• Start
  • Wiadomości
  • Festiwal Goldbergowski ma 18 lat! Koncerty od środy, bezpłatne wejściówki

Festiwal Goldbergowski ma 18 lat! Koncerty od środy, bezpłatne wejściówki

Wraz z końcem lata powraca Festiwal Goldbergowski – 18. edycja wydarzenia odbędzie się w dniach 28 sierpnia – 1 września. Oprócz kompozycji Johanna Gottlieba Goldberga, zabrzmią m.in. utwory Georga Philippa Telemanna, Johanna Gottlieba Goldberga oraz Johanna Sebastiana Bacha - w tym słynne Wariacje Goldbergowskie. Wstęp wolny, ale liczba miejsc jest ograniczona.
25.08.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu znajduje się grupa muzyków ubranych na czarno, stojących w zabytkowym wnętrzu z malowidłami na ścianach, przypominającym kaplicę lub korytarz kościoła. Dwoje z nich stoi na pierwszym planie przy dwóch akordeonach, podczas gdy pozostali, trzymający smyczkowe instrumenty, stoją w tle
Podczas 18. Festiwalu Goldbergowskiego wystąpi m.in. Międzynarodowy duet akordeonowy duoAccosphere i kwintet smyczkowy Capelli Cracoviensis
mat. artystów

Gdańska muzyka klasyczna górą! Ta płyta święci triumfy za granicą

Festiwal Goldbergowski to gdańska tradycja, która ma stałe grono melomanów, nie tylko w naszym mieście. Święto urodzonego w Gdańsku, XVIII-wiecznego wybitnego kompozytora i klawesynisty Johanna Gottlieba Goldberga, narodziło się w 2006 roku – by uczcić wypadającą ówcześnie 250. rocznicę jego śmierci. Nazwisko Goldberga przeszło do historii muzyki dzięki słynnym Wariacjom Goldbergowskim Johanna Sebastiana Bacha (BWV 988), których, jako jego uczeń, był pierwszym wykonawcą.

Pomysłodawczynią i dyrektorem festiwalu jest dr hab. Alina Ratkowska, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Bolonii w 2005 roku.

- Ideą nadrzędną Festiwalu Goldbergowskiego jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki dawnej z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką dawną. Impreza zrodziła się również z chęci przybliżenia szerszej publiczności muzycznego dziedzictwa dawnego Gdańska - opisuje Ratkowska.

Gdańszczanka nagrała pierwszą na świecie płytę z wszystkimi kompozycjami Goldberga. WYWIAD

Koncert Inauguracyjny w środę. Godlberg, Bach, Telemann

Tegoroczna, 18. edycja Festiwalu Goldbergowskiego, odbywa się w odremontowanym zabytkowym Oblackim Centrum Edukacji i Kultury (ul. Elżbietańska 9/10)

Oblackie Centrum Edukacji i Kultury. Nowe niezwykłe miejsce w sercu Gdańska

Wydarzenie rozpocznie się w środę, 28 sierpnia, o godzinie 19:30, koncertem inauguracyjnym w wykonaniu Olgi Pasiecznik (sopran) i Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod kierownictwem Krzysztofa Garstki. Usłyszymy kompozycje Johanna Gottlieba Goldberga oraz Johanna Sebastiana Bacha, a także także przyjaciela tego ostatniego - Georga Philippa Telemanna, jednego z najważniejszych niemieckich kompozytorów epoki baroku. 

Zespół Instrumentów Dawnych POK Capella Regia Polona tworzą młodzi i utalentowani instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej, grający na instrumentach z epoki lub na ich kopiach. Współpracują z najlepszymi polskimi i zagranicznymi zespołami. Jego repertuar obejmuje muzykę polskiego i europejskiego baroku, w tym dzieła oratoryjno-kantatowe, opery i muzykę instrumentalną. 

Olga Pasiecznik, sopran i solistka Polskiej Opery Królewskiej, występowała natomiast w przedstawieniach operowych na najbardziej znanych i prestiżowych scenach świata. Usłyszeć ją można także w repertuarze kameralnym, oratoryjnym oraz symfonicznym w słynnych salach koncertowych w niemal wszystkich krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Australii. Występowała z najwybitniejszymi orkiestrami z Polski i całego świata oraz współpracowała z takimi dyrygentami, jak Christopher Hogwood, Philipp Herreweghe, Antoni Wit czy Massimo Zanetti. 

Na zdjęciu znajduje się kobieta o siwych włosach i okularach, ubrana w białą koszulę, opierająca się o ciemny fortepian
Ewa Pobłocka ma w swoim dorobku jedno z najlepszych nagrań Bachowskich w historii - według krytyków
fot. Bartek Barczyk

Wybitni artyści o międzynarodowej sławie - w Gdańsku

Drugiego dnia Festiwalu, w czwartek, 29 sierpnia, o godzinie 19:00, wystąpi znakomita pianistka Ewa Pobłocka - laureatka X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, uhonorowana nagrodą Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków Chopina, zdobywczyni pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu im. Gian Battisty Viottiego w Vercelli i złotego medalu na Międzynarodowym Festiwalu Młodych Laureatów w Bordeaux. Występowała niemal we wszystkich krajach Europy, obu Amerykach, w Chinach, Indonezji, Singapurze, Korei, Japonii, Australii i RPA. Z powodzeniem uprawia muzykę kameralną. Nagrywa i koncertuje także na instrumentach historycznych z epoki Chopina. 

