Prace wiążące się z koniecznością przebudowy sieci i instalacji teletechnicznych towarzyszących przeprawie wkraczają właśnie w najbardziej spektakularną fazę. Pod przęsłem mostu rzekę przecina ciepłociąg, równolegle do niego przebiegają gazociąg, linia energetyczna średniego napięcia oraz instalacje teletechniczne.
- Aby Most Stągiewny mógł być obiektem zwodzonym, wszystkie sieci na tym odcinku muszą mieć wyznaczone nowe trasy. Rurociągi i linia energetyczna pójdą pod dnem rzeki, po północnej stronie obiektu - wyjaśnia nam Sławomir Kamiński, kierownik budowy reprezentujący wykonawcę: gdańską firmę BmB Santech.
Pieczę nad inwestycją sprawuje Korporacja Budowlana Doraco.
Mieszkańcy Gdańska przywykli już do widoku koparki linowej chwytakowej i szalandy zaangażowanych w prace czerpalne przy moście. Budowa wykopu w dnie rzeki zajęła wykonawcy kilka tygodni. W ostatnich dniach największe zainteresowanie obserwatorów wzbudzały rosnące na moście konstrukcje rurowe.
Operacja „wodowania” trzech kilkudziesięciometrowych odcinków ciepłociągu (zasilanie, powrót i rezerwa) w kształcie rozciągniętej litery U odbyła się 24 maja. Każdy z nich został zagłębiony na ok. 1,5 metra (licząc od górnej powierzchni ciepłociągu) poniżej dna rzeki. Na całej szerokości toru wodnego sieć pokryją betonowe płyty zabezpieczające przed ewentualnym uszkodzeniem przez jednostki pływające. Nowo układane odcinki rur preizolowanych zostały dodatkowo obciążone rurami osłonowymi z betonową wkładką. W kolejnych tygodniach na obu brzegach Motławy powstaną komory ciepłownicze umożliwiające w sytuacjach awaryjnych przełączenie przebudowywanego odcinka sieci na sekcję rezerwową. Operacja układania rur ciepłowniczych w podwodnym kanale trwała jeden dzień. W kolejnym (25 maja) rozpoczęto prace przy układaniu gazociągu, następnie pod wodę trafią także sieci energetyczne i teletechniczne.
na podst. KFP
UWAGA! ZMIANY W ORGANIZACJI RUCHU
W czwartek, 27 maja wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu w związku z przebudową Mostu Stągiewnego.
Dotyczyć będą zarówno samego mostu, jak i sąsiadującego z nim skrzyżowania ulic Długie Ogrody – Szopy – Szafarnia. Prace realizowane będą etapami.
- Od 27 maja w etapie I prac zamknięty dla ruchu zostanie odcinek ul. Szafarnia przylegający do Mostu Stągiewnego. Objazd poprowadzony zostanie ulicami Św. Barbary oraz Angielska Grobla. Ponadto jezdnia Mostu Stągiewnego zostanie zawężona, a ruch pieszych będzie odbywać się po jednej stronie mostu.
- W II etapie robót odcinek ul. Szafarnia przy Moście Stągiewnym zostanie otwarty dla ruchu, jednak jezdnia będzie w tym miejscu zawężona. Ciąg pieszy przeniesiony zostanie na drugą stronę mostu.
Planowane zakończenie obu etapów prac to 23 lipca.
W październiku realizowany będzie następny etap przebudowy Mostu Stągiewnego, polegający na demontażu istniejącego obiektu i wybudowaniu tymczasowej kładki dla pieszych.