- Nie przegap! Spotkania z artystami w ramach 24. Festiwalu Szekspirowskiego transmitowane na gdansk.pl
Takiej edycji Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku jeszcze nigdy nie było - najważniejsze teatralne wydarzenie poświęcone twórczości mistrza ze Stratfordu po raz pierwszy w historii odbywa się online. W tej nowej formule organizatorzy - Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense - przygotowali 17 produkcji: spektakli transmitowanych na żywo, nagrań i performansów teatralnych, a do tego rozmowy z twórcami i dyskusje po spektaklach.
W piątek, 20 listopada, była pierwsza okazja, by się przekonać, czy ta formuła się udała. Festiwalowy Nurt Główny zainaugurowała prezentacja realizacji wideo czytania na trzech aktorów „Henryk V”, w reżyserii Vity Marii Drygas. W główne role: króla Henryka V, chóru, i pozostałe postaci, wcielili się cenieni aktorzy: Piotr Fronczewski, Grzegorz Damięcki i Marcin Rogacewicz. Powstała ciekawa, bardzo ascetyczna czarno-biała produkcja opowiadająca o dorastaniu do władzy, związanej z tym samotności, odpowiedzialności, lojalności, politycznych intrygach i manipulacji.
Pomimo tego, że twórcy wzięli na warsztat dramat historyczny, będący jednym z mniej znanych tytułów Szekspira, i niezwykle rzadko wystawianym, tekst okazał się niezwykle aktualny. Duża w tym zasługa nowego przekładu Piotra Kamińskiego, który wyłuskał najważniejsze fragmenty, z których powstała skrótowa, ale pełna bardzo silnych emocji i wyrazistych postaci, opowieść o wojnie, gdzie z nadludzkim bohaterstwem sąsiadują podłość i rzeź, i gdzie jeden człowiek trzyma na smyczy „głód, miecz i ogień”.
Po mocnym, choć nietypowym otwarciu Nurtu Głównego, miłośnicy Szekspira mogli obcować z jego twórczością w zupełnie innej konwencji. Nurt SzekspirOFF zainaugurował performans dźwiękowy „stormy protest song” Monster Hurricane Wihajster. Autorzy koncepcji, Monika i Hubert Wińczyk, przygotowali koncert z elementami spektaklu, podczas którego wykorzystywali fragmenty „Burzy” Szekspira, covery znanych piosenek, takich jak „Stormy weather” czy „Somewhere over the rainbow”, i autorskie teksty. Sami bardzo umownie wcielili się w rolę Prospera i Sykoraks.
Powstał ciekawy remix, umiejętnie czerpiący z tradycji przefiltrowanej przez performerów, estetyką nawiązujący do lat 90. i alternatywnych imprez literacko-muzycznych, które odbywały się wtedy w całej Polsce. Ciekawe zwłaszcza pod kątem muzycznym - duet udowodnił, że potrafi pomysłowo łączyć różne dźwiękowe formy i nie boi się poszukiwać - do tworzenia tła dźwiękowego służyły nie tylko syntezatory, ale i rekwizyty, na przykład wypełnione wodą akwarium czy muszle przesuwane po brzęczącej metalowej powierzchni.
W kolejnych dniach 24. Festiwalu Szekspirowskiego zobaczyć będzie można między innymi najnowsze, premierowe inscenizacje dzieł szekspirowskich z Polski, takie jak „Wyspa” z Teatru Pantomimy we Wrocławiu, grany w języku jidysz spektakl Teatru Żydowskiego w Warszawie pod tytułem „Der Szturem. Cwiszyn/ Burza. Pomiędzy”, a także „Burza” z TR Warszawa, oraz „Król Lear” - koprodukcja Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy i Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu.
Wszystkie spektakle odbywają się w formie bezpłatnych pokazów na platformie VOD (wymagana jest wcześniejsza szybka rejestracja), a na www.gdansk.pl oraz na FB Festiwalu Szekspirowskiego organizowane są dyskusje z twórcami po spektaklach.
24. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku trwa do niedzieli, 29 listopada.
- Zobacz program na najbliższe dni: 24. Festiwal Szekspirowski od piątku w Gdańsku. Bezpłatne pokazy spektakli na VOD