Dokonała licznych prawykonań i premierowych nagrań utworów polskich kompozytorów współczesnych (w tym jej dedykowanych), m.in. Andrzeja Panufnika, Witolda Lutosławskiego, Pawła Szymańskiego i Pawła Mykietyna. Jako pierwsza spośród polskich pianistów nagrała oba tomy Das Wohltemperierte Klavier Bacha. Album z pierwszym tomem znalazł się na opublikowanej przez magazyn „Gramophone” liście 50. najlepszych nagrań Bachowskich w historii - i to właśnie z tym repertuarem Ewa Pobłocka wystąpi podczas festiwalowego koncertu w Gdańsku!

Dzień później – w piątek, 30 sierpnia, o godzinie 19:00, wystąpi założone przez Alenę Budziňákovą i Grzegorza Palusa duoAccosphere - zaliczane do czołowych formacji kameralistyki akordeonowej na arenie światowej. Na swoim koncie ma blisko dwieście koncertów, z którymi duet zawitał między innymi do Austrii, Bośni i Hercegowiny, Chin, Czech, Niemiec, Ukrainy i Włoch. Występował od Sali Kameralnej Filharmonii Berlińskiej przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach do Nationale Centre for the Performing Arts w Pekinie, a także podczas prestiżowych festiwali muzyki akordeonowej, barokowej, kameralnej oraz współczesnej, takich jak m.in. Premio Internazionale della Fisarmonica w Castelfidardo, Vilnius Accordion Festival, BachFest Detmold, Gliwicki Festiwal Bachowski, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Emanacje, Festiwal „Wawel o Zmierzchu” w Krakowie czy Festiwal „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem. Repertuar duetu to zarówno autorskie transkrypcji utworów wywodzących się z minionych epok, jak i kompozycje oryginalnie przeznaczonych na duet akordeonowy. 

Duetowi towarzyszyć będzie kwintet smyczkowy Capelli Cracoviensis, który tworzą znakomici muzycy: Agnieszka Świątkowska - I skrzypce barokowe, Tomasz Góra - II skrzypce barokowe, Mariusz Grochowski - altówka barokowa, Konrad Górka - wiolonczela barokowa, oraz Michał Bąk - kontrabas barokowy. Uznana na arenie międzynarodowej orkiestra wykonuje repertuar od renesansowej polifonii po wczesnoromantyczne opery na instrumentach z epoki, przy użyciu historycznych praktyk wykonawczych. Dyrektorem naczelnym i artystycznym orkiestry jest wybitny dyrygent, organista i klawesynista Jan Tomasz Adamus.

Podczas festiwalowego koncertu artyści wykonają „New double accordion concerto by Johann Sebastian Bach” - koncerty na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1060-1062 w transkrypcji na dwa akordeony i kwintet smyczkowy.

Na zdjęciu widzimy uśmiechniętą kobietę o ciemnych włosach, siedzącą przy klawesynie, co sugeruje jej zamiłowanie do muzyki. Jej radosny wyraz twarzy i naturalna postawa nadają zdjęciu ciepły i przyjazny charakter
Carole Cerasi słynie z ekspresyjnych i wirtuozowskich interpretacji
mat. artystki

Czwartego dnia 18. edycji Festiwalu Goldbergowskiego, w sobotę, 31 sierpnia, o godzinie 19:00, wystąpi Carole Cerasi – nagradzana artystka, uznawana za jedną z czołowych wykonawczyń muzyki dawnej przeznaczonej na instrumenty klawiszowe. Koncertowała w całej Europie, a także w Japonii, Singapurze, Hong Kongu, Kolumbii, Izraelu, Kanadzie i w Stanach Zjednoczonych. Za jej sprawą w Gdańsku stanie się zadość tradycji festiwalowej – w jej wykonaniu usłyszymy Wariacje goldbergowskie BWV 988 Johanna Sebastiana Bacha.

Na zakończenie tegorocznej edycji – w niedzielę, 1 września, o godzinie 19:30 - wystąpi Abendmusiken Basel, którego dyrektorem artystycznym jest Jörg-Andreas Bötticher. To zespół, którego powstanie zainspirowały organizowane przez Franza Tundera i Dietricha Buxtehudego koncerty w niemieckiej Lubece, zwane Abend-Musicken, poświęcone muzyce kościelnej najwyższej próby. Artyści prezentują na swoich koncertach dzieła w większości nieznanych kompozytorów. Nagrania Abendmusiken Basel obejmują muzykę z kolekcji Duben, kompozycje Giuseppe Peranda, Johann’a Rosenmüller i Balthasara Erbena. W ich wykonaniu usłyszymy Dixit Dominus Johanna Balthasara Erbena, oraz kompozycje Kaspara Förstera i Matthiasa Weckmanna.

Jak zdobyć bezpłatne wejściówki? 

Wstęp na wszystkie koncerty jest darmowy, ale z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc, obowiązują bezpłatne wejściówki. Rozdawane będą przez organizatorów na godzinę przed każdym koncertem w Oblackim Centrum Edukacji i Kultury.

Więcej informacji o festiwalu można znaleźć na stronie internetowej www.goldbergfestival.pl.

„Żurawie”. Nowa płyta Pawła Zagańczyka z kompozycjami gdańskich twórców

TV

Rodzinny Dzień Lwa w gdańskim zoo