“Fangor. Poza obraz” - niezwykłe obrazy w Pałacu Opatów. Wystawa czynna aż do 12 marca
Kim jest Sibylle Bergemann?
Sibylle Bergemann urodziła się w 1941 roku w Berlinie, mieszkała i tworzyła w jego wschodniej części, zmarła w Margaretenhof (Brandenburgia) w 2010 roku.
Praktykę fotograficzną rozpoczęła w 1966 roku u Arno Fischera, jednego z najbardziej cenionych nauczycieli fotografii w Niemczech Wschodnich.
W latach 1965–1967 pracowała w redakcji czasopisma „Das Magazin”. Samodzielnie jako fotografka mody zaczęła pracować w 1967 roku dla magazynu „Sibylle”. Bergemann miała zasadniczy wpływ na styl i estetykę fotografii modowej w tym czasopiśmie. Jej zdjęcia ukazywały się także w innych wschodnioniemieckich magazynach, między innymi w tygodniku „Der Sonntag” (od 1969) i „Das Magazin” (od 1973).
W 1990 roku współtworzyła agencję Ostkreuz zajmującą się fotografią dokumentalną (dziś jedną z najwybitniejszych w Niemczech).
W 1994 roku została członkinią Akademie der Künste (akademia sztuki) w Berlinie.
Prace Bergemann publikowano też w takich niemieckich i międzynarodowych gazetach oraz czasopismach, jak „Die Zeit”, „Der Spiegel”, „Stern”, „The New York Times” i „Geo”. Fotografie znajdują się w kolekcjach licznych muzeów, między innymi: Museum of Modern Art, Nowy Jork; Art Collection Deutsche Börse, Frankfurt nad Menem; Berlinische Galerie, Niemieckie Muzeum Historyczne, Niemiecki Bundestag, Berlin; Centre régional de la photographie Nord-pas-de-Calais, Douchy-les-Mines; Joshua P. Smith Collection, Waszyngton; Kolekcja F. C. Gundlacha, Hamburg.
Kościół św. Jana ma już 665 lat. Posłuchaj o historii i teraźniejszości wyjątkowego zabytku
O twórczości Sibylle Bergemann
W twórczości Bergemann przeważają czarno-białe fotografie ukazujące codzienne życie we wschodnich Niemczech, okres transformacji oraz późniejsze, przedstawiające w formie reportaży Nowy Jork, Tokio, Paryż i São Paulo. Po roku 1990, kiedy w ramach zleceń dla magazynu „Geo” artystka podróżowała przez Afrykę i Azję, dominująca stała się fotografia barwna.
- Bergemann wypowiadała się w wielu dziedzinach fotografii: modowej, portretowej, reportażowej, esejach fotograficznych oraz krajobrazach miejskich i wiejskich - mówią kuratorzy. - Jej różnorodne i ponadczasowe prace są świadectwem wyjątkowej wrażliwości obrazowej, zaangażowania i empatii. Ważną grupę stanowią prace związane z czasem transformacji Wschodnich Niemiec, poszukiwaniem śladów pozostawionych przez tętniące niegdyś życiem miejsca. Umiejętność dostrzegania różnorodności i specyfiki miast widoczna jest w scenach z życia miejskiego takich metropolii jak Nowy Jork, Paryż, Tokio czy Sao Paulo. Za to w Afryce i na Bliskim Wschodzie artystka fotografowała codzienne życie płynące między tradycyjną kulturą a początkiem globalizacji, bez uciekania się do stereotypów.
Wystawa w Zielonej Bramie
Na wystawie w Zielonej Bramie (Gdańsk, Długi Targ 24) zobaczymy 133 prac Sibylle Bergemann. Fotografie podzielono na grupy tematyczne: Fabryka Snów, Kobiety, Dziewczynki, Z dala od domu, Miejsca, Moda, Pomnik, Sala Balowa Clärchens, Przeobrażeni, Berlin, Afryka – Arabia, Polaroidy.
To pierwsza w Polsce tak obszerna i monograficzna wystawa tej interesującej i wszechstronnej artystki. Wystawę przygotowano we współpracy z ifa (Institut für Auslandsbeziehungen Abteilung Kunst) oraz Goethe-Institut.
Jej kuratorami są Małgorzata Ruszkowska z Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz Matthias Flügge z Institut für Auslandsbeziehungen Abteilung Kunst (ifa).
- Fotografie Sibylle Bergemann już wtedy odbieraliśmy jako ikony daremności; ujawniały symulację idealnego kontekstu i pokazywały odlewy z mitycznych, lecz całkowicie pustych, patetycznych form - mówi Matthias Flügge. - Jednocześnie jawią się jako preobrazy nadchodzącej przyszłości. Można odbierać je jako metaforyczne satyry albo jako prowokacyjne komentarze do tradycyjnie rozumianej sztuki tworzenia figuratywnej rzeźby pomnikowej – ale na tym nie wyczerpuje się ich przekaz. Motyw tworzenia dzieła sztuki jest pretekstem do pokazania przede wszystkim fragmentaryzacji i dekonstrukcji idei.
Kiedy oprowadzanie kuratorskie po wystawie Sibylle Bergemann?
Pierwsze oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Sibylle Bergemann. Fotografie” z kuratorami: Małgorzatą Ruszkowską i Matthiasem Flügge odbędą się już w sobotę , 4 lutego 2023 r., o godz. 13.
Zielona Brama Muzeum Narodowe w Gdańsku, Długi Targ 24
-
na oprowadzanie zapisy NIE obowiązują
-
oprowadzanie odbędzie się w języku polskim i niemieckim (z tłumaczem)
-
udział w wydarzeniu: w cenie biletu wstępu.
-
wystawa potrwa do 3 maja 2023 r.