W ciągu ostatnich kilku miesięcy otaczający nas świat bardzo się zmienił - wszystko za sprawą koronawirusa. Nasze domy stały się jednocześnie biurami i szkolnymi klasami. W domach pracujemy i uczą się nasze dzieci. Tak często wygląda rzeczywistość 2020 roku.
Czy w tych warunkach znaleźliśmy przestrzeń dla relacji międzyludzkich?
Tego będzie dotyczyła konferencja Edukacja przez relacje, czyli cykl spotkań-wykładów online w dniach 12-16 października. Podczas pierwszych czterech dni (od poniedziałku do czwartku) przedstawione zostaną różne punkty widzenia na relacje międzyludzkie, ostatniego dnia (piątek) odbędzie się debata na żywo, która będzie miała charakter otwarty: do zabrania głosu i zadawania pytań na czacie zaproszeni są wszyscy uczestnicy. Pytania będzie zadać podczas transmisji prowadzonej na FB Hevelianum.
Organizatorzy - Hevelianum i III LO w Gdańsku - zapraszają do udziału rodziców, nauczycieli i uczniów.
PROGRAM KONFERENCJI:
12 października | 18:00
Poznajmy się. Pokolenie 14+ | prof. dr hab. Tomasz Szlendak
Jesteśmy zasypywani dziesiątkami tez na temat konstrukcji psycho-społecznej dzisiejszych nastolatków. Większość to tezy publicystyczne – w gruncie rzeczy pochopne wnioski wynikające z pobieżnych, jednostkowych obserwacji. Młodzi są głupi – niczego nie wiedzą, niczego nie pamiętają, na niczym się nie znają. Są uzależnieni od internetu i smartfonów. Kontaktują się między sobą wyłącznie za pomocą interfejsów, co powoduje narastające braki w umiejętnościach społecznych. Są niechętni demokracji i mają skłonności ku autorytaryzmowi. Ile procent prawdy jest w każdym z tych twierdzeń?
Czy rzeczywiście tak trudno porozumieć się nieco starszym pokoleniom z tym obecnie najmłodszym, wchodzącym w życie społeczne? Jakie okoliczności społeczne i kulturowe uczyniły ich takimi, jakimi są w świetle socjologicznych doniesień?
13 października | 18:00
Mózg nastolatka vs. mózg rodzica | dr Wojciech Glac
Dlaczego rodzic i nastoletnie dziecko czasem tak odmiennie postrzegają rzeczywistość i tak odmiennie na nią reagują? I dlaczego tak trudno rodzicowi porozumieć się czasem ze swoim nastoletnim dzieckiem? Odpowiedzi na te pytania należy szukać w różnicach dotyczących budowy i funkcjonowania mózgu nastolatka i rodzica.
14 października | 18:00
Niech jedyną ambicją rodziców będzie poznanie swojego dziecka | Agnieszka Kasprzyk-Mączyńska
Świat zmienia się coraz szybciej, wiedza się rozszerza, technologie szybko przemijają. Jedyne, co się nie zmienia, to siła relacji, które łączą ludzi. Jak zachować relacje z naszymi dojrzewającymi nastolatkami? Po co to zrobić? Czy emancypować młodzież? Zapraszam do wysłuchania inspiracji zaczerpniętych od Jaspera Juula, Stephena Coveya i niezwykłej pary psychoterapeutyczno-dyrygenckiej Rosamund i Benjamina Zanderów, zweryfikowanych przez praktykę mojego rodzicielstwa adopcyjnego.
15 października | 18:00
Czym dla pokolenia 14+ jest doświadczenie lockdownu |Agnieszka Jaśkiewicz i Marta Wypych
Porozmawiamy o wpływie lockdownu na uczniów naszej szkoły. Podzielimy się naszą perspektywą, którą uzyskałyśmy w trakcie rozmów z uczniami, ale również odniesiemy się do wyników przygotowanych przez nas ankiet. Zastanowimy się, jakie pojawiły się trudności emocjonalne i społeczne podczas zdalnego nauczania oraz zobaczymy, czy uczniowie widzieli jakieś plusy tej sytuacji.
16 października | 18:00
DEBATA NA ŻYWO: Przestrzeń dla relacji
Moderator: Małgorzata Mroczkowska - dyrektor III LO w Gdańsku, Paweł Golak - dyrektor Hevelianum
Uczestnicy: prof. dr hab. Tomasz Szlendak, Marta Wypych, dr Wojciech Glac, Agnieszka Kasprzyk-Mączyńska
Podczas debaty będzie można zadawać pytania na FB Hevelianum.
Spotkanie- wykłady oraz debata na żywo będą prezentowane codziennie od 12 do 16 października o godz. 18.00 na Facebook Hevelianum, Facebook III LO w Gdańsku oraz www.gdansk.pl.
Konferencja Edukacja przez relacje jest wydarzeniem wpisanym w tegoroczne świętowanie 75-lecia III LO w Gdańsku. W ramach działań w roku jubileuszu, w lutym odbył się Koncert Charytatywny „Topogranie” i trwa projekt medialno-muzyczny „75 urodziny Topolówki - ukłon w stronę korzeni szkoły”.