![rząd nowych autobusów stojących w rzędzie](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202310217930.jpg)
Autobus elektryczny - klucz przekazany
W czwartek, 5 października na terenie zajezdni autobusowej Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Aleksandra Dulkiewicz prezydent Gdańska uroczyście odebrała symboliczny klucz do nowych pojazdów. W wydarzeniu udział wzięli Piotr Borawski, zastępca prezydenta Miasta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, gdańscy radni – Kamila Błaszyczyk (KO), Katarzyna Czerniewska (WdG) i Wojciech Błaszkowski (WdG) oraz Claus Wallenstein, prezes Zarządu MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. i Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
W sobotę przyjdź na rodzinny piknik i prezentację nowych autobusów elektrycznych
Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to ważny element wysokiej jakości życia w mieście. Dlatego Gdańsk buduje flotę autobusów przyjaznych środowisku i mieszkańcom.
- Kilkanaście miesięcy temu obiecaliśmy gdańszczankom, gdańszczanom i sobie samym, że wszystkie nowe zakupy taboru, nowe autobusy, które będą się pojawiały w naszej flocie, będą albo pojazdami niskoemisyjnymi, albo zeroemisyjnymi i krok po kroku realizujemy to zobowiązanie - powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Dzisiaj to zobowiązanie się materializuje. Prezentujemy osiemnaście elektrycznych autobusów, co ważne wyprodukowanych w Polsce. Zatem dotrzymujemy słowa i cieszę się bardzo, że jakość podróży w naszym mieście, w komunikacji publicznej nieustannie się poprawia.
Zobacz relację wideo:
Eko-flota dla gdańskiej komunikacji
Nowe autobusy dzięki wykorzystaniu energii elektrycznej, zamiast tradycyjnego paliwa, przyczynią się do redukcji zanieczyszczenia powietrza i hałasu w naszym mieście, tworząc bardziej komfortowe środowisko dla mieszkańców. Od 2022 do 2024 roku gdański tabor pojazdów powiększy się łącznie o 31 pojazdów.
![kobieta i dwaj mężczyźni na tle autobusów z dużym tekturowym kluczem](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202310217933.jpg)
W ubiegłym roku do gdańskiej floty dołączyły pierwsze autobusy elektryczne – są to 3 autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, zasilane energią elektryczną. Obecnie można spotkać je na liniach nr 100 i 195.
Teraz dołączają kolejne – elektryczne MAN Lion’s City E. I na tym nie koniec, już w przyszłym roku flota GAiT zwiększy się o 10 autobusów zasilanych zielonym wodorem.
Zobacz jak powstawały autobusy elektryczne dla Gdańska:
- Kiedyś, przechodząc obok autobusu miejskiego, mieliśmy wrażenie, że zostaliśmy poddani petroinhalacji, mieliśmy zawroty głowy i skurcze żołądka. Teraz, kiedy staniemy koło autobusu, możemy nie tylko czuć satysfakcję, ale także normalnie oddychać – mówił Wojciech Błaszkowski, radny klubu Wszystko dla Gdańska.
- Te autobusy łączą ekologię z transportem publicznym. Nam jako miastu i jako radnym bardzo zależy na tym, aby on się harmonijnie rozwijał i żeby był nowoczesny i ekologiczny. Nie tak dawno spotykaliśmy się na konferencji, gdzie były podpisywane kontrakty na te autobusy, a dzisiaj mamy je już w Gdańsku, w gdańskich barwach i z gdańską tapicerką. Już od przyszłego tygodnia będą cieszyć również naszych mieszkańców – mówi Kamila Błaszczyk, radna Koalicji Obywatelskiej.
