
Czytaj także: Gdańskie Targi Książki w ECS od 15 do 17 września. Wśród gości: Hrycak, Lebiediew, Tochman, Łazarewicz, Siembieda
Niezwykły taniec łączy ekstremalny sport z kulturą ludową, kobiecość z brutalizmem architektury. Zderzanie odległych światów bardzo inspiruje Barbarę Grykę, która chętnie sięga po ten środek wyrazu. W poprzednim projekcie - zatytułowanym „Taniec motocykli” - artystka przewodziła grupie ośmiu mężczyzn na motocyklach, którzy tańczyli lubelski taniec ludowy.
Tym razem Gryka zainteresowała się kulturą Pomorza i do współpracy zaprosiła dwie performerki - Monę Renę Górską i Karolinę Hryniewicką z Klubu Wysokogórskiego Trójmiasto.

Taneczna wspinaczka
Przygotowując choreografię wydarzenia artystki czerpały z form wywodzących się z tańców kaszubskich. Odnajdziemy więc w ich układzie elementy marëszki - wzorowanej na tańcach skandynawskich; dzikiego i gwałtownego dzëka, którego rybacy podobno nauczyli się od korsarzy i jest tylko dla mężczyzn czy szewca tańczonego w parach. Odkryjemy również figury z wôłtôka charakteryzującego się tym, że ruchy rąk i ciała tancerzy obrazują fale i wiry morskie oraz òwcôrza z obrzędów powitania wiosny.

Kostiumy, w których wystąpią stworzyła Mona Rena Górska, łącząc kolory i formy ludowych sukni z praktycznymi elementami stroju wspinacza.
- Warstwę wizualną performansu uzupełni muzyka, która dodatkowo podkreśli emocje i wyjątkowość tego wydarzenia - tłumaczy Olga Markowska z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia. "Taniec na wysokości" jest bowiem pokłosiem rezydencji artystycznej Barbary Gryki w CSW "Łaźnia".
Performans przygotowywany jest od kilku miesięcy również pod względem technicznym - ścianę wspinaczkową na Bunkrze przygotowali Piotr Piechowski, Marcin Żocho oraz Maciej Przedpełski, chwyty udostępnił Kuba Szumiło z Centrum Wspinaczkowego Triblok. Artystki asekurować będą podczas występu Maciej Przedpełski oraz Janusz Wolny.
Czytaj także: Najlepsze polskie zdjęcia prasowe do obejrzenia w Gdańsku - wystawa Grand Press Photo 2023
Nowa kobiecość
„Taniec na wysokości” zawiera głębsze przesłanie. Moc mięśni kontrastuje tu ze zwiewnymi ruchami wykonywanymi w powietrzu, zręczność w bliskim kontakcie z intymnością gestów, a masywny budynek dawnego bunkra z kobiecą bliskością. To sposób, by na nowo zdefiniować kobiecość, uświadomić widzom, jak wielowymiarowy jest obraz współczesnej kobiety.
Artystki chcą też zaznaczyć rolę architektury. Podkreślając jej siłę, przypomnieć jednocześnie, że powinna być dostosowana do człowieka. - Wspinaczka po ścianie dawnego bunkra, który obecnie jest klubem, ukazuje go jako martwą bryłę i pomnik przeszłych ideologii i struktur - uważają artystki.

O Barbarze Gryce
Barbara Gryka (1992) pochodzi ze wsi Końskowola, położonej w województwie lubelskim, w powiecie puławskim. Studia ukończyła w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Sztuki Mediów. W 2019 roku uzyskała dyplom w Pracowni Działań Przestrzennych Mirosława Bałki.
Artystka tworzy działania performatywne. Mówi, że jej ulubionym zajęciem jest rozmawianie i podpatrywanie ludzi, interesują ją różne ich zachowania i style życia. Tłumaczy, że nauczyła się tego od mamy, Beaty. W sztuce również chętnie współpracuje z ludźmi, niekoniecznie zajmującymi się tym, co ona.
W jednym ze swoich projektów „Architektura od Środka”, Gryka odwiedzała swoich sąsiadów na dzielnicy LSM w Lublinie. Pukała do ich drzwi, prosząc o rozmowę. Planuje kontynuować te działania w modernistycznych polskich blokowiskach.
Barbara Gryka – Taniec na wysokości | performans
- miejsce: Bunkiul. Olejarna 3, Gdańsk
- data: 14 września 2023, godz. 18.00 – 18.30
- performerki: Mona Rena Górska, Karolina Hryniewicka
- stroje: Mona Rena Górska
- muzyka: Alex Banaszkiewicz
- grafika: Tomasz Stelmaski
- kuratorki: Lila Bosowska, Aleksandra Księżopolska
- partnerzy projektu: Bunkier, Klub Wysokogórski Trójmiasto.