Taką decyzję podjęli selekcjoner konkursu Łukasz Drewniak oraz Dyrektor Artystyczny Festiwalu Szekspirowskiego prof. Jerzy Limon. O tym, który z nich wyjedzie z Gdańska z tytułem Złotego Yoricka zadecyduje jury konkursu, w skład którego wejdą krytycy teatralni, teatrolodzy oraz artyści.
- W gdańskiej finałowej rozgrywce oglądaliśmy zazwyczaj trzy przedstawienia, choć zdarzały się również edycje konkursu bez finału, jak w poprzednim roku – tłumaczy Łukasz Drewniak, selekcjoner Konkursu. - Tym razem nie udało się jednak wyłonić przekonującego trzeciego spektaklu do zestawu finałowego.
W tegorocznej edycji „Konkursu na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira w sezonie 2017/2018” udział wzięło 16 teatrów z całej Polski: Warszawy, Krakowa, Wrocławia, ale też z mniejszych ośrodków, jak m.in.: Gorzów Wielkopolski, Tarnów, Bielsko-Biała, Lublin czy Bydgoszcz.
Dwa wybrane spektakle finałowe:„Hamlet - komentarz” w reż. Grzegorza Brala Teatru Pieśń Kozła oraz „Makbet” w reż. Agaty Dudy-Gracz Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu charakteryzują się silnym indywidualnym podejściem do interpretacji dzieł Szekspira.
- Najlepsze tegoroczne realizacje szekspirowskie, zgłoszone i zakwalifikowane do Konkursu o Złotego Yoricka, czyli „Makbet” w reż. Agaty Dudy-Gracz i „Hamlet - komentarz” w reż. Grzegorza Brala to przykłady autorskiego, osobistego czytania Szekspira - tłumaczy Łukasz Drewniak. - Dramaty Stratfordczyka zostają dopasowane do intymnego imaginarium reżysera, wrzucone w przepracowaną na innym materiale estetykę. Reżyser i jego wizja świata, materiał teatralny, z którego buduje ją na scenie, są na pierwszym planie, ale głos elżbietańskiego dramatopisarza wcale nie ginie.
W “Hamlecie” Brala trudno nawet o opisanie gatunku powstałego dzieła.
- Grzegorz Bral znów zamyka obrazy z Szekspira w kilkunastu frapujących pieśniach autorstwa Macieja Rychłego i Jeana-Claude'a Acquavivy - mówi Drewniak. - Wprowadza przebranych w czerń aktorów-śpiewaków, dyrygentkę i dwóch muzyków do ascetycznej przestrzeni bez wyjścia. Do laboratorium dźwięku, emocji, atmosfery.
Agata Duda-Gracz proponuje za to, wg Drewniaka, “teatr totalny, działający na wszystkie zmysły widza, przytłaczający go obrazem i dźwiękiem”.
- W odróżnieniu od swoich poprzednich realizacji szekspirowskich, „Troilusa i Kresydy” czy „Burzy”, Agata Duda-Gracz tym razem nic nie dopisuje Szekspirowi, nie tworzy własnego dramatu na kanwie - tłumaczy selekcjoner Konkursu. - We wrocławskim „Makbecie” raczej uzupełnia luki, dopowiada pominięte nastroje i biografie (…) Dramat został inkrustowany średniowiecznymi szkockimi pieśniami. Najważniejsze jednak w spektaklu z Capitolu dzieje się w warstwie wizualnej.
W pierwszym etapie tegorocznej edycji Konkursu o Złotego Yoricka udział wzięły następujące spektakle:
- Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim – ze spektaklem „Hamlet” w reż. Błażeja Peszka, premiera: 10.11.2017 r.,
- Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie - „Poskromienie Złośnicy” w reż. Anny Gryszkówny, premiera: 30.12.2017 r.,
- Teatr Polski w Bielsko-Białej – „Miarka za miarkę” w reż. Mikołaja Grabowskiego, premiera: 25.11.2017 r.,
- Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie - „Hamlet” w reż. Magdaleny Szpecht, premiera: 07.04.2017 r.,
- Wrocławski Teatr Lalek - „Burza” w reż. Marka Zakostelecky’ego, premiera: 30.09.2017 r.,
- Teatr Muzyczny CAPITOL we Wrocławiu - „Makbet” w reż. Agaty Dudy- Gracz, premiera: 13.10.2017 r.,
- Teatr im. S. Jaracza w Olsztynie - „Wiele hałasu o nic” w reż. Andrzeja Majczaka, premiera: 15.12.2017 r.,
- Teatr „Maska” w Rzeszowie - „Romeo i Julia” w reż. Bogusława Kierca, premiera: 25.06. 2017 r.,
- Teatr Polski w Bydgoszczy - „Komedia Omyłek” w reż. Jean Philippe’a Selerio, premiera: 29.12.2017 r.,
- Teatr Scena Stu w Krakowie - „Wiedźmy” w reż. Krzysztofa Jasińskiego, premiera: 21.01.2018 r.,
- Teatr Pieśń Kozła z Wrocławia - „Hamlet – Komentarz” w reż. Grzegorza Brala, premiera: 02.07.2017 r.,
- Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach - „Jak wam się podoba” w reż. Mai Kleczewskiej, premiera: 15.06.2018 r.,
- Teatr Pleciuga w Szczecinie - „Tłumacz snów” wg Snu nocy letniej w reż. Alekseia Leliauski’ego, premiera: 23.04.2018 r.,
- Teatr Miejski w Gliwicach - „Romeo i Julia” w reż. Krzysztofa Rekowskiego, premiera: 18.05.2018 r.,
- Teatr Polonia w Warszawie - „Dzieła wszystkie Szekspira (w nieco skróconej wersji) w reż. Johna Weisgerbera, premiera: 10.11.2017 r.,
- Teatr „Bagatela” im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie - „Szukając Romea” w reż. Klaudii Hartung-Wojciak, premiera: 14.04.2018 r.
Selekcjoner Konkursu zaproponował też przyznanie honorowych indywidualnych wyróżnień twórcom, którzy zasłużyli na nie oryginalnością i rozmachem, odwagą i dowcipem.
Honorowe indywidualne wyróżnienia XXV edycji Konkursu Złotego Yoricka:
- Anna Gryszkówna za reżyserię „Poskromienia złośnicy” w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,
- Urszula Czernicka za scenografię do spektaklu „Wiele hałasu o nic” w reżyserii Andrzeja Majczaka w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie,
- Bartosz Bandura za ruch sceniczny w „Hamlecie” Błażeja Peszka z Gorzowa Wielkopolskiego,
- Anna Makowska-Kowalczyk i Radosław Kasiukiewicz za role Mirandy i Ferdynanda w spektaklu „Burza” Marka Zakostelecky’ego z Wrocławskiego Teatru Lalek.
Wyróżnienia w postaci pamiątkowych dyplomów zostaną wręczone podczas uroczystej gali wieńczącej 22. Festiwal Szekspirowski.