![siedzenia w kolorze czerwonym, z nadrukiem dźwigu i napisem Gdańsk](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202310217934.jpg)
Elektryczne lwy - komfortowe i bezpieczne
- Ten autobus jest montowany i praktycznie w całości produkowany w Polsce, z czego jesteśmy bardzo dumni – mówił Claus Wallenstein, Prezes Zarządu MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. - Jego produkcja rozpoczęła się 3 lata temu, a całkiem niedawno świętowaliśmy zejście tysięcznej sztuki z linii produkcyjnej. Poza niskim śladem węglowym i pełną zeroemisyjnością autobus posiada bardzo nowoczesne i nowatorskie rozwiązania, pozwalające między innymi na przesyłanie danych w chmurze. Dzięki temu spółka ma pełen pakiet danych o tym, co się dzieje z pojazdem.
Do gdańskiej floty dołącza 18 autobusów elektrycznych - 10 standardowych i 8 przegubowych z fabryki MAN w Starachowicach. Pojazdy te należą do czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie.
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak pozostałe, przystosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajduje się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdują się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Do dyspozycji pasażerów są wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone są w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane są w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED jest także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane są także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.
![kierowca za kierownicą autobusu](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202310217938.jpg)
- Od 3 lat w rankingu Forbesa nasza spółka zajmuje pierwsze miejsce w oczach swoich pracowników jako najlepszy pracodawca w tej branży w Polsce. Nie wiemy do końca, jakie są motywacje naszych pracowników, że tak nas oceniają, ale jesteśmy z nimi w stałym dialogu i te autobusy są tego najlepszym przykładem - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Jeśli chodzi o zaprojektowanie kabiny, jej wyposażenie i układ wejścia to są wszystko zrealizowane wnioski, które wypłynęły od naszej załogi.
Wartość całego zamówienia to prawie 62 mln zł brutto. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ubiegają się o dofinansowanie ich zakupu w ramach programu „Zielony transport publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jakość i zasięg
Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii. Dzięki temu pojazdy obsługiwać będą gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów.
- Zdecydowaliśmy się że ten tabor będzie miał na tyle dobry zasięg, że na jednym ładowaniu będzie pokonywał taką liczbę kilometrów, które pokonuje autobus będący w użytkowaniu każdego dnia – mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Autobusy będą ładowane po zjeździe do zajezdni, w godzinach nocnych, w najniższej nocnej taryfie.
![ładowarki w rzędzie stojące w zajezdnie za autobusami](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202310217932.jpg)
Ładowarki na 18 stanowisk
Nowe autobusy będą ładowane na terenie zajezdni autobusowej GAiT, gdzie powstała specjalna stacja ładowania pojazdów elektrycznych.
Ładowanie pojazdów na terenie zajezdni to aktualnie zauważalny już trend w Europie. A plusów tego rozwiązania jest wiele. Między innymi, nie ma potrzeby budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta, która wraz z bardzo szybkim rozwojem technologii, prawdopodobnie w nieodległej przyszłości straci rację bytu, biorąc pod uwagę wyraźnie rosnące zasięgi pojazdów.
- Stacja posiada obecnie 18 punktów ładowania. Liczba ta będzie jednak przez nas sukcesywnie zwiększana. Maksymalnie może powstać 75 punktów ładowania – mówił Piotr Borawski. - Stacja ładowania to obiekt kontenerowy. Ma to bardzo duże znaczenie, ponieważ umożliwia bezproblemowe przeniesienie całego obiektu wraz z wszystkimi urządzeniami w nowe miejsce. Ma to dla nas bardzo istotne znaczenie w związku planami powstania nowej zajezdni autobusowej w dzielnicy Ujeścisko.
System zarządzania stacją jest zintegrowany z systemami informatycznymi GAiT, co powoduje, że ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu jest skorelowane z godziną jego wyjazdu z zajezdni. Dodatkowo, zastosowane ładowarki o mocy 150 kW dadzą możliwość doładowania pojazdów także w ciągu dnia, co jeszcze znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Przewidywany czas potrzebny na naładowanie autobusu zamyka się w przedziale od 3,5 do 6 godzin.
Koszt tej inwestycji to 15,3 mln zł netto, na którą spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje pozyskała z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w wysokości 3,4 mln zł.
oprac. MW