• Start
  • Wiadomości
  • Elektryzujący przetarg w Gdańsku – 30 nowych autobusów dla miasta

Elektryzujący przetarg w Gdańsku – będzie 30 nowych autobusów dla miasta

To ważny krok w rozwoju zrównoważonego i ekologicznego transportu, to również ważny krok w rozwoju komunikacji miejskiej w Gdańsku. W piątek, 6 września, Miasto uruchomiło postępowanie przetargowe na zakup 30 nowych autobusów elektrycznych. Ich zakup zostanie dofinansowany kwotą 90 mln złotych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nowe pojazdy pojawią się do końca 2025 roku.
06.09.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
2024-09-06_przetarg-autobucy-014_949x633.JPG
Wyłonione w przetargu autobusy mają charakteryzować się jak największym zasięgiem oraz jak największą pojemnością baterii - co oznacza, że powinny przejechać na jednym ładowaniu minimum 250 km
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Przyjechało 18 nowych "elektryków"

Przetarg obejmuje dostawę 30 autobusów miejskich zasilanych energią elektryczną, w tym 18 autobusów standardowych i 12 przegubowych. Gdańską flotę mają zasilić do końca przyszłego roku.

- 90 milionów złotych - takie dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy uzyskał Gdańsk na zakup 30 autobusów elektrycznych.  Mamy nadzieję, że oferta przetargowa także będzie korzystna i zmieści się w tej kwocie – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Nie tak dawno spotkaliśmy się, prezentując autobusy napędzane wodorem. Przypomnę również, że w naszej flocie mamy już 21 autobusów elektrycznych. Krok po kroku, takimi właśnie zakupami, chcemy unowocześnić całą naszą flotę autobusową. Wszystko po to, żeby komunikacja w naszym mieście była bezpieczna, komfortowa, a przy tym przyjazna dla środowiska.

Elektryczny autobus MAN na testach w Gdańsku.

2024-09-06_przetarg-autobucy-002_949x633.JPG
Ładowanie jednego autobusu zajmuje około 3-4 godzin i odbywać się będzie tylko na terenie zajezdni
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Autobusy o dużym zasięgu

Wyłonione w przetargu autobusy mają charakteryzować się jak największym zasięgiem oraz jak największą pojemnością baterii. Pojazdy obsługiwać będą gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów. Ładowane będą na terenie zajezdni.

- Postępowanie przetargowe już zostało ogłoszone, a na oferty czekamy do 8 października. Mam nadzieję, że uda się to sprawnie przeprowadzić i pojazdy dotrą do nas w ciągu roku, tak by pod koniec przyszłego roku wozić pasażerki i pasażerów naszego miasta – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. - W wymogach formalnych zaznaczyliśmy, że minimalny zasięg tych autobusów powinien wynosić 250 km. Tyle minimum będą przejeżdżać na jednym ładowaniu, a ładowane będą na naszej stacji. Obecnie posiada ona 18 punktów ładowania, ale już teraz planujemy rozbudowę o kolejne 6 stanowisk. Ta liczba zdecydowanie wystarczy na obsługę wszystkich naszych elektrycznych pojazdów, gdyż ładowanie jednego autobusu zajmuje około 3-4 godz.

Ładowanie pojazdów na terenie zajezdni, to rozwiązanie, które Gdańsk na taką skalę realizuje, jako pierwsze duże miasto w Polsce. System zarządzania stacją ładowania zintegrowany jest z systemami informatycznymi GAiT, co oznacza, że ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu skorelowane jest z godziną jego wyjazdu z zajezdni.

2024-09-06_przetarg-autobucy-004_949x633.JPG
W zajezdni znajduje się już 18 punktów ładowania, ale planowana jest rozbudowa o kolejne 6 stanowisk. Ładowanie pojazdów na terenie zajezdni jest rozwiązaniem, które Gdańsk na taką skalę realizuje jako pierwsze duże miasto w Polsce
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Rozbudowa taboru o nowoczesne pojazdy

Dzięki dofinansowaniu na zakup autobusów możemy zrealizować ambitny plan zakupu nowoczesnego taboru. To pokaźna inwestycja, która przyniesie realne korzyści dla naszego miasta i jego mieszkańców.

- Autobusy w Gdańsku, codziennie rozwożąc nas wszystkich do pracy, szkoły czy też na plażę, pokonują dystans 49 tys. km. To jest dystans, który pozwoliłby nam na dwukrotną wycieczkę do Honolulu i z powrotem, to więcej niż długość równika. Te kilometry pokonywane codziennie przez gdańskie autobusy, napędzane silnikiem spalinowym, niestety w określony sposób wpływają na jakość powietrza w naszym mieście. Dlatego już wcześniej podjęliśmy świadomą i konsekwentną decyzję o tym, że wszelkie działania zmierzające do wymiany taboru na rzecz zero i niskoemisyjnego będziemy traktowali absolutnie priorytetowo - powiedziała Katarzyna Czerniewska, radna Miasta Gdańska. – To trudne zadanie, aby blisko 390 autobusów gdańskiej floty jednorazowo wymienić, dlatego bardzo cieszymy się z pozyskania zewnętrznego finansowania i z pewnością po takie finansowanie będziemy sięgali także w kolejnych latach.

Zgodnie z założeniami, autobusy mają zostać dostarczone już rok od podpisania umowy. To oznacza, że już wkrótce mieszkańcy będą mogli korzystać z nowoczesnych i ekologicznych środków transportu, które zmienią oblicze komunikacji miejskiej. Przypomnijmy, że w ostatnich latach tabor naszej gdańskiej komunikacji mocno się zmienił.

- Zmiana gdańskiej komunikacji miejskiej, o której wielokrotnie mówiliśmy w samorządowej kampanii wyborczej, dzieje się tu i teraz. Te 30 pojazdów, które wzmocnią naszą flotę, to nie jest pierwszy krok. Już od wielu tygodni 18 pełnowymiarowych autobusów elektrycznych, 3 minibusy elektryczne oraz 10 Neso busów, czyli pojazdów napędzanych wodorem, już jeździ po naszym mieście – mówił Łukasz Bejm, Radny Miasta Gdańska - Jest to zmiana, która dzieje się na naszych oczach. Poprzez rozwój floty wzrasta również sprawność i niezawodność komunikacji miejskiej, na której najbardziej zależy gdańszczankom i gdańszczanom, a ponadto stale dbamy o poprawę jakości powietrza w mieście i środowisko, co jest priorytetem władz Gdańska.

Komfortowe i bezpieczne

Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących - wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować mają się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

 

TV

Mniej bruku - więcej drzew!